Asuntokehittämisen innovaatiot parantavat yritysten kilpailukykyä

Kiinteistö- ja rakennusala on kriisissä, eikä valoa tunnelin päässä näy kuin aikaisintaan ensi vuonna. Mitä keinoja alalla on selvitä vaikeuksista ja vielä mahdollisesti paremmin kuin kilpailijat? Alueellinen asuntokehittäminen (Arvo) -hanke tietää innovaatiotoiminnan sopivan laskukauteen. Näin nousun alkaessa toimintaan on varauduttu paremmin kuin kilpakumppanit. Hanke käsittelikin uuteen nousukauteen sopivia keinoja joulukuun webinaarissa noin 80 ihmisen voimin. Jatkamme tässä pohdintaa aiheeseen tutkimuksen näkökulmasta.

Kiinteistö- ja rakennusalalla liikkuu paljon pääomaa, ja alalla on vahva vaikutus globaaliin maailmantalouteen. Rakentaminen on kuitenkin aallonpohjassa ja suhdanteen käänteestä on vasta pieniä merkkejä. Korkotaso on tasaantunut ja asuntonäytöissä käy enemmän ihmisiä kuin aikaisemmin. Todennäköinen käänne markkinoilla tapahtuu aikaisintaan ensi vuoden aikana.

Mitä alan toimijoiden pitäisi tässä tilanteessa tehdä? Kärvistelläänkö vain laman kourissa ja odotellaan parempi aikoja? Vai kehitetäänkö aktiivisesti uusia asumisen innovaatioita, joiden avulla ollaan vahvassa etukenossa, kun markkina alkaa vähänkin vetämään?

Nyt on oikea aika miettiä, mitkä ovat ne tulevaisuuden asukaslähtöiset asumisen konseptit, joilla voidaan luoda parempia asuinympäristöjä ja saada markkinoilla kilpailuetua passiivisiin toimijoihin nähden. Kun ei voida tehdä asuntokehitystä niin tehdään liiketoiminnan kehitystä.

Asumiseen vaikuttaa lukuisia trendejä, jotka muuttavat asumisen tarpeita. Kestävä kehitys, työn murros, kaupan murros, liikenteen murros, demografiset muutokset, energian murros ja monet muut tekijät vaikuttavat asumisen tarpeisiin ja asuntosuunnitteluun. Kuinka monella toimijalla on selkeä näkemys siitä, miten nämä tekijät vaikuttavat asuntokehittämiseen ja miten niitä voidaan hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämisessä?

Kehitystoimintaan panostaminen tuo kilpailuetuja

– Alan muutosnopeus on nopeampi kuin kenties koskaan aikaisemmin. Nyt kannattaa panostaa innovaatiotoimintaan, rakentaa yhteistyöverkostoja ja kuunnella herkällä korvalla markkinoiden toiveita. Nousukauden alettua ei ole enää aikaa kehittää, kun täytyy tehdä bisnestä. Silloin ne toimijat, jotka ovat hioneet konseptinsa ja toimintamallinsa kuntoon tulevat olemaan tulevaisuuden menestyjiä asuntomarkkinoilla, kertoo Tampereen yliopiston Kiinteistökehittämisen osaamiskeskuksen johtaja Jukka Puhto.

Innovaatiotoiminnalla on vielä suurempi merkitys, kun huomioidaan KIRA-alan perinteiset menetelmät, joita käytetään yhä laajalti. Useissa tutkimusprojekteissa etsitäänkin ratkaisuja teknologioiden käyttöönottoon ja älykkään kaupungin rakentamisen mahdollistamiseen.

Harkinta ja suunnitelmallisuus apuna innovaatioiden käyttöönotossa

Uusien innovaatioiden hyödyntäminen yritysten arjessa vaatii kuitenkin tehokasta hallintaa ja järjestämistä, etteivät ne jää vain kokeiluvaiheeseen tai suunnittelupöydälle. Esimerkiksi Tampereen yliopiston Arvo-hanke tutkii paitsi aluekehityshankkeiden toteutusmalleja niin myös innovaatiotoiminnan integroimista aluekehittämiseen. Arvo-hankkeen panelistit esittivät kustannuksiin vaikuttamisen, tulevaisuuden asuntojen kaavoittamisen ja vaihtoehtoismalliset yhtiöt eräinä keinoina vastata kira-alan aallonpohjaan kehitystyön lisäksi.

Tutkimuksen mukaan alalla ollaan tietoisia esimerkiksi tekoälyn, Big Datan ja laajennetun todellisuuden teknologioiden hyödyistä, mutta niitä ei oteta käyttöön muun muassa kulujen, yritysten asenteiden, tietämyksen puutteen tai vastahakoisuuden vuoksi. Aikaisempaan tutkimukseen nojaten voimme hankkeessa kehittää tulevaisuuden asuinalueita, joissa ei ole unohdettu asumisen trendien vaikutuksia tai mahdollisuuksia.

Arvo-hanke on kerännyt ympärilleen osaavan yhteistyöryhmän, jolla on halua ja taitoa innovaatiotoimintaan, mikä näkyi webinaarin innostavissa puheenvuoroissa. Kehitys vaatii aina rohkeutta ottaa askel kohti tuntematonta. Meillä Arvo-hankkeessa tätä askelta ei tarvitse ottaa yksin.

Webinaarin tallenteen voi katsoa CoreLabin YouTube-kanavalta: CoreLab-aamukahvit: Asuntomarkkinat ja asumisen kehittäminen – Millä eväillä uuteen nousuun? (youtube.com)

Lisää Arvo-hankkeesta voi lukea Arvon kotisivuilta.

Lisätietoja:

Jukka Puhto, TkT
Johtaja, Kiinteistökehittämisen osaamiskeskus
jukka.puhto@tuni.fi

Arvo-hankkeessa yhteistyökumppaneita ja rahoittajina toimivat Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA), A-Insinöörit Oy, Espoon kaupunki, Hartela-yhtiöt Oy, Helsingin kaupunki, Järvenpään kaupunki, Peab Oy, Redeve Oy, Setlementtiasunnot Oy, Talonrakennusteollisuus ry, TA-Rakennuttaja Oy, Tampereen kaupunki, YIT Oy ja Y-Säätiö sr. Viestinnästä ja koordinaatiosta vastaa Tampereen yliopiston innovaatioalusta CoreLab.

Ullah, F., Sepasgozar, S. M. E., Thaheem, M. J., & Al-Turjman, F. (2021). Barriers to the digitalisation and innovation of Australian Smart Real Estate: A managerial perspective on the technology non-adoption. Environmental Technology & Innovation22, 101527-. https://doi.org/10.1016/j.eti.2021.101527