Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.
Sisältö:
- Väitös: Toivonen, T. Korkeakouluopiskelijoiden opiskeluhyvinvointi ja yhteisöllisyys koronapandemian aikana ja sen jälkeen
- Väitös: Kiiskilä, P. Managing Micro-Credentials in the Higher Education Context: From Digital Platforms to Data Governance in University Alliances
- Väitös: Zhidkikh, D.: Self-Regulation and Student Success: Building a Data-Driven Approach to Understand Student Learning Behaviours in Computing Education
- Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio 2040: Visiotavoitteet
- 2026 EDUCAUSE Top 10: Making Connections
- Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
- Tallenne: Tiedeilta valaisee tekoälyn arkipäiväistymistä, lupauksia ja rajoja
- ITK-webinaarit
- Digivisio-webinaarit
- Ilona-webinaarit
- Mediamaisteri-webinaarit
- OEB 3-5.12.2025
- Bett, 21.-23.1.2026
Väitös: Toivonen, T. Korkeakouluopiskelijoiden opiskeluhyvinvointi ja yhteisöllisyys koronapandemian aikana ja sen jälkeen
Psykologian maisteri Tiia Toivosen psykologian alaan kuuluva väitöskirja Korkeakouluopiskelijoiden opiskeluhyvinvointi ja yhteisöllisyys koronapandemian aikana ja sen jälkeen tarkastettiin Tampereen yliopistossa 14.11.2025.
Väitöstutkimuksen tavoitteena oli tutkia suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden kehitystä, sen selittäjiä ja hyvinvointiseurauksia koronapandemian aiheuttaman etäopiskelujakson aikana sekä opiskelijoiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia yhteisöllisyydestä ja opiskelusta pandemian jälkeen lähiopetukseen palatessa. Aihe on tärkeä, koska opiskeluhyvinvointi ja yhteisöllisyyttä ilmentävä yhteenkuuluvuuden tunne ovat yhteydessä laaja-alaisempiin hyvinvoinnin ja pahoinvoinnin ilmiöihin.
Väitöskirja koostuu kolmesta osatutkimuksesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin pitkittäisaineistoja, jotka kerättiin kyselyin Tampereen korkeakouluyhteisön opiskelijoilta vuosina 2020–2022 osana Työsuojelurahaston rahoittamaa Turvallisesti etänä -hanketta.
Väitöstutkimus osoitti etäopiskelun heikentäneen opiskeluhyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Tulosten perusteella opiskelijoiden kokemukset kuitenkin vaihtelivat, ja osa heistä raportoi opiskeluhyvinvointinsa ja yhteenkuuluvuuden tunteensa korkealle tasolle pandemia-ajasta huolimatta. Opiskeluhyvinvointia tukivat opiskelijan usko omiin kykyihin selviytyä etäopiskeluhaasteista, kokemus yhteenkuuluvuudesta ja korkeakouluyhteisön tarjoama tuki. Kokonaisuudessaan tutkimus osoittaa henkilökohtaisten ja sosiaalisten voimavarojen tärkeyden opiskeluhyvinvoinnin ylläpitämisessä koronapandemian aiheuttaman etäopiskelujakson aikana ja sen jälkeen. Tulosten perusteella niin opiskeluhyvinvointi kuin yhteenkuuluvuuden tunne heikkenivät etäopiskelun pitkittyessä. Opiskelijoiden joukosta oli kuitenkin löydettävissä myös hyvinvoivia ja yhteisöönsä vahvasti kiinnittyneitä opiskelijoita. Tulosten perusteella korkeakoulujen tulee löytää toimivia käytäntöjä monipuolisten ja opiskelijoiden moninaisia tarpeita vastaavien opiskelumuotojen kehittämiseksi koronapandemian jälkeen lähi- ja etäopetuksessa sekä näitä yhdistelevässä hybridiopetuksessa. Toimia yhteisöllisyyden vahvistamiseksi tarvitaan, mikä edellyttää opiskelijoiden, opiskeluyhteisöjen, korkeakouluinstituutioiden sekä laajemmin yhteiskunnallisten toimijoiden välistä yhteistyötä.
Väitöskirja luettavissa: Korkeakouluopiskelijoiden opiskeluhyvinvointi ja yhteisöllisyys koronapandemian aikana ja sen jälkeen – Trepo
Väitös: Kiiskilä, P. Managing Micro-Credentials in the Higher Education Context: From Digital Platforms to Data Governance in University Alliances
Padmasheela Kiiskilän väitöstutkimus Managing Micro-Credentials in the Higher Education Context: From Digital Platforms to Data Governance in University Alliances tarkastettiin Tampereen yliopistossa 21.11.2025.
Pienet osaamiskokonaisuudet ovat nousseet lupaavaksi lähestymistavaksi tukea elinikäistä oppimista, uudelleenkouluttautumista ja lyhyiden oppimiskokonaisuuksien tunnistamista. Korkeakoulujen mukautuessa opiskelijoiden muuttuviin tarpeisiin ja työmarkkinoiden dynamiikkaan, pienet osaamiskokonaisuudet tarjoavat joustavan ja moduulipohjaisen vaihtoehdon perinteisille tutkinnoille
Väitöskirjan tulokset osoittavat, että pienten osaamiskokonaisuuksien onnistunut hallinta riippuu teknologisten valmiuksien, sidosryhmien odotusten ja institutionaalisten ehtojen yhteensovittamisesta. Digitaalisten osaamistodisteiden myöntämiseen tarkoitettavat infrastruktuurit ovat olennaisia, mutta niiden tueksi tarvitaan johdonmukaisia käytänteitä ja organisatorista käyttöönoton valmiutta. Sidosryhmien ja erityisesti opiskelijoiden luottamus on keskeistä pienten osaamiskokonaisuuksien onnistuneessa hyödyntämisessä. Yliopistoliittoumissa, joissa yliopistojen valmiudet ovat eri tasoilla, digitaalisten osaamistodisteiden keskitetty myöntäminen voi mahdollistaa maiden rajojen ylittävät yhteiskäytänteet siten, ettei korkeakoulujen tarvitse luopua laadunvarmistuksen ja lainsäädäntöön liittyvistä periaatteista.
Väitöskirja luettavissa: Väitös: Tietotekniikan opetuksen tueksi kehitetty menetelmä auttaa tunnistamaan opiskelijoiden tuen tarpeen varhaisessa vaiheessa | Jyväskylän yliopisto
Zhidkikh, D.: Self-Regulation and Student Success: Building a Data-Driven Approach to Understand Student Learning Behaviours in Computing Education
Denis Zhidkikhin väitöskirja Self-Regulation and Student Success: Building a Data-Driven Approach to Understand Student Learning Behaviours in Computing Education tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa 26.11.2025.
Opiskelijakeskeisten opetusmenetelmien ja uusien digitaalisten työkalujen yleistyminen on lisännyt mahdollisuuksia yksilölliseen oppimiseen, mutta samalla korostanut opiskelijoiden vastuuta omasta oppimisestaan. Koulutusorganisaatiot ovatkin pyrkineet ymmärtämään paremmin opiskelijoiden oppimistapoja ja haasteita voidakseen tarjota oikea-aikaista tukea. Vaikka opiskelijoiden käyttäytymistä ja opintomenestykseen vaikuttavia tekijöitä on tutkittu, on edelleen avoimia kysymyksiä, kuten automaattisten menetelmien käyttö oppimistapojen kartoituksessa, ennustavan koneoppimisen tuottamien mallien selitettävyys ja itsearviointien ja analytiikan käyttö käyttäytymisen mittaamisessa. Tässä väitöskirjassa esitellään datalähtöistä menetelmää oppimiskäyttäytymisen ymmärtämiseen ja sen yhdistämiseen opintomenestykseen. Menetelmä hyödyntää oppimisanalytiikkaa yleisten oppimistapojen tunnistamiseen ja niiden tulkitsemiseen pudokkuusriskin näkökulmasta. Lisäksi menetelmä yhdistää käyttäytymislokeja sekä itsearviointidataa, jotta havaintoja voidaan täydentää opiskelijoiden omakohtaisilla kokemuksilla.
Keskeisiä tuloksia ovat menetelmän toimivuuden arviointi sekä yleisten oppimistapojen ja niiden yhteyden opintomenestykseen tunnistaminen tutkituissa konteksteissa. Menetelmä esittää myös, kuinka oppimisanalytiikan ja itsearviointien yhdistäminen voi tarjota käytännönläheistä tietoa opiskelijoiden käyttäytymisestä. Tuloksia voidaan hyödyntää tulevissa interventioissa, työkalujen kehittämisessä ja opetushenkilöstön koulutuksessa.
Lue väitöskirja: Self-Regulation and Student Success : Building a Data-Driven Approach to Understand Student Learning Behaviours in Computing Education :: JYX
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio 2040: Visiotavoitteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö luotsaa Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio 2040 -työtä, jota valmistellaan kolmivaiheisesti yhdessä korkeakoulujen ja sidosryhmien kanssa. Visiotyö on vaiheessa, jossa vision tavoitteet lyödään lukkoon ja visiotavoitteet on julkaistu Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFIn ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen sivuilla. Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio ja toimenpidesuositukset julkaistaan kokonaisuudessaan keväällä 2026.
Visiotyöhön on osallistuttu laajasti. Visiotyöstä on toteutettu kaksi avointa verkkokyselyä, joihin molempiin on osallistunut yli 1 000 vastaajaa. Lisäksi keskustelua ja näkemysten vaihtoa korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visiotyöstä on vauhditettu temaattisilla pyöreän pöydän keskustelutilaisuuksilla, webinaareilla ja muilla tilaisuuksilla.
Unifi: Lue Unifin päivitetyt visiotavoitteet
Arene: Lue Arenen visiotavoitteet
OKM: Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio
2026 EDUCAUSE Top 10: Making Connections
Raportti käsittelee korkeakoulutuksen teknologiajohtajien keskeisiä painopisteitä vuodelle 2026. Pääteemoina ovat yhteisöllisyyden vahvistaminen ja yksilöllisten kyvykkyyksien tukeminen. Listalla korostuvat mm. kyberturvallisuuden kulttuurin rakentaminen, tekoälyn turvallinen ja luova hyödyntäminen, datakeskeisen toimintakulttuurin edistäminen sekä ennakoiva analytiikka päätöksenteon tueksi. Raportti tarjoaa näkemyksiä ja käytännön vinkkejä siitä, miten teknologia voi auttaa korkeakouluja selviytymään haastavassa ja nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
Luettavissa: 2026 EDUCAUSE Top 10: Making Connections | EDUCAUSE Review
Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
*Tallenne: Tiedeilta valaisee tekoälyn arkipäiväistymistä, lupauksia ja rajoja
Tekoäly ja siihen liittyvät odotukset sekä huolet hallitsevat keskusteluja. Mihin tekoälyn kehityksessä on tultu ja mitä on tulossa? Miten tekoälyn tulo näkyy jo oppimisessa, oppilaitoksissa tai ihmisten keskinäisessä luottamuksessa? Jyväskylän yliopiston tiedeillassa 21.10. pohdittiin tekoälyn kehitystä ja heijastevaikutuksia monitieteisesti.
*ITK-webinaarit
ITK-webinaarit tarjoavat ennakkomaistiaisia ja parhaita paloja ITK-konferenssin ohjelmasta. Webinaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Tallenteet katsottavissa sivuilla.
*Digivisio-webinaarit
Digivisio on kaikkien Suomen korkeakoulujen yhteinen hanke, joka avaa oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön. Seuraava webinaari pidetään 9.12.2025.
Menneiden webinaarien ja digipedagogiikan studioiden tallenteet löydät Tapahtumat -sivulta.
*Ilona-webinaarit
Ilona järjestää erilaisia oppimisen inspiraatiowebinaareja, jossa vierailevat asiantuntijat ja ajankohtaiset aiheet käsittelevät teknologian hyödyntämistä eri ohjelmien ja ilmiöiden kautta. Sivuilla on julkaistu myös tallenteita menneistä webinaareista.
Lue lisää ja ilmoittaudu: https://www.ilonait.fi/webinaarit
*Mediamaisteri-webinaarit
Mediamaisterin joulukuun maksuttomat webinaarit:
- H5P-työkalu ja sisältöpankin käyttö – näin varmistat sujuvan siirtymän uuteen toimintatapaan, 3.12.2025
- Skaalautuva asiantuntijuus – AI-kaksosista avatar-ohjattuun oppimiseen, 11.12.2025
*OEB, 3-5.12.2025
Online Educa Berlin (OEB) is the annual global, cross-sector conference and exhibition on digital learning and training.
*Bett, 21.-23.1.2026
The biggest education technology exhibition in the world. At Bett, we bring together educators from across the entire education landscape and 600+ innovative EdTech and resource solution providers showcasing cutting-edge and impactful products and services.
Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön tietohallinnosta