Digiopetusuutisia 8/2025
Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.
Sisältö:
- Yliopistopedagogiikkka-lehti 1/2025
- Julkaisu: Generative AI, education and copyright – A Nordic joint survey
- eNorssin tekoälyopas opettajille 2.0
- Tutkimuskatsaus: Digitalisaation vaikutukset oppimiseen, osaamiseen ja hyvinvointiin
- Julkaisu: Hotulainen, R., Junttila, J., Byman, R., Juuti, K., Oinas, S.: Selvitys digitalisaation toteutumisen nykytilasta vapaassa sivistystyössä
- CSC:n AITO-viitekehys auttaa hahmottamaan tekoälymuutosta
- Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
- ITK-webinaarit
- Digivisio-webinaarit
- Microsoft 365 – Keep on Track -webinaari 17.9.2025
- Ilona-webinaarit
- IT-päivät 2025, 11.–12.11.2025, Tampere
- OEB 3-5.12.2025
Yliopistopedagogiikkka-lehti 1/2025
Yliopistopedagogiikka 1/2025 -lehden artikkeleissa käsitellään mm. opiskelijoiden kokemuksia generatiivisen tekoälyn hyödyllisyydestä ja luotettavuudesta tutkimustaitojen oppimisessa sekä suomalaisten yliopistojen tekoälyohjeistuksien eettisyyttä.
Julkaisu: Generative AI, education and copyright – A Nordic joint survey
Tuore selvitys ”Generative AI, education and copyright – A Nordic joint survey” osoittaa, että keskimäärin 62 % suomalaisista opettajista esikouluista korkeakouluun tuntee tekoälytyökaluja vähintään jonkin verran. Mitä korkeammalle koulutusasteelle siirrytään, sitä paremmin tekoälyä tunnetaan. Raportin yleisenä tavoitteena on kuvata generatiivisen tekoälyn käyttöä koulutussektorilla Tanskassa, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Raportin kautta pyritään edistämään ymmärrystä alueen tilanteesta.
Selvitys osoittaa generatiivisen tekoälyn olevan jo laajasti käytössä pohjoismaisissa kouluissa ja oppilaitoksissa. Tanskassa ja Norjassa käyttö on toistaiseksi hieman yleisempää kuin Suomessa ja Ruotsissa. Yleistyneestä käytöstä huolimatta opettajista monet arvelevat tekoälyn vaikuttavan oppijoihin negatiivisesti tulevaisuudessa.
eNorssin tekoälyopas opettajille 2.0
Opettajan tekoälyopas tarjoaa opettajille tiiviin tietopaketin tekoälyn keskeisistä asioista ja useita opettajan työhön liittyviä käytännön esimerkkejä ja ohjevideoita. Päivittyvästä oppaasta julkaistiin keväällä 2025 toinen versio. Ensimmäinen versio julkaistiin vuonna 2024.
Tutkimuskatsaus: Digitalisaation vaikutukset oppimiseen, osaamiseen ja hyvinvointiin
Opetushallituksen tilaamasta tutkimuskatsauksessa Jyväskylän yliopiston tutkijat perehtyivät opetuksen digitalisaation etenemisestä ja vaikutuksista tehtyihin tutkimuksiin. tutkijat käyvät tutkimuskatsauksessa läpi Suomessa viimeisten 15 vuoden aikana tehtyjä tutkimuksia, joissa on selvitetty digitalisaation vaikutuksia oppilaiden oppimiseen, osaamiseen ja hyvinvointiin sekä opettajien työhön, osaamiseen ja hyvinvointiin.
Tutkimustiedon valossa näyttää siltä, että digitaalisten laitteiden hyödyntämisessä on Suomessa vielä suuria eroja opettajien ja koulujen välillä. Digitaalisten laitteiden käyttö oppimistarkoituksiin on suomalaisissa kouluissa vähäistä ja yksipuolista ja laajamittaisempi integrointi osaksi aktivoivaa pedagogiikkaa on tutkimustiedon valossa niukkaa. Keskeinen haaste teknologian käytön vakiinnuttamisessa opetukseen on opettajien digipedagoginen osaaminen. Tutkimuskatsauksesta ilmenee, että vaikka koulujen digitaalinen infrastruktuuri on mennyt eteenpäin, on opettajien digipedagoginen osaaminen edistynyt maltillisemmin. Digitaalisen teknologian laajamittaisempi käyttö opetuksen ja oppimisen tukena edellyttäisi myös nykyistä systemaattisempaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
Julkaisu: Hotulainen, R., Junttila, J., Byman, R., Juuti, K., Oinas, S.: Selvitys digitalisaation toteutumisen nykytilasta vapaassa sivistystyössä
Raportissa kuvataan vapaan sivistystyön digitalisaation tilaa Suomessa. Digitalisaatiota tarkastellaan vapaan sivistystyön oppilaitosten johtajilta ja opettajilta syksyllä 2024 kerättyjen vastausten perusteella. Opetus- ja kulttuuriministeriöltä saadun toimeksiannon mukaan digitalisaation toteutumisen tasoa arvioidaan digitaalisten palvelujen ja infrastruktuurin, digitalisaation johtamisen, henkilöstön digitaalisen osaamisen ja pedagogiikan kehittämisen sekä täydennyskoulutustarpeiden näkökulmista.
Digitaalinen infrastruktuuri koetaan pääsääntöisesti riittäväksi. Digitalisaation systemaattinen johtaminen oppilaitoksissa vaatii huomiota ja ohjausta, sillä vain harvassa oppilaitoksessa oli digitalisaatioon liittyvää strategiaa tai oli hyödynnetty tiedolla johtamisen mahdollisuuksia. Tekoälyä raportoitiin käytettävän monipuolisesti. Digitalisaatiota ohjaavat säädökset koettiin osaamisen päivittämistä vaativina sisältöinä. Yhteenveto osoittaa, että mitä useammin täydennyskoulutuksiin osallistuttiin, sitä toimivammaksi koettiin oppilaitoksen digitalisaatio kokonaisuutena oppilaitostyypistä riippumatta.
Jatkossa on tärkeää tukea henkilöstön osallistumista osaamista vahvistaviin täydennyskoulutuksiin. Lisäksi on tärkeää edelleen kehittää oppilaitosten digitaalisia prosesseja, sillä ne ovat edellytys vapaan sivistystyön järjestämiseksi yhdenvertaisesti, saavutettavasti ja tietoturvallisesti.
Pysyvä osoite Valtioneuvoston julkaisuarkistossa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-415-365-2
CSC:n AITO-viitekehys auttaa hahmottamaan tekoälymuutosta
CSC:n tuottama AITO-viitekehys tarjoaa korkeakouluille, tutkimusorganisaatiolle, koulutustoimijoille ja muille kiinnostuneille käytännöllisen työkalun tekoälymuutoksen ymmärtämiseen ja siihen vastaamiseen. Viitekehys tarjoaa rakenteen, jonka avulla voidaan tarkastella tekoälyn vaikutuksia korkeakoulujen perustehtäviin: tutkimukseen, opetukseen ja yhteistyöhön sekä tukipalveluihin.
AITO-viitekehys pohjautuu laajaan vuoropuheluun. Vuonna 2024 CSC ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene järjestivät koulutussarjan AMK-johtajille, jossa käsiteltiin tekoälyn vaikutuksia ammattikorkeakoulujen toimintaan. Yliopistojen rehtoreiden kanssa tekoälyn vaikutuksia on käsitelty vuonna 2025 CSC:n ja Unifin järjestämässä työpajasarjassa. Keskusteluissa nousi esiin selkeä tarve yhteiselle kehykselle, joka auttaa hahmottamaan tekoälyn mahdollisuuksia ja riskejä sekä syventämään muutoksen ymmärtämistä. AITO-viitekehys kehitettiin vastaamaan tähän tarpeeseen ja ohjaamaan kehitystä kohti korkeakoulujen ja CSC:n yhteistä tavoitetta: olla globaali edelläkävijä tekoälyn vastuullisessa hyödyntämisessä tutkimuksessa ja koulutuksessa.
Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
*ITK-webinaarit
ITK-webinaarit tarjoavat ennakkomaistiaisia ja parhaita paloja ITK-konferenssin ohjelmasta. Webinaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.
Syksyn webinaarien ajat ja aiheet
*Digivisio-webinaarit
Digivisio on kaikkien Suomen korkeakoulujen yhteinen hanke, joka avaa oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön. Seuraava webinaari pidetään 2.9.2025. Syksyn webinaarien kaikki aikataulut ja menneiden webinaarien ja digipedagogiikan studioiden tallenteet löydät Tapahtumat -sivulta: https://digivisio2030.fi/tapahtumat/
*Microsoft 365 – Keep on Track -webinaari 17.9.2025
Advanian maksuton Keep on Track -webinaarisarja auttaa pysymään mukana Microsoft 365 -radalla. Aiheina syyskuun webinaarissa ovat mm. Teamsin isot ja pienet parannukset, Copilotin uudet toiminnot, Placesiin tulleet muutokset ja SharePointin uudistukset, kuten kehittynyt analytiikka.
Sivu: Advania | Keep on Track -webinaari 17.9. klo 9–10
*Ilona-webinaarit
Ilona järjestää erilaisia oppimisen inspiraatiowebinaareja, jossa vierailevat asiantuntijat ja ajankohtaiset aiheet käsittelevät teknologian hyödyntämistä eri ohjelmien ja ilmiöiden kautta. Sivuilla on julkaistu myös tallenteita menneistä webinaareista.
Lue lisää ja ilmoittaudu: https://www.ilonait.fi/webinaarit
*IT-päivät 2025, 11.–12.11.2025, Tampere
Korkeakoulujen IT-päivät kokoaa Suomen ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen IT-asiantuntijat, päättäjät ja yhteistyökumppanit yhteen. Perinteikäs tilaisuus järjestetään jo 48. kerran.
Sivut: https://itpaivat.fi/
*OEB 3-5.12.2025
Online Educa Berlin (OEB) is the annual global, cross-sector conference and exhibition on digital learning and training.
Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön tietohallinnosta