Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.
Sisältö:
- Väitös: Birkstedt, T.: Governing artificial intelligence: from ethical principles toward organizational AI governance practices
- Väitös: Myllykoski-Laine, S.: Establishing a supportive pedagogical culture for higher education teaching
- Julkaisu: EDUCAUSE: AI Literacy in Teaching and Learning: A Durable Framework for Higher Education
- Julkaisu: AMK-Lehti/UAS Journal 4/2024
- Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
- Digivisio-webinaarit ja studiot
- Ilona-webinaarit
- Syksyn ITK-webinaarien tallenteet
- BETT 2024, 22.-24.1.2024, London
Väitös: Birkstedt, T.: Governing artificial intelligence: from ethical principles toward organizational AI governance practices
Teemu Birkstedtin väitöskirja ”Governing artificial intelligence: from ethical principles toward organizational AI governance practices” tarkastettiin Turun yliopistossa 22.11.2024.
Väitöstutkimuksessa Birkstedt tarkastelee organisaatioiden erilaisia lähestymistapoja tekoälyn hallintaan sekä sitä, kuinka organisaatiot voivat muuttaa tekoälyn eettiset periaatteet konkreettisiksi käytännöiksi, strategisiksi päätöksiksi ja sopeuttaa ne organisaatioiden arvoihin.
Haastattelemalla edelläkävijäorganisaatioita, jotka hyödyntävät tekoälyä prosesseissaan, Birkstedt tunnisti neljä erilaista tapaa, joilla organisaatiot lähestyvät tekoälyn hallintaa. Suuret organisaatiot panostavat usein merkittävästi tekoälyn hallintaan ja näkevät sen hyödyntämisen strategisena kilpailuetuna. Osa organisaatioista on halukkaita kokeilemaan uusia algoritmeja nopeasti, mutta hallinnan käytäntöjen kehittäminen seuraa hitaammin. Käytännöllistä lähestymistapaa hyödyntävät organisaatiot kehittävät tekoälyä harkiten ja keskittyvät käyttämään sitä valituilla alueilla ulkoisten paineiden, kuten sääntelyn, ohjaamana. Pienet ja keskisuuret yritykset, erityisesti pankkialalla, välttävät usein ylimääräisiä investointeja tekoälyyn ja sen hallinnointiin resurssirajoitteiden vuoksi.
Tutkimuksessaan Birkstedt tuotti tekoälyn hallinnalle myös raamin (governance framework), joka auttaa organisaatioita kääntämään ulkoiset paineet konkreettisiksi toimiksi. Tutkimus tuottaa puuttuvia määritelmiä tekoälyn hallinnalle, asemoi sen laajempaan kontekstiin sekä esittelee tekoälyn hallintaa tukevia viitekehyksiä. Väitöskirja edistää jatkuvaa keskustelua vastuullisesta tekoälystä ja integroituu aiempiin tutkimussuuntauksiin tietojärjestelmien suunnittelusta, IT-hallinnosta ja kontingenssiteoriasta.
Väitös: Myllykoski-Laine, S.: Establishing a supportive pedagogical culture for higher education teaching
KM Siru Myllykoski-Laineen väitöskirja ”Establishing a supportive pedagogical culture for higher education teaching” tarkastettiin Turun yliopistossa 25.10.2024.
Pedagogisen tuen saamisen, kuten formaalien pedagogisten koulutusten, on tunnistettu edistävän opettajien pedagogista kehittymistä yksilötasolla, mutta tutkimuksessa on huomioitu vähemmän yhteisötason pedagogista kehittymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Uuden väitöstutkimuksen pohjalta tunnistettiin korkeakoulujen myönteiseen pedagogiseen kulttuuriin liittyviä tekijöitä.
Väitöskirjassa tarkastellaan korkeakouluopetukseen ja pedagogiseen kehittymiseen liittyviä, osittain piilossa olevia sosiokulttuurisia tekijöitä korkeakouluopettajien ja -kehittäjien kokemusten ja käsitysten pohjalta. Tutkimusaineistoina olivat opettajien haastattelut sekä koulutuksen kehittäjiltä kerätyt kysely- ja työpaja-aineistot.
Tutkimus osoitti, että koulutuksen kehittäjillä on erilaisia opetuksen lähestymistapoihin liittyviä käsityksiä, jotka ovat yhteydessä heidän pystyvyysuskomuksiinsa opetuksesta ja heidän kokemuksiinsa opetuksen kehittämiselle saatavasta kollegiaalisesta tuesta sekä opetuksen mielekkyydestä. Lisäksi tutkimus toi esiin esimerkiksi kollegiaalisen tuen tärkeyden vuorovaikutuksellisille opetuksen lähestymistavoille.
Tutkimuksen mukaan korkeakouluopettajat ja -kehittäjät arvostavat vuorovaikutusmahdollisuuksia, yhteistyötä ja yhteisöllisyyden kokemusta. Tutkimustulosten mukaan koulutuksen kehittäjät näkevät yhteisöllisyyden jopa elinehtona yhteisön pedagogiselle kehittymiselle. Tulokset vahvistavat systemaattisten toimien tärkeyttä yhteisöllisyyden vahvistamiseksi korkeakouluyhteisöissä, niin arvona itsessään kuin pedagogisen kehittymisen mahdollistajana. Tutkimuksen avulla tunnistetun opetukselle myönteisen pedagogisen kulttuurin kautta voidaan edistää korkeakouluoppimisen ja -opetuksen laatua, mikä kuitenkin vaatii organisaatioilta systemaattisia toimia.
Julkaisu: EDUCAUSE: AI Literacy in Teaching and Learning: A Durable Framework for Higher Education
Tekoälyn lukutaidon määrittely korkeakoulutuksessa on tärkeää generatiivisten tekoälyteknologioiden käyttöönoton myötä. EDUCAUSEN asiantuntijaryhmän koostaman raportin tavoitteena oli luoda kattava ymmärrys tekoälyn lukutaidosta korkeakoulutuksessa. Raportin suositukset auttavat opiskelijoita, opettajia ja henkilökuntaa toimimaan tekoälyn parissa eettisesti ja tehokkaasti. Tekoälyn lukutaidossa ei kyse ole pelkästään teknologisten edistysaskeleiden mukana pysymistä, vaan tekoälyn lukutaito auttaa navigoimaan tekoälyvetoisissa työympäristöissä ja edistämään vastuullista tekoälyn käyttöä.
Julkaisu luettavissa EDUCAUSEn sivuilla
Julkaisu: AMK-Lehti/UAS Journal 4/2024
UAS Journal on Suomen ammattikorkeakoulujen yhteinen verkkolehti, jossa viestitään ammattikorkeakouluissa tapahtuvasta tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta sekä yritysyhteistyöstä ammattikorkeakoulujen toimijoille sekä työ- ja elinkeinoelämän sidosryhmille.
AMK-lehti / UAS Journalin numeron 2/2024 artikkeleissa teemana mm. digitalisaatio ja tekoäly.
Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
*Digivisio-webinaarit
Digivisio on kaikkien Suomen korkeakoulujen yhteinen hanke, joka avaa oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön. Seuraava webinaari pidetään 3.12.
Demowebinaarit
Demowebinaareissa esitellään viimeisen kolmen kuukauden aikana tehtyä työtä. Seuraava demowebinaari pidetään 19.12.
Digipedagogiikan studiot
Digipedagogiikan studioissa tavoite on jakaa Digivision osatoteutuksien ja pilottien tuloksia, oppeja ja suosituksia laadukkaan verkkopedagogiikan tuottamiseen sekä luoda yhteistä näkemystä Opin.fi-palvelussa tarjottavien koulutusten laadusta, muodosta ja toteutustavoista. Seuraava studio pidetään 13.12.
Webinaarien kaikki aikataulut ja menneiden webinaarien ja digipedagogiikan studioiden tallenteet löydät Tapahtumat -sivulta: https://digivisio2030.fi/tapahtumat/
*Ilona-webinaarit
Ilona järjestää erilaisia oppimisen inspiraatiowebinaareja useita kertoja kuukaudessa. Vierailevat asiantuntijat ja ajankohtaiset aiheet pitävät yllä mielenkiintoa laajasti teknologian hyödyntämisestä. Sivuilla myös tallenteita menneistä webinaareista
*Syksyn ITK-webinaarien tallenteet
ITK-webinaarit tarjoavat ennakkomaistiaisia ja parhaita paloja ITK-konferenssin ohjelmasta. Tallenteet syksyn webinaareista löydät sivuilta.
Katso syksyn webinaarien aiheet ja menneiden webinaarien tallenteet
*BETT 2024, 22.-24.1.2024, London
The biggest education technology exhibition in the world. At Bett, we bring together educators from across the entire education landscape and 600+ innovative EdTech and resource solution providers showcasing cutting-edge and impactful products and services.
Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön tietohallinnosta