Mobile FabLab pilotointia Kaukajärven koululla yläkoululaisten kanssa

Mobile FabLab pakettiauto.

Mobile FabLab on Tampereen yliopiston liikkuva digitaalisen valmistuksen verstas, jolla tarjotaan koululaisille mahdollisuus osallistua FabLab-toimintaan kauempanakin Hervannan kiinteästä FabLabista.

Valokuva lapsia katsomassa 3D tulostusta.

14.9. – 15.9.2020 pilotoitiin Mobile FabLabin toimintaa Kaukajärven koululla 7.-9.-luokkalaisten kanssa.

Opinto-ohjaajan luokkaan pystytettiin työpaja, jossa jokaisella oppilaalla oli käytössään oma kannettava tietokone sekä oma 3D-tulostin. Työpajassa mallinnettiin vaatekoukku Fusion 360 -mallinnusohjelmalla sekä tulostettiin mallinnetut koukut 3D-tulostimilla.

Kaikki oppilaat saivat mallinnettua ja tulostettua koukun onnistuneesti ohjevideoiden ja ohjaajien avustuksella. Työpajan yhteydessä oppilaiden kanssa käsiteltiin 3D-tulostamista yleisesti sekä keskusteltiin 3D-tulostamisen merkityksestä ja mahdollisuuksista nyt ja tulevaisuudessa.

Pilotointi antoi arvokkaita kokemuksia työpajan ja Mobile Fablabin toiminnan jatkokehittämiseen. Mobile FabLab pilotoi toimintaansa tämän lukuvuoden ajan yläkouluissa sekä osana varhaiskasvatuksen opettajakoulutusta.

Yhteystiedot:
Koordinaattori Noora Nyberg, noora.nyberg@tuni.fi, puh. 050 5355 262
juniversity@tuni.fi
Valokuva luokkahuoneesta Kaukajärven koululla.Valokuva luokkahuoneessa tapatuvasta opetuksesta.Koululaisen kädessä 3D tulostama ankkuri.