FieldLabin Teollisuus 4.0 -ympäristö avasi uusia mahdollisuuksia niin opetukselle, yrityksille kuin tutkimuksellekin

Jere Siivonen ja Mija Ijas FieldLabissa.
FieldLab on Teollisuus 4.0 -testiympäristö, josta hyötyvät niin opiskelijamme kuin yhteistyökumppanimmekin, sanovat teollisuusteknologian lehtori Jere Siivonen ja teollisuusteknologian yliopettaja Mika Ijas. Kuva: Emmi Suominen

Tampereen ammattikorkeakoulun kokeilu- ja oppimisympäristö FieldLabissä on vuoden verran testattu teollista tuotantoa mobiiliroboteilla, kehitetty ratkaisuja itseohjautuvien robottien turvallisuuteen ja tehty kokeiluja niin teollisten tuotteiden kuin taideteostenkin 3D-tulostamisesta. Edes korona ei hiljentänyt toimintaa, koska FieldLabistä oli tehty digitaalinen kopio.

FieldLab palvelee niin koulutuksen, yritysten kuin tutkimuksenkin tarpeita teollisen tuotannon digitalisaation kehittämisessä. Ympäristön painopistealueina ovat muun muassa teollisen mittakaavan 3D-tulostaminen, sisälogistiikkaan soveltuvat mobiilirobotit, kollaboratiivinen mobiilirobotiikka ja koneiden välinen yhteistyö sekä kappaleiden käsittely integroidussa automaattisessa työstökoneympäristössä.

– Vastaavan tasoista kokeiluympäristöä, joka on näin avoin organisaation omaan käyttöön sekä ulkopuolisten yritysten ja tutkimuslaitosten kehittämishankkeisiin, ei ole muualla Suomessa, kertoo FieldLabin kehittämistä luotsannut TAMKin teollisuusteknologian yliopettaja Mika Ijas.

Lue 25.2.2021 julkaistu artikkeli kokonaisuudessaan tuni.fi-sivuilta.