Lisää liikettä viestinnän ja kielten opetukseen

Kuva: Daisy Daisy, Adobe Stock

Liikkuva opiskelu -hankkeen innoittamana ryhmä kielikeskuksen opettajia päätti koota vinkkipankin, jonka tarkoituksena on lisätä liikettä ja toiminnallisuutta kieli- ja viestintäopetukseen.

Vinkkipankki tarjoaa konkreettisia harjoituksia ja ideoita opetuksen elävöittämiseen ja tauottamiseen kehollisesti ja vuorovaikutteisesti. Mukana on erityisesti viestinnän ja kielten opetukseen sekä korkeakouluopetukseen soveltuvia vinkkejä. Monet vinkit sopivat toki muillekin oppilaitoksille.

Miksi liikettä?

Liikkeen integrointi korkeakouluopetukseen ei ole vain pedagoginen trendi – se perustuu vahvaan tutkimusnäyttöön. Pitkäaikainen istuminen heikentää oppimista ja hyvinvointia, kun taas liike parantaa keskittymistä, muistia ja mielialaa. Aivot hyötyvät verenkierron vilkastumisesta ja mielihyvähormonien vapautumisesta, mikä tukee oppimista ja motivaatiota. Opiskelijat kokevat liikkeen lisäävän oppimisen mielekkyyttä ja iloa – ja hyvinvointi on oppimisen edellytys.

Tutkimusten mukaan kehollinen oppiminen voi lieventää jännitystä, tukea keskittymistä ja parantaa motivaatiota. Esimerkiksi kirjoittamiseen liittyvä vireystila tai suullisten esitysten jännitys voi helpottua pienilläkin toiminnallisilla harjoituksilla.

Keholliset menetelmät tukevat kokonaisvaltaista oppimista aktivoimalla useita aistikanavia ja muistijärjestelmiä. Sanaston oppiminen liikkeen avulla, esimerkiksi eleiden tai roolipelien kautta, parantaa muistamista ja sitoutumista. Kehollisuus tukee myös ei-verbaalisen viestinnän ymmärtämistä ja kulttuurista kompetenssia. Opiskelijat hyötyvät kokemuksellisesta oppimisesta, jossa kieli yhdistyy konkreettisiin tilanteisiin. Keholliset harjoitteet voivat myös madaltaa osallistumiskynnystä, lisätä itsevarmuutta ja tukea erilaisia oppimistyylejä.

Vinkkipankin kehittämiseen osallistuneet opettajat viettivät yhteisen joogahetken Roots-joogastudiolla. 

Vinkkipankki opettajien tueksi

Vinkkipankin vinkit on luokiteltu eri kielten osaamistavoitteiden, aihealueiden, taitotasojen, opetusmuotojen ja tilojen mukaan. Opetuksen suunnittelua helpottaa, kun vinkkejä on mahdollista hakea esimerkiksi sen mukaan, kuinka kauan aktivititeettiin on hyvä varata aikaa, tai sen mukaan, sopiiko kyseinen harjoitus erityisesti vaikkapa alkeistasolle tai etäopetukseen.

Esimerkiksi harjoitus fysiologinen huokaus soveltuu vireystilan säätelyyn ja vaikkapa vertaispalautetilannetta edeltävän jännityksen purkamiseen. Suuntia ja paikanmääreitä viittoen on sanaston ja fraasien oppimista tukeva kehollinen aktiviteetti, jonka pystyy toteuttamaan helposti sekä luokkahuoneessa että verkko-opetuksessa.

Vinkkipankkiin on koottu harjoituksia eri kielten opettajilta. Opettajia kannustettiin osallistumaan vinkkipankin kehittämiseen tarjoamalla yhteinen liikunta- ja hyvinvointihetki kaikille vinkin lähettäneille.

Joogatunnin jälkeen kahviteltiin vielä yhdessä Ravintola Tuhtossa. 

Ulkoinen kannustin auttoi sysäämään vinkkipankin rakentamisen liikkeelle. Pitkällä aikavälillä kannustimena toimii opettajien sisäinen sitoutuminen ja motivaatio kehittää ja kehittyä pedagogisesti kokeilujen ja kokemusten ja niiden jakamisen kautta. Vinkkipankki ei ole vain resurssi vaan yhteisöllinen työkalu, joka kasvaa ja muotoutuu opettajien mukana. Toivomme, että vinkkipankki jää elämään osana kielikeskuksen arkea ja tukee opettajia lisäämään liikettä opetukseen.

Tutustu vinkkipankkiin täällä: Liikettä viestintä- ja kieliopetukseen

Heidi Jauni, kehittämispäällikkö, Kielikeskus, Tampereen yliopisto
Katri Harmanen, yliopisto-opettaja, Kielikeskus, Tampereen yliopisto
Elina Vitikka, yliopisto-opettaja, Kielikeskus, Tampereen yliopisto