FabLab Tampere: Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, syksy 2020.

Kuvituskuva, havainnekuva FabLabin tilasta.

FabLab oli iloksemme avoinna suuren osan syyskaudesta, jolloin FabLabissa työskenneltiin pääosin opiskelu- ja tutkimusprojektien parissa. Kyselyn perusteella opiskelijat kokevat FabLabin auttavan opiskelussa ja työllistymisessä tulevaisuudessa. FabLabin rooli myös tutkimuksen apuna koettiin merkittävänä.

Asiakaspalautekysely lähetettiin syyskauden aikana FabLabissa työskennelleille. Kyselyn vastasi yhteensä 74 henkilöä.  Kiitokset jokaiselle vastanneelle! Vastanneista noin 40 % työskenteli viime syksynä FabLabissa ensimmäistä kertaa. Edelliskausien tavoin FabLabin suosituimmat laitteet olivat 3D-tulostimet ja laserleikkurit. Myös käsityökaluja käytettiin FabLabissa paljon.

Saadun palautteen perusteella asiakkaamme ovat erittäin tyytyväisiä FabLabiin ja se sai historiansa parhaimmat arviot toiminnastaan. Kyselyssä esitettiin muun muassa väittämiä, joihin arviot kerättiin asteikolla 4=täysin samaa mieltä, 1=täysin eri mieltä.

Palautteeseen vastanneista lähes kaikki aikovat käyttää FabLabin laitteita ja palveluita myös jatkossa. FabLab nähtiin opiskelijoiden keskuudessa hyödyllisenä opintojen ja työllistymisen kannalta (3,6). Myös asiakaspalveluumme oltiin erittäin tyytyväisiä.

Kuvituskuva pylväsdiagrammista

Palautteissa toivottiin erilaisten pajojen ja laiteinfojen järjestämistä myös jatkossa. Pajat ja laiteinfot palaavat kalentereihimme heti, kun niiden järjestäminen on terveysturvallista.

Lisäksi saimme runsaasti avointa palautetta, jotka olemme käyneet tiimissämme tarkoin läpi. Otamme palautteestanne useita ideoita selvitykseen.

Alla on muutamia poimintoja kyselyssä esiin nousseista kysymyksistä:

– Varauskalenteria on hankala käyttää. Jokaisen laitteen pitää klikata erikseen. Tämä ei ole mielekästä esimerkiksi vapaata 3D-printteriä hakiessa.

• Voit hakea vapaita aikoja laitteille myös varauskalenterin oikeassa laidassa olevalla ”Refine Search” -toiminnolla. Haulla voit etsiä juuri sinä hetkenä vapaana olevat laitteet tai hakea vapaita laitteita tiettynä päivänä ja ajankohtana.

– Maalauspiste olisi kiva lisä FabLabin palveluihin.

• Valitettavasti FabLabin tilat eivät sovellu maalaamiseen. Maalaus edellyttäisi tilaan erillistä vetokaappia, jotta ilmanvaihtoon liittyvät terveysvaatimukset täyttyisivät.

– SLA-printteriä toivottiin useassa palautteessa.

• Olemme kartoittamassa SLA-printtereitä ja niiden turvallisuusvaatimuksia. Teemme       selvityksen perusteella päätöksen siitä, soveltuuko printteri tiloihimme.

– Nettisivujen mobiiliympäristöön toivottiin parannuksia

• FabLabin verkkosivut ovat tehty yliopiston kotisivukoneella. Sivustojen toiminnallisuuksien kehittämistyötä tehdään viestinnän toimesta jatkuvasti.

– Erilaisia laitteiden käyttöohjeisiin liittyviä toiveita esitettiin useassa palautteessa

• Laitteidemme käyttöohjeet löytyvät kunkin laitteen omalta alasivulta. Sivuille on koostettu pääosin FabLabin omia ohjeita sekä laitevalmistajan ohjevideoita ja ohjeita. Teemme päivityksiä laitesivustoille talven aikana selkeyden ja tavoitettavuuden parantamiseksi.

Olethan rohkeasti yhteydessä, jos sinulla on ideoita laitehankintoihin tai muuten  toimintamme kehittämiseen!
Sähköpostiosoitteemme on: fablabtampere@tuni.fi