Kohti kestävämpää globaalia yhteiskuntaa

Kestävän kehityksen tavoitteet jatkavat siitä, mihin YK:n vuosituhattavoitteet jäivät.

CoreLab sitoutuu toiminnassaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

YK:n jäsenmaat sopivat syyskuussa 2015 New Yorkissa järjestetyssä huippukokouksessa kestävän kehityksen tavoitteista ja toimintaohjelmasta, joiden on tarkoitus ohjata maailman kehitysponnisteluja vuoteen 2030 asti. Kestävän kehityksen tavoiteohjelma (Agenda2030) tähtää äärimmäisen köyhyyden poistamiseen sekä kestävään kehitykseen, jossa otetaan ympäristö, talous ja ihminen tasavertaisesti huomioon. Ohjelman kantava periaate on, ettei ketään jätetä kehityksessä jälkeen.

Tampereen yliopisto kouluttaa rakennetun ympäristön osaajia tulevaisuuden tarpeisiin.

Kiinteistö- ja rakennusalan merkitys yhteiskunnalle on suuri. Ala tuottaa jopa kolmanneksen maailman hiilidioksidipäästöistä ja on merkittävä maa-alueiden käyttäjä.

Kaupungistuminen, energia-alan nopea siirtyminen kohti uusiutuvia lähteitä ja väestönkasvu ovat haasteita, joihin kiinteistö- ja rakennusalan täytyy lähivuosina entistä paremmin pystyä vastaamaan.

CoreLab sitoutuu YK kestävän kehityksen tavoitteisiin ja pyrkii omalta osaltaan tukemaan ihmiskunnan siirtymistä kohti kestävämpää tulevaisuutta!

CoreLabin toiminnassa esimerkiksi tavoite 11 on yksi keskeisimmistä

YK on jakanut kestävän kehityksen tavoitteet 17 kohtaan, joilla on yhteensä 169 alatavoitetta. Tavoitteet on suunniteltu siten, että yksikään niistä ei seiso toisten tiellä.

CoreLab tukee kaikkia tavoitteita, mutta jotkut tavoitteista liittyvät läheisemmin juuri kiinteistö- ja rakennustalaan. Nämä tavoitteet ovat myös CoreLabin toiminnan keskiössä. Pyrimme yhteistyössä yrityskumppaneidemme kanssa kehittämään alan toimintoja kohti kestävämpää tulevaisuutta!

– YK:n asettamat tavoitteet ovat äärimmäisen tärkeitä ihmiskunnan tulevaisuuden ja koko planeetan ekosysteemin kannalta. Yliopistoilla on keskeinen rooli tämän haasteen ratkaisussa. CoreLab pyrkii omalta osaltaan tukemaan tavoitteiden saavuttamista esimerkiksi tutkimushankkeiden ja koulutuksen kautta, projektipäällikkö Jaakko Kinnunen toteaa.