Digiopetusuutisia 9/2024

Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.

Sisältö:

  • Julkaisu: Oinas, S. & Vainikainen, M-P. (toim.): Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä
  • OKM: Korkeakouluille lisärahoitusta tekoälyosaamiseen ja digitalisaatioon
  • ITK 2025 – Call for Papers
  • Digiturvaviikko ja kyberturvakuukausi
  • Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
    • Digivisio-webinaarit ja studiot
    • Ilona-webinaarit
    • ITK-webinaarit
    • IT-päivät, 13-14.11.2024, Seinäjoki
    • Online Educa Berlin (OEB), 27.-29.11.2024, Berlin
    • BETT 2024, 22.-24.1.2024, London

 

Julkaisu: Oinas, S. & Vainikainen, M-P. (toim.): Digitalisaatio oppimisen ja oppimistulosten selittäjänä

Millainen on suomalaisen yläkoululaisen käsitys itsestään digitaalisena osaajana? Kuinka usein digitaalisia laitteita kouluissa 2020-luvulla oikeastaan käytetään? Miten digitalisaatio vaikuttaa oppimistuloksiin, oppimiseen ja oppimistilanteisiin? Tässä teoksessa Tampereen, Helsingin ja Turun yliopistojen tutkijat vastaavat näihin tutkimuskysymyksiin erilaisia laajoja määrällisiä otoksia sekä syväluotaavia intensiiviaineistoja hyödyntäen.

Digitalisaation vaikutuksia tarkastellaan muun muassa ohjelmointi- ja ongelmanratkaisutaitojen, matemaattisen ajattelun, kriittisen nettilukutaidon, motivaation, luokan ryhmädynamiikan ja vertaissuhteiden näkökulmista. Teosta varten tutkijat ovat mallintaneet digitaalisten laitteiden oppituntikäytön sekä osaamisen monimutkaista yhteyttä suhteessa oppilaiden erilaisiin taustoihin. Teoksessa annetaan ääni myös oppilaille itselleen ja he pohtivat kännyköiden ja tietokoneiden käyttämisen hyötyjä ja haittoja. Oppilaat esittävät myös toiveita omaa oppimistaan ajatellen. Tutkimustulokset on tiivistetty suosituksiksi, joita voidaan hyödyntää, kun pohditaan tulevaisuuden teknologioiden tai esimerkiksi kännyköiden käyttöä oppitunneilla. Vertaisarvioitu teos on kirjoitettu koulutuksen digitalisaatiosta kiinnostuneille tutkijoille ja opiskelijoille sekä ennen kaikkea koulutuksesta vastaaville päätöksentekijöille ja koulujen henkilökunnalle.

Ladattavissa osoitteessa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/96937

 

OKM: Korkeakouluille lisärahoitusta tekoälyosaamiseen ja digitalisaatioon

Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala on päättänyt yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen sopimuskauden 2021–2024 jakamattomasta strategiarahoituksesta. Korkeakouluille kohdennettiin yhteensä noin 47 miljoonaa euroa. Rahoituksella tuetaan korkeakoulujen omasta strategiatyöstä tulevia tavoitteita ja hallitusohjelman toteuttamista.

Strategiarahoitusta osoitetaan neljään kokonaisuuteen: tekoälyosaamisen vahvistamiseen, korkeakoulutusta vahvistavaan digitaaliseen infrastruktuuriin, kansainvälisten osaajien pätevöitymiseen sekä kaudelle 2021–2024 sovittujen yliopistokohtaisten kehittämistoimien lisätukeen.

Tekoälysosaamisen vahvistaminen: Suomi vahvistaa rooliaan ELLIS-verkostossa, joka on eurooppalaisen tekoälyosaamisen vahvistamiseksi perustettu verkosto. Verkostossa on tällä hetkellä 41 yksikköä, ja 18 Euroopan 20 parhaasta yliopistosta kuuluu ELLISiin. Aalto-yliopisto valmistelee Suomen ELLIS-instituutin perustamista muun muassa FCAI-tekoälykeskuksen lippulaivan perustalle. ELLIS-yhteistyön vahvistamiseen osoitettiin 6 miljoonaa euroa.

Digitaalinen infrastruktuuri: Korkeakoulutuksen laatua, joustavuutta ja yhteistyötä vahvistavan digitaalisen infrastruktuurin kehittämisen lähtökohtana on Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi ry:n ja ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arene ry:n Digivisio 2030, joka toteuttaa korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visiota. OKM on rahoittanut Digivision digitaalisen palveluympäristön kehittämistä vuosina 2021–2024 vuosittain 4,5 miljoonan euron strategiarahoituksella. Korkeakoulujen Digivision digitaalisen infrastruktuurin toimeenpanoon osoitettiin 15 miljoonan euron rahoitus, josta ammattikorkeakoulusektorin osuus on 7 miljoonaa euroa.  Rakentuva tietoallas ja sitä hyödyntävät palvelut parantavat korkeakoulujen koulutustarjonnan saavutettavuutta sekä tukevat sujuvia siirtymiä ja yksilöllisiä opintopolkuja. Rahoitus kohdennetaan koordinaatiokorkeakoulujen kautta Digivision hanketoimiston käyttöön.

Lue koko tiedote

 

ITK 2025 – Call for Papers

Suomen suurin digitaalisen koulutuksen tapahtuma ITK2025 järjestetään Tampere-talossa 23.-25.4.2025. Ehdotuksia esityksiksi voi lähettää 24.9.-31.10.2024 välisenä aikana teemalla Paljon uutta, vähän vanhaa, jotain lainattua.

Katso tarkemmat teemat ja ohjeet konferenssin sivuilta

 

Digiturvaviikko ja kyberturvakuukausi

Digiturvaviikko on kyber- ja digitaaliselle turvallisuudelle omistettu tapahtumaviikko, joka tarjoaa käytännön keinoja digiturvallisuuden parantamiseen. Viikon koko ohjelma on kaikille avoin ja maksuton, eikä yksittäisten henkilöiden ennakkoilmoittautumista tarvita. Digi- ja väestötietovirasto järjestää Digiturvaviikon nyt viidettä kertaa 30.9.–4.10.2024.

Lokakuu on kyberturvakuukausi. Nyt 21. kerran järjestettävä European Cyber Security Month -kuukausi kestää lokakuun loppuun ja sen teemana on ”Think before U Click”.

Katso Digiturvaviikon ohjelma sivuilta.

Tutustu Kyberturvakuukauden materiaaleihin.

 

Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet

*Digivisio-webinaarit  

Digivisio on kaikkien Suomen korkeakoulujen yhteinen hanke, joka avaa oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön.

Demowebinaareissa esitellään viimeisen kolmen kuukauden aikana tehtyä työtä. Seuraava demowebinaari 1.10.

Digipedagogiikan studioissa tavoite on jakaa Digivision osatoteutuksien ja pilottien tuloksia, oppeja ja suosituksia laadukkaan verkkopedagogiikan tuottamiseen sekä luoda yhteistä näkemystä Opin.fi-palvelussa tarjottavien koulutusten laadusta, muodosta ja toteutustavoista. Seuraava studio pidetään 25.10.

IT-webinaareissa avataan Digivision IT-kokonaisuuden isoa kuvaa. Tilaisuuksissa saat lisäymmärrystä siihen, millaisia kyvykkyyksiä, ratkaisuja ja järjestelmiä hankkeessa kehitetään ja miten näitä mahdollisuuksia hyödyntämällä voidaan kehittää korkeakoulujen toimintaa. Seuraava webinaari pidetään 18.10.

Webinaarien aikataulut ja menneiden webinaarien ja digipedagogiikan studioiden tallenteet löydät Tapahtumat -sivulta.

 

*Ilona-webinaarit

Ilona järjestää erilaisia oppimisen inspiraatiowebinaareja useita kertoja kuukaudessa. Vierailevat asiantuntijat ja ajankohtaiset aiheet pitävät yllä mielenkiintoa laajasti teknologian hyödyntämisestä. Sivuilla myös tallenteita menneistä webinaareista

Lue lisää ja ilmoittaudu

 

*ITK-webinaarit

ITK-webinaarit tarjoavat ennakkomaistiaisia ja parhaita paloja ITK-konferenssin ohjelmasta. Webinaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Tallenteet menneistä webinaareista löydät myös sivuilta.

Katso syksyn webinaarien ajankohdat ja aiheet

 

*IT-päivät, 13-14.11.2024, Seinäjoki

IT-päivien 2024 ohjelman näkökulmaksi on muotoutunut ”Läpileikkaava IT”.  Digitalisaatio vaikuttaa kaikkiin toimintoihin organisaatiossa ja yhteistyössä rakennettavat IT-ratkaisut tulevat joka päivä korkeakouluissa yhä tärkeämmiksi.

Sivut

 

*Online Educa Berlin (OEB), 27.-29.11.2024, Berlin

Online Educa Berlin (OEB) is the annual global, cross-sector conference and exhibition on digital learning and training.

Read more

 

*BETT 2024, 22.-24.1.2024, London

The biggest education technology exhibition in the world. At Bett, we bring together educators from across the entire education landscape and 600+ innovative EdTech and resource solution providers showcasing cutting-edge and impactful products and services.

Read more

 

Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön tietohallinnosta