Tampereen yliopiston tarjoama koulutus perustuu uusimpaan tutkimustietoon sekä vahvaan vuorovaikutukseen yhteiskunnan ja työelämän toimijoiden kanssa. Koulutuksen ytimessä ovat vahvuusalamme tekniikka, terveys ja yhteiskunta ja niiden uudenlaiset monitieteiset yhdistelmät. Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu muodostavat yhdessä kansainvälisen ja Suomen monipuolisimman, 32 000 opiskelijan korkeakouluyhteisön.

Pandemian aiheuttamien poikkeusolojen jälkeen Tampereen yliopistossa siirryttiin takaisin lähiopetukseen 1.3.2022 alkaen. Etäopetusta jatkettiin pedagogisesti perustelluilla syillä varsinkin maisterivaiheen opinnoissa. Opiskelijoiden opiskelukyvyn ja hyvinvoinnin tukea on kehitetty yhteistyössä Tampereen ylioppilaskunnan TREY:n kanssa erityisesti skaalautuvien matalan kynnyksen palvelumuotojen ja vertaistoimintojen näkökulmasta.

Vuonna 2022 yliopistossa opiskeli runsaat 22 000 tutkinto-opiskelijaa, jotka edustivat 92 kansallisuutta. Kokoaikaisina tutkinto-opiskelijoina (FTE) mitattuna opiskelijamäärä oli 16 524, josta ulkomaalaisten osuus oli 7,8 %.

Opiskelijoiden opiskelukyvyn ja hyvinvoinnin tukea on kehitetty yhteistyössä Tampereen ylioppilaskunnan TREY:n kanssa.

Ylempien korkeakoulututkintojen määrä laski, jatkotutkintojen määrä nousi selvästi

Vuonna 2022 yliopistossamme suoritettiin yhteensä 3 960 tutkintoa. Ylempiä korkeakoulututkintoja suoritettiin 1 981 ja tieteellisiä jatkotutkintoja 208. Ylempien korkeakoulututkintojen määrä laski kahteen edelliseen vuoteen verrattuna. Tieteellisten jatkotutkintojen määrä nousi selvästi ja alempien korkeakoulututkintojen määrä pysyi edellisvuoden tasolla. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita valmistui eniten tekniikan aloilta, 593, ja yhteiskunnallisilta aloilta, 483. Lääketieteen sekä terveys- ja hyvinvointialoilta valmistuneiden määrä oli yhteensä 201.

Tavoiteajassa tutkinnon suorittaneita oli vuonna 2022 yhteensä 1 428, mikä oli 38 % kaikista suoritetuista tutkinnoista. Tämä jäi hieman alle opetus- ja kulttuuriministeriön ja Tampereen yliopiston vuosien 2021–2024 sopimuksessa asetetun 40 %:n tavoitteen. Alakohtainen vaihtelu on suurta.

Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita valmistui eniten tekniikan ja yhteiskunnallisilta aloilta.

Yliopisto laajensi tutkintokoulutusta osana kansallista opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa ohjelmaa lisäämällä 497 aloituspaikkaa syksyllä 2022 alkaneisiin suomenkielisiin koulutuksiin. Lisätyistä aloituspaikoista opiskelupaikan otti vastaan 380 opiskelijaa.

Korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa vuonna 2022 Tampereen yliopisto oli jälleen suosittu hakukohde. Tarjolla olleita yli 3 300 opiskelijapaikkaa haki yhteensä lähes 29 000 hakijaa. Ensisijaisia hakijoita oli 14 550 kaikki koulutusasteet mukaan lukien. Tutkintokoulutukseen hakeneiden ensisijaisten hakijoiden määrä laski kahdesta edellisvuodesta kaikilla tutkintoasteilla. Vuosittaista hakijamäärän vaihtelua selittää hakuvuorossa olevien tutkinto-ohjelmien lukumäärä.

Korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa vuonna 2022 Tampereen yliopisto oli jälleen suosittu hakukohde. Hakijoita oli yhteensä lähes 29 000.

Yhteistyötä opetuksen kehittämisessä

Tampereen korkeakouluyhteisön Teaching and Learning Centre, TLC, jatkoi toimintaansa vuonna 2022. Verkosto kokoaa yhteen pedagogisen asiantuntemuksen ja opettajille tarjottavat palvelut ja tarjoaa opettajalle koulutusta ja pedagogista tukea uran jokaisella askelmalla lisäten opettavan henkilöstön yhteisöllisyyttä ja verkostoitumisen mahdollisuuksia. TLC myös tukee opiskelijoiden valmentavaa ohjausta. Tutustu TLC:n toimintaan.

Yliopisto jatkoi vuonna 2020 alkanutta yhteistyötä Euroopan komission rahoittamassa ECIU University -hankkeessa (European Consortium of Innovative Universities), jossa pilotoidaan yliopistokoulutuksen järjestämistä eurooppalaisessa yliopistoverkostossa. Lue lisää ECIU University -hankkeesta.

Tampereen ylioppilaskunta TREY:n Hyvä opettaja -palkinnon saivat yliopistonlehtori Mark Kaunisto informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta, lehtori Markus Pöllänen rakennetun ympäristön tiedekunnasta sekä yliopistonlehtori Matti Rintala informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta. TLC:n jakaman Hyvän opetuksen ja opetuksen kehittämisen palkinnon saivat yliopistonlehtori Jenni Airaksinen johtamisen ja talouden tiedekunnasta ja yliopistonlehtori Aino Ahtinen informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.

Lue lisää palkituista:
TREYn Hyvä opettaja -palkinnon saivat Mark Kaunisto, Markus Pöllänen ja Matti Rintala.
Jenni Airaksinen ja Aino Ahtinen palkittiin hyvästä opetuksesta ja opetuksen kehittämisestä.

Tutustu opettajiimme YouTube:ssa.
Tutustu opiskelijoidemme kertomuksiin YouTube:ssa.