Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.
Sisältö:
- Avoimen oppimisen palkinnot jaettiin
- AMK-lehti / UAS Journal 2/2025: Korkeakoulupedagogiikka
- Julkaisu: Asiantuntijatyön muutos tekoälyn aikana
- Julkaisu: Digitalisaation vaikutukset oppimiseen, osaamiseen ja hyvinvointiin
- OECD: Luonnos kansainvälisestä tekoälylukutaitokehyksestä julkaistu
- Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
- Digivisio-webinaarit ja studiot
- Ilona-webinaarit
- Pedaforum, 4.-5.6.2025, Helsinki
Avoimen oppimisen palkinnot jaettiin
Vuoden 2025 kansalliset avoimen oppimisen palkinnot jaettiin Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivillä.
Avoimen oppimisen vaikuttaja -palkinnon sai lehtori Panu Moilanen Jyväskylän yliopistosta. Moilanen on avannut kyberturvallisuuteen sekä digitaaliseen maailmaan liittyvää opetusta ja opetusmateriaaleja suurelle yleisölle ja vastannut kaikille avoimen ja maksuttoman ”Kansalaisen kyberturvallisuus -kurssin” toteutuksesta ja koordinoinnista.
Vuoden avoin oppimateriaali -palkinto myönnettiin Generation AI-hankkeen tekemille opetusmateriaaleille ja sovelluksille. Hankkeessa rakennetaan perustaa, jonka päälle voidaan rakentaa tekoälysukupolven teknologiakasvatusta.
Vuoden avoin oppimis- ja opetuskäytäntö -palkinto jaettiin Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centre (TLC) -verkostolle. Viidettä vuotta toimiva verkosto kokoaa yhteen yliopiston ja ammattikorkeakoulun korkeakoulupedagogiikan kehittäjät. TLC:n avoimet verkkosivut toimivat ikkunana korkeakoulupedagogiikan kehittämiseen. Sivusto tarjoaa uran eri vaiheissa olevalle opetus- ja ohjaushenkilöstölle mahdollisuuden kehittää omaa pedagogista osaamistaan monimediaisen koulutusmateriaalin sekä verkkoyhteisön pedagogisen tuen avulla.
AMK-lehti / UAS Journal 2/2025 Korkeakoulupedagogiikka
UAS Journalin teemanumerossa 2/25 pureudutaan korkeakoulupedagogiikkaa tänä päivänä puhuttaviin teemoihin.
Julkaisu: Asiantuntijatyön muutos tekoälyn aikana
Digi- ja väestötietoviraston ja Kelan yhteisjulkaisussa tutkitaan tekoälyn vaikutusta julkisen sektorin asiantuntijatyöhön.
Digi- ja väestötietoviraston ja Kelan asiantuntijat ovat pohtineet yhdessä, miten julkishallinnossa voidaan hyödyntää tekoälyä ihmislähtöisesti ja hyvän hallinnon periaatteita kunnioittaen. Julkaisu on kirjoitettu erityisesti niille, jotka miettivät tekoälyn roolia omassa työssään tai organisaatiossa. Julkaisussa ei käsitellä teknisiä yksityiskohtia, vaan julkaisuun on koottu aitoja kokemuksia ja näkemyksiä asiantuntijoilta ympäri julkishallintoa sekä esimerkkitapauksia.
Julkaisu: Häkkinen, P., Ilen, E., Näykki, p., Lehtinen, A., Lieska, A., Lerkkanen , M-K.: Digitalisaation vaikutukset oppimiseen, osaamiseen ja hyvinvointiin
Opetushallituksen tilaamasta tutkimuskatsauksesta Jyväskylän yliopiston tutkijat perehtyivät opetuksen digitalisaation etenemisestä ja vaikutuksista tehtyihin tutkimuksiin. Selvityksessä digitalisaation vaikutuksista oppimiseen, osaamiseen ja hyvinvointiin tarkastellaan tieteellistä tietopohjaa kasvatuksen ja koulutuksen digitalisaation kehittämiseksi. Selvityksessä kuvataan tutkimuksen tilaa näistä aiheista sekä kootaan yhteen tuloksia liittyen opetuksen digitalisaation vaikutuksiin oppijoiden oppimiseen, oppimistuloksiin ja hyvinvointiin sekä opettajien työhön, osaamiseen ja hyvinvointiin. Selvitys keskittyy varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön kontekstiin.
Uusimman tutkimustiedon valossa suomalaisnuorten digitaalisen monilukutaidon taso on laskussa, ja yksilöiden väliset osaamiserot ovat kasvussa. Erityisesti yläkoulussa digitaalisten välineiden käyttö oppimistarkoituksiin on vähäistä ja yksipuolista, ja niiden integrointi osaksi aktivoivaa pedagogiikkaa on vähäistä. Digitaaliset välineet voivat kuitenkin tukea oppimista, mutta onnistumisen edellytyksenä on tarkoituksenmukaisten pedagogisten ratkaisujen suunnittelu. Kehittämällä opettajien digitaalista osaamista voidaan tukea oppilaiden oppimista ja myös oppilaiden digitaitojen kehitystä. Oppilaiden yhdenvertaisen oppimisen ja digitaalisen osaamisen turvaaminen edellyttää myös, että yhä useampi opettaja kehittää digipedagogista osaamistaan.
OECD: Luonnos kansainvälisestä tekoälylukutaitokehyksestä julkaistu
Euroopan komissio ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD julkaisivat luonnoksen kansainvälisestä tekoälylukutaitokehyksestä 22. toukokuuta. Kehyksessä määritellään, mitä ala- ja yläkoulun oppilaiden tulisi tietää tekoälystä. Kehyksessä pohditaan, miten suhtautua rakentavan kriittisesti tekoälyn tuotoksiin, miten tekoälytyökaluja voisi hyödyntää luovasti oppimisen tukena ja mitä eettisiä haasteita tekoälyn käyttöön sisältyy.
Kehyksessä esitellään tekoälylukutaidon kannalta keskeiset tiedot, taidot ja asenteet. Kokonaisuus muodostuu neljästä osa-alueesta: Tekoälyn hyödyntäminen, tekoälyn avulla luominen, tekoälyn käytön hallinta ja tekoälymallien muokkaaminen. Lisäksi näiden neljän osa-alueen pohjalta on koottu yli 20 esimerkkiä havainnollistamaan, miten tietoja, taitoja ja asenteita voidaan soveltaa ala- ja yläkoulujen näkökulmasta. Punaisena lankana on tekoälyn eettinen käyttäminen.
Valmistelun seuraavassa vaiheessa EU ja OECD keräävät palautetta ja muokkaavat kehystä palautteen perusteella. Valmis kehys esitellään vuonna 2026. Tekoälytaitoja mitataan PISA-testissä 2029.
Lue koko juttu Faktabaarin sivuilta
OECD: Luonnos kansainvälisestä tekoälylukutaitokehyksestä
Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
*Digivisio-webinaarit
Digivisio on kaikkien Suomen korkeakoulujen yhteinen hanke, joka avaa oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön. IT-webinaarit on suunnattu erityisesti korkeakoulujen IT-väelle, ja seuraava IT-webinaari pidetään 10.6.2025. Kevään webinaarien kaikki aikataulut ja menneiden webinaarien ja digipedagogiikan studioiden tallenteet löydät Tapahtumat -sivulta: https://digivisio2030.fi/tapahtumat/
*Ilona-webinaarit
Ilona järjestää erilaisia oppimisen inspiraatiowebinaareja, jossa vierailevat asiantuntijat ja ajankohtaiset aiheet käsittelevät teknologian hyödyntämistä eri ohjelmien ja ilmiöiden kautta. Sivuilla on julkaistu myös tallenteita menneistä webinaareista.
Lue lisää ja ilmoittaudu: https://www.ilonait.fi/webinaarit
*Pedaforum, 4.-5.6.2025, Helsinki
Vuoden 2024 Pedaforum järjestetään 4.-5.6.2025 Helsingissa, Metropolian Myllypuron kampuksella. Korkeakoulupedagogiikan päivät – Pedaforum on vuosittain järjestettävä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen pedagogiikan konferenssi. Vuoden 2025 teemana on Korkeakoulupedagogiikka muuttuvassa yhteiskunnassa: Ratkaisuja nykyisiin ja tulevaisuuden tarpeisiin.
Sivut: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/ajankohtaista/tapahtumat/pedaforum-2025
Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön tietohallinnosta