Teekkarit kesätöihin -projekti toi kesätöitä neljälle opiskelijalle

Moni opiskelija jäi tänä kesänä vaille kesätöitä koronan takia.

Teekkareiden kesätyöprojekti toteutettiin yhteistyössä Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekunnan ja alan yritysten kanssa.

Kun koronaepidempia pysäytti maailman keväällä, monen opiskelijan kesätyösuunnitelmat menivät uusiksi. Tukeakseen opiskelijoita rakennetun ympäristön tiedekunta ja kehittämisalusta CoreLab kehittivät projektin, jossa opiskelijoille tarjottiin osa-aikaisia projektitöitä yhdessä yritysten kanssa.

Hanke onnistui hankkimaan neljälle opiskelijalle työprojektin. CoreLabin projektipäällikkö Jaakko Kinnunen kiittää kaikkia mukaan lähteneitä yrityksiä.

– Erityisen lämmin kiitos Rambollille, Profin Oy:lle ja rakennuttajatoimisto HTJ:lle, jotka tarjosivat mielenkiintoisia projektitöitä opiskelijoillemme. Tämä projekti toteutettiin koronan aiheuttaman poikkeustilan takia, ja kiitos niille yrityksille, jotka osallistuivat talkoisiin. Omien tietojeni mukaan tällaista yliopiston ja yritysten yhteistä kesätyöprojektia ei aiemmin ole suomalaisessa korkeakoulumaailmassa järjestetty, Kinnunen toteaa.

Kinnunen muistuttaa, että monet yritykset ovat palkanneet kesätyöntekijöitä normaaliin tapaan.

– Kesätöillä on tärkeä rooli ammattitaidon kehittymisessä. Kiitos kaikille niille yrityksille, jotka pitävät tulevaisuuden osaajista huolta, Kinnunen sanoo.

Projektissa olivat tiivisti mukana myös opiskelijajärjestöt, joille yritysyhteistyö on tärkeä osa toimintaa.

– Tämä oli todella hieno juttu, koska useampi opiskelija jäi vaille kesätöitä koronan takia. Meille yritysyhteistyö ei tarkoita pelkästään kesätöitä: haluamme tiivistää suhteita yrityksiin myös muilla tavoin, Tampereen Arkkitehtikillan yritysvastaava Markus Lehtonen toteaa.

– Mielestäni projekti oli äärimmäisen hieno kädenojennus opiskelijoiden suuntaan. Tekemätöntä työtä on varmasti yrityksissä paljon, ja yliopisto toimi tässä hyvänä linkkinä. Itse olen saanut todella paljon hyvää palautetta opiskelijoilta. He ovat todella kiitollisia siitä, että tällainen mahdollisuus järjestettiin. Itseäni lämmitti erityisesti toiminnan ketteryys, ettei jääty ison yliopiston byrokratian hampaisiin, TARAKI:n yritysvastaava Lauri Koski sanoo.

Lisätietoja:

CoreLabin projektipäällikkö Jaakko Kinnunen