Onko avoimempi yhteistyö hybridihankkeiden onnistumisen salaisuus?

Työpajassa ideoita kerättiin yhteen eri teemojen alle. Omat valinnat myös perusteltiin sanallisesti.

Miten monimuotoiset kaupunkikehityksen hybridikiinteistökehityshankkeet saadaan paremmin onnistumaan? Tätä kysymystä pohditaan kovasti niin kaupunkiorganisaatioissa kuin yksityisten toimijoiden keskuudessa. Uusi CityCen-hanke tarttui kiinni tähän kiperään kysymykseen ja keräsi kokemustietoa ensimmäisen avoimen työpajansa aikana alan ammattilaisilta.

Kaupunkikehityshankkeiden toteutusmallit CityCen -hanke kutsui heti vuoden alussa koolle KIRA-alan toimijoita Hybridihankkeiden haasteet ja hyvät käytännöt -työpajaan. Ilahduimme, kuinka nopeasti ilmoittautujia tuli kasaan noin 30 – alalla on selkeästi kiinnostusta ajankohtaista aihetta kohtaan! Osallistujat jakautuivat viiteen työpajaryhmään, joita vetivät hankkeen tutkijaryhmän jäsenet.

– Ryhmissä oli monialaista osaamista ja oli hienoa, että mukana oli sekä yrityskentän että kaupunkien edustajia, jotka olivat aktiivisesti mukana työpajassa. Aihe on todella tärkeä ja sen ongelmakenttä on varsin moniulotteinen teknisistä ratkaisuista aina rahoitusratkaisuihin ja verotukseen saakka, toteaa KPMG:n kiinteistö- ja rakennusalan liiketoiminnan johtaja Teemu Haataja.

– Keskustelu ryhmässä oli todella hedelmällistä. Käydystä keskustelusta voi päätellä, että yhteistyö ja yhteinen tavoite, avoimuus ja kommunikaatio ovat onnistumisen näkökulmasta näissä hybridihankkeissakin keskeisiä, vaikka esimerkiksi taloudellinen puoli korostuisikin neuvottelupöydissä. Kompleksisten hybridihankkeiden hyvistä käytännöistä löytyy varmasti skaalattavaa pienempiin ja yksinkertaisiinkin hankkeisiin, arvelee Vantaan kaupungin aluearkkitehti ja Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija Mari Jaakonaho, joka veti yhtä työpajaryhmää.

Jaakonaho tutkii väitöstutkimuksessaan asemakaavoituksen strategista johtamista sekä yksityisen ja julkisen toimijan välistä dynamiikkaa. Toista työpajaryhmää veti Tampereen yliopiston tutkijatohtori Mika Lehtimäki, joka tutkii kiinteistökehitysdatan mallintamista ja rahoituksellisten onnistumistekijöiden kartoittamista useiden kiinteistökehityksen osapuolten välillä. Hän toivoo CityCenin vievän kiinteistökehityksen tutkimusta eteenpäin uudella tavalla yhteistyössä kaupunkien ja kaupallisten toimijoiden kanssa.

Keskustelu työpajaryhmissä oli vilkasta. Erityistä kiitosta työpaja sai työpajaryhmien monialaisista kokoonpanoista, mikä toi runsaasti erilaisia näkökulmia aiheeseen.

– Työpaja oli loistava tapahtuma etenkin kvalitatiivisen (ryhmätyöt) tutkimuksen perustyön kannalta. Mitään tilastollisesti merkittävää ei tietenkään haastatteluista ja työpajasta voi saada, mutta kyseinen tutkimustapa paljastaa rakenteita ja yleisiä ja virhekäsityksiä (ettei mennä metodiikassa ja tutkimuksessa vikaan) ennen kuin tarkempaa tutkimusta tehdään, kertoo Lehtimäki.

Keskusteluissa merkittävintä oli Lehtimäen mukaan ymmärrys suomalaisen kiinteistökehityksen kokonaisrakenteesta. Ilmiön, kuten hybridikiinteistökehittämisen ymmärtäminen onkin tärkeää, kun tavoitteena on luoda toimintamalleja sen haasteiden ratkaisemiseksi. CityCenin vaikuttavuutta lisää se, että valmiita malleja tällaisille hankkeille ei vielä ole.

Hanke lähteekin ratkaisemaan suurta kokonaisuutta, joka vaikuttaa niin pieniin kuin suuriin toimijoihin, mutta myös asukkaisiin ja kuluttajiin. Erityistä huomiota on kiinnitettävä muun muassa hankkeiden johtamiseen, riskeihin ja aikajänteeseen.

Eräs keino saattaa hybridihanke kunnialla loppuun voivat hyvinkin olla erilaiset kannustimet, joita tavoitellaan prosessin eri vaiheissa. Ehkä tarvitsemmekin enemmän porkkanoita kuin keppejä onnistumisen takaamiseksi. Tästä saamme tietää lisää CityCenin tutkimuksen edetessä.

Kiitokset vielä kaikille työpajaan osallistuneille! Tulokset auttoivat tutkijoita hahmottamaan hybridikiinteistökehityshankkeiden keskeisiä haasteita. Saimme myös hyviä vinkkejä erilaisista käytännöistä, joilla hybridikiinteistökehityshankkeiden toteutusta voidaan edistää. Seuraava CityCenin työpaja on 3.4. Tampereella. Tervetuloa mukaan!

Tutustu hankkeeseen CityCenin kotisivuilla!

Lisätietoja:

Jukka Puhto, TkT
Johtaja, Kiinteistökehittämisen osaamiskeskus
050 550 1234

Alisa Hakola, YTM
Tutkija, CoreLab
alisa.hakola@tuni.fi
050 4767 926

Yhteistyökumppaneina CityCen-hankkeessa toimivat AFRY Ark Studio, Helsingin kaupunki, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli Oy, KPMG Oy Ab, Lahden kaupunki, NCC Property Development Oy, Oulun kaupunki, Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy, Skanska CDF Oy, Talonrakennusteollisuus ry, Turun kaupunki ja Vantaan kaupunki.