Digiopetusuutisia 1/2025

Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.

 

Sisältö:

  • Faktabaari: Tekoälyopas opettajille
  • Julkaisu: Alamäki,A., Wirenius, K., Moilanen, T., Leppäniemi, T. (toim.): Tekoäly työtä, osaamista ja liiketoimintaa uudistamassa
  • Julkaisu: Lahtinen, A., Kauttonen, J., Suonpää, M. & Asikainen, M.: Muutosvoimaa tekoälystä – johtajan ja työntekijän käsikirja tekoälyn ensiaskeleihin
  • Tekijänoikeudet opetustoiminnassa. Selvitys käyttölupien ja tekijänoikeuden rajoitusten toimivuudesta opetuksessa
  • Saavutettavuusvalvonnan uusi vastuutaho
  • Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
    • Digivisio-webinaarit ja studiot
    • Ilona-webinaarit
    • Online Educa Berlin (OEB) -konferenssin tallenteita
    • ITK-konferenssi, 23.-25.4.2025
    • Pedaforum, 4.-5.6.2025, Helsinki

 

Faktabaari: Tekoälyopas opettajille

Faktabaarin tuoreen Tekoälyopas opettajille -julkaisun tavoitteena on antaa koulutuksen järjestäjille, opettajille ja myös oppijoille perustietoa tekoälyn toiminnasta, mahdollisuuksista ja rajoituksista, eettisistä haasteista, hyöty- ja väärinkäytöstä, tekoälypedagogiasta ja tekoälylukutaidosta. Opas on jatkoa Faktabaarin vuonna 2024 julkaisemalle Digitaalinen informaatiolukutaito – tekoälyoppaalle.

Oppaan tavoitteena on selventää koulutuksen näkökulmasta:

  • MITÄ tekoäly on ja miten se toimii (Tekoäly oppimisen kohteena).
  • MITEN tekoälyä voi käyttää vastuullisesti ja eettisesti opetuksen tukena ja edistämään oppijan oppimista (Tekoäly opettajan työkaluna).
  • MILLÄ TAVOIN tekoäly muuttaa yhteiskuntaa? (Tekoälyn yhteiskunnallinen vaikutus työmarkkinoihin, tiedonhallintaan, ympäristöön, kommunikointiin, tulevaisuuden ammatteihin jne).
  • MIKSI tekoälyn tuotoksiin tarvitsee suhtautua terveen kriittisesti (Tekoälyn haasteet).

Uutinen julkaisusta

Lataa koneellesi: Tekoälyopas opettajille (pdf)

 

Julkaisu: Alamäki,A.,  Wirenius, K., Moilanen, T., Leppäniemi, T. (toim.): Tekoäly työtä, osaamista ja liiketoimintaa uudistamassa

Tämä julkaisu esittelee AI Driver! – Digital business transformations -hankkeen tuloksia.  AI Driver! – Digital business transformations on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Haaga-Helian tekoälyosaamista profiloiva hanke, jossa

  • tutkittiin ja kehitettiin luotettavaa ja eettistä tekoälyä, siihen vaikuttavia tekijöitä koulutuksessa ja terveydenhuollossa
  • mallinnettiin tekoälyn suunnittelun, kehittämisen ja käyttöönoton elinkaarta ja tuotekehitysprosessia
  • tutkittiin tekoälyä osana älykkään prosessiautomaation tehostamisesta
  • sovellettiin generatiivista tekoälyä tietojohtamiseen.

Lataa julkaisu

 

Julkaisu: Lahtinen, A., Kauttonen, J., Suonpää, M. & Asikainen, M.:  Muutosvoimaa tekoälystä – johtajan ja työntekijän käsikirja tekoälyn ensiaskeleihin

Muutosvoimaa tekoälystä -e-kirja tarjoaa käytännönläheisen oppaan tekoälyn hyödyntämiseen, olitpa sitten johtaja, työntekijä, yrittäjä tai asiantuntija. Työsuojelurahaston tukema julkaisu opastaa sinut alkuun tekoälyn maailmassa, tarjoaa konkreettisia esimerkkejä, ja auttaa tunnistamaan juuri ne työkalut, jotka tuottavat lisäarvoa omassa työssäsi ja organisaatiossasi. E-kirjan avulla opit, mitä tekoäly on ja miten sitä hyödynnetään käytännössä sekä saat esimerkkejä ja inspiraatiota tekoälyn käyttökohteista, kuten asiakaspalvelusta, datan analysoinnista, rekrytoinnista ja visuaalisten sisältöjen luomisesta. eKirja auttaa sinua löytämään uusia tapoja kehittää organisaatiosi toimintaa ja omaa työtäsi tekoälyn avulla.

Lue e-Kirjana

Lataa julkaisu pdf:nä

 

Tekijänoikeudet opetustoiminnassa. Selvitys käyttölupien ja tekijänoikeuden rajoitusten toimivuudesta opetuksessa

Opetushallitus ja Kopiosto selvittivät keväällä 2024 sopimuslisenssi- ja muiden käyttölupien sekä niitä täydentävän opetuksen havainnollistamista koskevan säännöksen toimivuutta opettajien ja muiden opetusta antavien henkilöiden sekä oppilaitosten ja korkeakoulujen näkökulmasta. Myös muita mahdollisia tekijänoikeudellisia haasteita opetustoiminnassa selvitettiin. Verkkokyselynä ja haastatteluina toteutettu selvitys tehtiin yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.

Selvitys osoittaa, että uudet tekijänoikeuslain opetusta koskevat rajoitussäännökset sekä opetukseen saatavilla olevat käyttöluvat koetaan pääosin toimivina. Selvitys osoittaa, että tosiasiallisesti suurin haaste on tiedonpuute sekä lainsäännöksen että käyttölupien sisällöstä. Siten tekijänoikeuksista ja opetukseen saatavilla olevista käyttöluvista tiedottamista tulisi edelleen tehostaa yhteistyössä oppilaitosten ja tekijänoikeusjärjestöjen sekä muiden luvantarjoajien kanssa

Selvityksen mukaan oppilaitoksissa esiintyy hyvin vähän yhdessä sovittuja käytänteitä koskien opettajan itse laatiman materiaalin jakamista muiden opettajien tai oppilaitoksen käyttöön, eikä opettajan itse laatiman materiaalin tekijänoikeuksista yleensä sovita työnantajan kanssa. Toisaalta juuri puutteelliset käytännöt ja sopimuskäytäntö ovat selvityksen mukaan suurin syy tekijänoikeudellisten haasteiden kohtaamiselle opettajien omien tekijänoikeuksien osalta, ja valtaosa selvitykseen osallistuneista toivoi selkeitä ja yhdessä sovittuja käytänteitä materiaalin jakamiseen kollegoiden kesken. Selvitykseen vastanneet toivovat tekijänoikeuksien ja käyttölupien tiedottamisen tehostamista erityisesti omissa oppilaitoksissaan sekä nykyistä selkeämpiä yhdessä sovittuja käytänteitä koskien opettajan itse laatimia materiaaleja ja opettajan tekijänoikeuksia. Yhtenä ratkaisuna tekijänoikeuksien ja käyttölupien tiedottamisen ja tekijänoikeusosaamisen lisäämiseen selvityksessä nousi esiin kaikille opettajille ja varhaiskasvattajille säännöllisen tekijänoikeuskurssin suorittaminen.

Lue uutinen Kopioston sivuilta

Lataa selvitys (.pdf)

Verkkokyselynä ja haastatteluina toteutettu selvitys tehtiin yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.

Tietoa siitä, miten teoksia saa käyttää opetuksessa (kopiraittila.fi)

 

 Saavutettavuusvalvonnan uusi vastuutaho

Saavutettavuusvalvonta siirtyy osaksi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomia 1.1.2025. Tästä syystä myös digipalvelulakia valvovan viranomaisen yhteystiedot muuttuvat. Digitaalisten palvelujen saavutettavuusselosteella tulee olla valvontaviranomaisen yhteystiedot. Päivitäthän selosteelle uudet yhteystiedot.

Katso täältä uudet yhteystiedot ja lisätiedot

 

Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet

*Digivisio-webinaarit  

Digivisio on kaikkien Suomen korkeakoulujen yhteinen hanke, joka avaa oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön. Seuraavat webinaarit 4.2.2025 Modulaarisia oppimispolkuja verkostona: esittelyssä Digivision pedagogiset pilotit ja 11.2.2025 Helmikuun Digivisio -webinaari

Kevään webinaarien kaikki aikataulut ja menneiden webinaarien ja digipedagogiikan studioiden tallenteet löydät Tapahtumat -sivulta.

 

*Ilona-webinaarit

Ilona järjestää erilaisia oppimisen inspiraatiowebinaareja useita kertoja kuukaudessa. Vierailevat asiantuntijat ja ajankohtaiset aiheet pitävät yllä mielenkiintoa laajasti teknologian hyödyntämisestä. Sivuilla myös tallenteita menneistä webinaareista

Lue lisää ja ilmoittaudu: https://www.ilonait.fi/webinaarit

 

*Online Educa Berlin (OEB) -konferenssin tallenteita

Online Educa Berlin (OEB) on vuosittainen maailmanlaajuinen, konferenssi ja näyttely digitaalisen oppimisen ja koulutuksen alalla. Osa marraskuussa järjestetyn konferenssin puheenvuoroista on julkaistu konferenssin sivuilla: https://oeb.global/media/audio-video/OEB-24

 

*ITK-konferenssi, 23.-25.4.2025 ja webinaarit

Konferenssista ja näyttelystä muodostuva Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma ITK järjestetään Tampereella 23.-25.4.2025. Konferenssin teemana on Paljon uutta, vähän vanhaa, jotain lainattua.

ITK-webinaarit tarjoavat ennakkomaistiaisia ja parhaita paloja ITK-konferenssin ohjelmasta. Katso kevään webinaaritarjonta: https://itk-konferenssi.fi/webinaarit

Sivut: https://itk-konferenssi.fi/

 

*Pedaforum, 4.-5.6.2025, Helsinki

Vuoden 2024 Pedaforum järjestetään 4.-5.6.2025 Helsingissa, Metropolian Myllypuron kampuksella. Korkeakoulupedagogiikan päivät – Pedaforum on vuosittain järjestettävä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen pedagogiikan konferenssi. Vuoden 2025 teemana on Korkeakoulupedagogiikka muuttuvassa yhteiskunnassa: Ratkaisuja nykyisiin ja tulevaisuuden tarpeisiin. Abstraktien jättöaika 8.1.2025 – 16.2.2025 ja ilmoittautuminen avautuu myöhemmin keväällä.

Sivut: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/ajankohtaista/tapahtumat/pedaforum-2025

 

Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön tietohallinnosta