Lue Millan tarina FabLabin iltaohjaajana

Kuvituskuva.

Hei, olen Milla Virkki. Valmistuin viime syksynä kädentaitojen ohjauksen artesaaniksi ja opiskelen yliopistolla rakennustekniikkaa n:ttä vuotta. Opintojen ohessa tein töitä Mobile FabLabille, koodausassarina ja nyt viimeistä eli toista vuoden puolikasta iltaohjaajana FabLabissä.

– Kiinnostuin FabLabista heti sen alkumetreiltä lähtien ja kävin täällä ahkerasti laseroimassa, kun alkuun pääsin. Tulin FabLabiin työharjoitteluun artesaaniopintoihini liittyen ja sitä kautta sain kannustusta myös hakea iltaohjaajaksi, Milla kertoo.

FabLab on tosi inspiroiva työpaikka

Oli hauska nähdä mitä kaikkea opiskelijat ja henkilökunta keksii täällä valmistaa. Haasteellisinta oli se, että laitteita ja ohjelmistoja on niin montaa erilaista, että ihan kaikkia en tässä reilun vuodenkaan aikana ole saanut sellaiseen hallintaan, että osaisin kaikki virhetilanteetkin korjata. Tätä ei toki iltateekkarilta edellytetäkään.

Jos digitaalinen valmistus kiinnostaa

– suosittelen ehdottomasti hakemaan FabLabin iltaohjaajaksi. Homma sopii erityisesti opiskelijalle työn oheen, koska yksi ilta viikosta ei vielä opintoja kaada, mutta tuo kivan pienen lisätoimeentulon opintotuen rinnalle. Rauhallisina iltoina on hyvin aikaa myös toteuttaa omia projekteja ja oppia paljon digitaalisesta valmistuksesta, Milla kannustaa.

FabLab antaa meille kaikille

yliopistoyhteisön jäsenille mahdollisuuden kehittää osaamistamme ja pysyä kehityksen kärjessä

– Mallintamisen ja mallista fyysisen tuotteen valmistamisen osaaminen ei varmasti ole turha taito, ei työelämässä eikä arjessakaan. Digitaalinen valmistus yleistyy eksponentiaalisesti. Ei kannata olla se tulevaisuuden mummo tai pappa, joka ei saa laskujaan maksettua, kun ei osaa käyttää tietokonetta. Tai ehkä tässä tapauksessa esimerkiksi ei saa käsiinsä tarvitsemaansa kuluttajahyödykettä, kun ei osaa printata ostamaansa tiedostoa ulos, Milla kiteyttää.

Jos innostus heräsi iltaohjaajaksi Millan tarinasta – Hae sinäkin FabLabin  – Paikka voipi olla juuri sinun!!

Haku on nyt auki  25.5.2021 asti, tutustu ilmoittautumiseen kotisivuillamme

Teksti: Milla Virkki