Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.
Sisältö:
- Väitös: Väätäjä, J.: Co-development of meaningful digital pedagogy: A qualitative multi-method study of teacher education practicums
- Väitös: Sulonen, H-K.: Näppäimistöllä rakennettu yhteisö: tapaustutkimus keskinäisviestinnän merkityksestä ammattikorkeakoulun verkkotutkinto-opiskelijoille
- Julkaisu: EDUCAUSE: 2025 Horizon Action Plan: Building Skills and Literacy for Teaching with GenAI
- Digivision päivitetty tavoiteskenaario
- OKM: Valtakunnalliset digitaalisen osaamisen kuvaukset
- Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
- Osaava DigiOpe -kehittämistyön kick off –webinaari, 8.10.2025
- ITK-webinaarit
- Digivisio-webinaarit
- Microsoft 365 – Keep on Track -webinaarin tallenne
- Ilona-webinaarit
- IT-päivät 2025, 11.–12.11.2025, Tampere
- OEB 3-5.12.2025
- Bett, 21.-23.1.2026
Väitös: Väätäjä, J.: Co-development of meaningful digital pedagogy: A qualitative multi-method study of teacher education practicums
Janne Väätäjän väitöskirja “Co-development of meaningful digital pedagogy: A qualitative multi-method study of teacher education practicums” tarkastettiin Lapin yliopistossa 16.5.2025.
Väitöskirjan päätavoitteena on laajentaa oppiviin yhteisöihin liittyvää ymmärrystä opettajankoulutuksen harjoitteluiden ja mielekkään digipedagogiikan yhteiskehittämisen kontekstissa. Väitöskirjan pääasiallisena tuloksena kuvataan prosessi mielekkään digipedagogiikan yhteiskehittämiselle.
Tutkimuksessa yhteiskehittämisen kohteena oli nimenomaan mielekäs digipedagogiikka. Tutkimus paljasti, että toimintaan osallistuvat jäsenet voivat ymmärtää mielekkään digipedagogiikan hyvin eri tavoin. Tutkimuksessa digipedagogiikka ymmärretään oppimisprosessia tukevien digitaalisten teknologioiden hyödyntämisenä opetuksessa. Tutkimus esittelee mallin, jota voi hyödyntää opettajankoulutuksen harjoitteluissa. Malliin kuuluu kolme vaihetta, jotka ovat oppivan yhteisön perustaminen, mielekkään digipedagogiikan käsitteellistäminen sekä mielekkään digipedagogiikan yhteiskehittäminen. Tutkimus laajentaa käsitystä oppivista yhteisöistä ja osoittaa, että yhteiskehittämisen ajatukset soveltuvat hyödynnettäväksi yliopisto-opintoihin kuuluvissa harjoitteluissa.
Väitöstiedote: Väitös: Mielekästä digipedagogiikkaa voidaan yhteiskehittää opettajankoulutuksen harjoittelussa – Lapin yliopisto
Sähköisen julkaisun pysyvä osoite
Väitös: Sulonen, H-K.: Näppäimistöllä rakennettu yhteisö: tapaustutkimus keskinäisviestinnän merkityksestä ammattikorkeakoulun verkkotutkinto-opiskelijoille
Hanna-Kaisa Sulosen väitöskirja ”Näppäimistöllä rakennettu yhteisö. Tapaustutkimus keskinäisviestinnän merkityksestä ammattikorkeakoulun verkkotutkinto-opiskelijoille” tarkastettiin Lapin yliopistossa 19. 9.2025.
Väitöstutkimuksen tavoitteena oli tarkastella HAMKin liiketalouden koulutuksen verkkotutkinto-opiskelijoiden keskinäisviestintää ja sen merkitystä opiskelulle. Tutkimuksen avulla pyrittiin tunnistamaan keskinäisviestinnän ominaispiirteitä ja selvittämään yhteisöllisyyden ja vertaistuen merkitystä opiskelulle.
Tutkimuksen mukaan viestinnällä on suuri merkitys verkkotutkintoa opiskeleville ammattikorkeakouluopiskelijoille. Tutkimus osoittaa, että onnistunut verkkoviestintä luo opiskelijoiden välille yhteisöllisyyttä, ja yhteisöllisyyden tunteen kannalta oman ryhmän välinen keskinäisviestintä voi olla opiskelua kannatteleva voima. Lisäksi verkko-opiskelijoiden viestintä on aktiivista ja monikanavaista.
Tapaustutkimus osoittaa, että verkko-opiskelijat kokevat olevansa yhtenäinen joukko, joka saa paljon tukea hyvin toimivasta vertaisryhmästä. Opiskelijoiden välinen keskinäisviestintä on merkityksellistä sekä yhteisöllisyyden tunteen että vertaistuen näkökulmasta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että verkko-opiskelijat käyttävät opiskeluun liittyvässä työskentelyssä pääasiassa oppilaitoksen tarjoamia työkaluja mieluusti siten, että opettaja ei näe opiskeluun liittyvää keskinäistä viestintää. Vertaistuen kannalta erityisen merkityksellistä on opiskelijoiden välinen informaali eli epävirallinen keskinäisviestintä. Epäviralliset keskustelut ovat tärkeitä erityisesti toisiin tutustumisen, yhteisen työskentelyn helpottumisen ja vertaistuen kannalta. Tutkimus tuo uutta tietoa kasvatustieteen kentälle, sillä opettajalle näkymättömän viestinnän merkitystä ei ole tunnistettu aikaisemmin.
Väitöstiedote: Väitös: Viestintä on avain verkko-opiskelijoiden yhteisöllisyyteen – Lapin yliopisto
Sähköisen julkaisun pysyvä osoite
Julkaisu: EDUCAUSE: 2025 Horizon Action Plan: Building Skills and Literacy for Teaching with GenAI
Generatiivinen tekoälyn kehityksellä on iso vaikutus myös korkeakoulutukseen. Julkaisussa kansainvälinen asiantuntijapaneeli visioi toivottua tulevaisuutta tekoälyn käytölle korkeakoulutuksessa. Raportissa esitellään myös toimintasuunnitelma askelmerkeistä vision saavuttamiseksi.
Lue raportti: 2025 Horizon Action Plan: Building Skills and Literacy for Teaching with GenAI | EDUCAUSE Library
Digivision päivitetty tavoiteskenaario
Tavoiteskenaario sanoittaa suomalaisten korkeakoulujen yhteistä opetuksen ja oppimisen tahtotilaa 2030-luvulle. Digivisio 2030 -hankkeen alkuperäinen tavoiteskenaario luotiin hankkeen alkuvaiheessa vuonna 2021. Nyt tehdyn päivityksen taustalla ovat erityisesti toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset sekä hankkeen eteneminen sen toiseen vaiheeseen. Digivision toisessa vaiheessa korostuvat entistä enemmän dataan ja tekoälyn hyödyntämiseen ja hallinnointiin liittyvät kysymykset sekä oppijoiden ohjaukseen ja koulutuksen ekosysteemiin liittyvät näkökulmat. Tavoiteskenaariota päivitettiin yhdessä korkeakoulujen johdon kanssa työpajoissa ja keskusteluissa pitkin kevättä 2025.
OKM: Valtakunnalliset digitaalisen osaamisen kuvaukset
Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt hankkeen, jossa valmistellaan kasvatus- ja opetushenkilöstölle esi- ja perusopetukseen digitaalisen osaamisen kuvaukset. Osaava DigiOpe -kehittämistyö on osa hallitusohjelman tavoitteita. Kehittämistyö on jatkoa jo määritellyille oppijoiden digitaalisen osaamisen kuvauksille. Kuvauksilla varmistetaan digitaalinen ja digipedagoginen osaaminen opetus- ja kasvatushenkilöstölle, jotta he pystyisivät ohjaamaan oppilaita digitaalistuvassa yhteiskunnassa oppimiseen ja toimimiseen sekä kasvattaa oppilaita vastuulliseen käyttöön, kriittiseen medialukutaitoon sekä ymmärrykseen tekoälystä. Kehittämistyön kick off –webinaari, järjestetään 8.10.
Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
Osaava DigiOpe -kehittämistyön kick off –webinaari, 8.10.2025
Opetus- ja kulttuuriministeriön järjestämässä webinaarissa kuullaan puheenvuorot siitä, millaista digitaalista osaamista opettajat tarvitsevat tekoälyn aikakaudella ja kuinka osaamista voi kuntatasolla systeemisesti kehittää. Webinaarin voi katsoa myös tallenteena opetus- ja kulttuuriministeriön YouTube-kanavalta kahden viikon ajan tapahtumapäivästä.
*ITK-webinaarit
ITK-webinaarit tarjoavat ennakkomaistiaisia ja parhaita paloja ITK-konferenssin ohjelmasta. Webinaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.
Syksyn webinaarien ajat ja aiheet
*Digivisio-webinaarit
Digivisio on kaikkien Suomen korkeakoulujen yhteinen hanke, joka avaa oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön. Seuraava webinaari pidetään 25.11.2025. Syksyn webinaarien kaikki aikataulut ja menneiden webinaarien ja digipedagogiikan studioiden tallenteet löydät Tapahtumat -sivulta: https://digivisio2030.fi/tapahtumat/
*Microsoft 365 – Keep on Track -webinaarin tallenne
Advanian maksuton Keep on Track -webinaarisarja auttaa pysymään mukana Microsoft 365 -radalla. Aiheina syyskuun webinaarissa ovat mm. Teamsin isot ja pienet parannukset, Copilotin uudet toiminnot, Placesiin tulleet muutokset ja SharePointin uudistukset, kuten kehittynyt analytiikka.
Tallenne: Advania | Keep on Track -webinaari 17.9. klo 9–10
*Ilona-webinaarit
Ilona järjestää erilaisia oppimisen inspiraatiowebinaareja, jossa vierailevat asiantuntijat ja ajankohtaiset aiheet käsittelevät teknologian hyödyntämistä eri ohjelmien ja ilmiöiden kautta. Sivuilla on julkaistu myös tallenteita menneistä webinaareista.
*IT-päivät 2025, 11.–12.11.2025, Tampere
Korkeakoulujen IT-päivät kokoaa Suomen ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen IT-asiantuntijat, päättäjät ja yhteistyökumppanit yhteen. Perinteikäs tilaisuus järjestetään jo 48. kerran.
Sivut: https://itpaivat.fi/
*OEB, 3-5.12.2025
Online Educa Berlin (OEB) is the annual global, cross-sector conference and exhibition on digital learning and training.
*Bett, 21.-23.1.2026
The biggest education technology exhibition in the world. At Bett, we bring together educators from across the entire education landscape and 600+ innovative EdTech and resource solution providers showcasing cutting-edge and impactful products and services.
Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön tietohallinnosta