Aihetta on käsitelty myös monissa aiemmissa TLC-blogikirjoituksissa:
- Tavoitteena virkeät opiskelijat – Anna lupa liikkua!
- Using examples to reduce sedentary time during online teaching
- Liikettä opiskeluun: opettajien kokemuksia ja haasteita
Keväällä 2025 yksiköille oli tarjolla rahoitusta liikkeen lisäämiseksi opetukseen. Kielten yksikölle myönnetty ”kannustintonni” mahdollisti teeman mukaisen koulutus- ja virkistyspäivän järjestämisen sekä liikuttavien välineiden hankinnan. Kielten yksikkö liikkeessä -päivä järjestettiin 22.5.2025 Viikinsaaressa, jossa opittiin paljon kolmessa työpajassa.
Tauottamisen pedagogiikkaa
Ensimmäisessä työpajassa kouluttajina olivat Essi Heimovaara ja Maarit Honkonen-Seppälä Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -hankkeesta. Hankkeessa kehitetään valtakunnallisesti levitettävää toimintamallia, joka edistää korkeakouluyhteisön aktiivisuutta ja opiskelukykyä. Käytännönläheisessä työpajassa tutustuttiin hankkeen tuottamiin istumisen tauottamisen materiaaleihin, jotka ovat vapaasti saatavilla sähköisessä muodossa hankkeen verkkosivulla. Työpajan opeilla ja materiaaleista inspiroituneena Kielten yksikön opiskelijat tulevat taatusti nousemaan ensi lukuvuonna penkeistään muulloinkin kuin luennon päätyttyä. Koimme erityisen hyödyllisiksi taukotarrat, ja työpajan osallistujat ovatkin sittemmin kuumeisesti miettineet, minkä luennon mihinkin kohtaan sopisi dialle esimerkiksi ”kuuntele seisten” -tarra, ”pystyporinat” tai vaikkapa ”fyysinen äänestys”. Englanniksi opettavaa henkilökuntaa ilahdutti suuresti, että taukotarrat (activity icons) ovat saatavilla myös englanniksi.

Liikuttavat välineet
Toisessa työpajassa ideoimme yhdessä, kuinka Kielten yksikköön hankituilla liikuntavälineillä voisi lisätä liikettä opetukseen ja ohjaukseen. Välineet oli jaettu pisteille, joiden kohdalla kirjoitimme kekseliäitä ehdotuksia eri välineiden käytöstä, ja samalla osa välineistä pääsi jo koeajoon. Aivoriihen anti oli runsas ja monipuolinen. Useita välineitä, kuten tasapainotyynyä ja stressipalloja, ehdotettiin käytettäväksi luennolle osallistumisen lomassa. Pehmeitä palloja heittämällä tai taulutussien värejä hyödyntämällä voidaan jakaa vuoroja, rooleja ja ryhmiä. Toisaalta välineitä on mahdollista käyttää luovuuden herättämiseen tai opetussisältöjen soveltamiseen: esimerkiksi pilatespallosta saa oivallisen harjoitusyleisön esitelmälle. Kaikkia välineitä voidaan käyttää myös opiskelijoiden ja työntekijöiden taukoliikuntaan. Käyttötapojen ideointi jatkuu yksikössämme virkistyspäivän jälkeenkin, ja välineistä koostetaan liikuttavien välineiden lainaamo koko yksikön käyttöön.

Kaikki pallot ilmassa
Kolmannessa työpajassa Ilona Jääski johdatti osallistujat sosiaalisen sirkuksen maailmaan, jossa sirkusta hyödynnetään muiden taitojen opettelussa. Kuten sosiaalisessa sirkuksessa yleensä, myös meidän työpajassamme toiminta lähti liikkeelle alkupiiristä. Piirissä liikuteltiin erilaisia palloja ja keppejä, ja lopputuloksena havainnollistui kokemus kontrollista irti päästämisestä turvallisessa ilmapiirissä. Tämän jälkeen tehtiin luottamusharjoitus seuraamalla silmät kiinni paria, joka ohjasi yhteistä toimintaa kepin kautta: silmät kiinni oleva osapuoli piti kepin toisesta päästä kiinni ja ohjaaja toisesta. Luottamusharjoituksessa ei saanut käyttää puhetta, eli vuorovaikutus perustui liikkeen havainnointiin tuntoaistin ja muun äänen kuin puheen avulla. Työpaja päättyi loppupiiriin, ja osallistujille syntyi heti uusia ideoita siitä, miten sosiaalisen sirkuksen menetelmiä voisi hyödyntää esimerkiksi kielenopetuksessa luottamuksen rakentamiseen ja vertaispalautteen antamiseen.

Pienikin liike on hyväksi
Kielten yksikkö liikkeessä -virkistyspäivästä saimme monipuolisesti arvokkaita eväitä liikkeen käyttöön korkeakouluopetuksessa. Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu -hankkeen materiaalit tulevat yksikölle käyttöön: saimme kättä pidempää materiaalia mukaamme ja konkreettisia, matalan kynnyksen vinkkejä materiaalin hyödyntämiseen. Liikkeen lisäämiseen opetuksessa vaaditaan myös asennemuutosta: liikkuminen ja liikuskelu esimerkiksi luennon aikana tulisi normalisoida, eikä niitä pitäisi joutua selittelemään mitenkään.
Lopuksi haastammekin myös kaikki muut korkeakouluyhteisömme yksiköt mukaan hyödyntämään liikettä opetuksessa: pienikin liike tuo tärkeää tauotusta staattiselle istumiselle!