School to Belong yksinäisyyskyselyn tuoreimpia tuloksia – mihin asioihin kiinnittää huomiota?

Kuva: AdobeStock

Syksyn aikana TAMKin kampuksille on saapunut monenlaisia opiskelijoita: uusia, opintoihin palaavia, eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia. Opiskeluaika herättää toiveita, mutta myös huolta ja pelkojakin siitä, löytääkö oman paikkansa yhteisössä. Entä jos jää yksin? Yksinäisyys on ilmiö, joka koskettaa yhä useampaa opiskelijaa, mutta johon on mahdollista vaikuttaa.

HelsinkiMission School to Belong -ohjelmassa mukana oleville oppilaitoksille lähetetään joka toinen vuosi yksinäisyyskysely, jonka perusteella oppilaitokset saavat arvokasta tietoa opiskelijoiden yksinäisyyden kokemuksista. TAMKissa seuraava kysely lähetetään keväällä 2026. School to Belong on valtakunnallinen ohjelma, jossa on mukana yli 100 oppilaitosta ympäri Suomen. Vuoden 2025 oppilaitosten valtakunnallisen yksinäisyyskyselyn mukaan joka neljäs ammattikouluopiskelija jää ilman yhtään kaveria. TAMKin vuoden 2024 kyselyyn vastanneista 35 prosenttia koki yksinäisyyttä usein tai jatkuvasti.

HelsinkiMission valtakunnallisen kyselyn tuloksiin pääset tutustumaan ttarkemmin täällä: Tuore kysely: joka neljäs ammattiin opiskeleva on vailla kaveria — HelsinkiMissio

Ryhmäyttämisellä on merkitystä

TAMKin kyselyyn vastanneet kokivat eniten ulkopuolisuutta yhteisissä tapahtumissa, välitunnilla tai oppituntien välissä, ruokailussa sekä ryhmätöissä. Näihin tilanteisiin on mahdollista vaikuttaa säännöllisellä ryhmäyttämisellä.  Ryhmäyttämisen tulisi olla jatkuvaa toimintaa koko opiskelun aja, mutta erityisesti ryhmäyttämiseen kannattaa panostaa silloin, kun ryhmästä lähtee tai ryhmään tulee uusia jäseniä tai ryhmän tapaamisista on kulunut pidempi aika. Vinkkejä ryhmäyttämiseen löydät esimerkiksi TLC-blogin puolelta: Ryhmäyttäminen yhteisöllisyyden vahvistamisen työkaluna – TLC

Kyselyissä ja tutkimuksissa nousee esiin yhä uudelleen, kuinka ryhmätyöt ovat monelle opiskelijalle stressiä ja pelkoa aiheuttava tilanne, mutta opettaja voi helpottaa tätä jakamalla itse opiskelijat pienryhmiin ja kertomalla tämän myös hyvissä ajoin kaikille etukäteen. Opettajan määräämä ryhmäjako voi myös toisaalta aiheuttaa myös kysymyksiä ja vastustusta siitä, että miksi ei itse saada valita omia ryhmiä. Opettaja tai ohjaaja voi perustella toimintatapaa esimerkiksi sillä, että tiimissä toimiminen myös vieraampien ihmisten kanssa on työelämätaito, jota jokainen tarvitsee työelämässä. Opettaja voi myös suoraan puhua siitä, miten tärkeää ryhmässä on ottaa yhteisesti huomioon ihan kaikki ryhmän jäsenet.

Aikuisopiskelijoiden näkökulma esiin

School to Belong -hankkeessa toteutettiin myös opinnäytetyö, jossa tarkasteltiin yli 30-vuotiaiden opiskelijoiden kokemuksia yksinäisyydestä ja yhteenkuuluvuudesta.  Nuorten lisäksi myös aikuiset kokevat yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta, mutta näihinkin kokemuksiin on mahdollista vaikuttaa esimerkiksi huomioimalla toiminnan suunnittelussa opiskelijoiden erilaisia elämäntilanteita ja järjestämällä mahdollisuuksia kohtaamisille opiskelijoiden itsensä toivomalla tavalla.

Mariian opinnäytetyötä pääsee tarkastelemaan Theseuksessa: Aikuisopiskelijoiden yhteenkuuluvuuden tunne ja yksinäisyyden kokemukset ammattikorkeakoulussa : yli 30-vuotiaiden ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden tilanteen tarkastelu TAMKissa – Theseus

Yksinäisyys näkyy arjessa

Molempien kyselyiden mukaan yksinäisyys korkeakoulussa ilmenee konkreettisissa tilanteissa: ei ole ketään, kenen kanssa istua luennolla tai ruokailussa, eikä tapahtumiin löydy seuraa, ja tällöin kynnys osallistumiseen voi muuttua liian korkeaksi. Jännitys ja pelko ulkopuolisuudesta voivat olla jatkuvia, jolloin myös stressi ja ahdistus ovat läsnä. Pahimmillaan yksinäisyyden kokemukset estävät saapumasta kampukselle. (HelsinkiMissio 2025; Suris 2025.)

Yksinäisyyden vaikutukset ulottuvat niin opiskelijan hyvinvointiin kuin opiskelukykyynkin. Siksi yhteisöllisyyden tukeminen ei ole vain yksittäisten toimijoiden tehtävä, vaan se vaatii koko yhteisön panosta. Jokainen meistä voi vaikuttaa siihen, millaista ilmapiiriä olemme osaltamme luomassa.

TAMK on ollut HelsinkiMission luotsaamassa School to Belong -ohjelmassa mukana vuodesta 2022. Kolmen yhteistyövuoden aikana on tehty runsaasti kehittämistyötä ja toimittu yhdessä yksinäisyyden vähentämiseksi kolmen organisaation, TAMKin, HelsinkiMission, sekä Tredun, voimin. Yhteistyön on mahdollistanut Kauppias K.P. Ruuskasen säätiön rahoitus.

Laura Sairanen, projektipäällikkö, Oppimisen ja hyvinvoinnin tuen palvelut, TAMK

Marraskuussa 18.11.2025 järjestetään avoin webinaari teemalla marraskuussa järjestetään webinaari aiheesta: Yhdessä yksinäisyys voitetaan: kokemuksia yksinäisyystyöstä Tampereella — HelsinkiMissio. Tervetuloa!

Lähteet

HelsinkiMissio, 2025. School to Belong yksinäisyyskysely. Verkkosivu. Saatavilla 24.10.2025: Tuore kysely: joka neljäs ammattiin opiskeleva on vailla kaveria — HelsinkiMissio

Suris, Mariia 2025. Aikuisopiskelijoiden yhteenkuuluvuuden tunne ja yksinäisyyden kokemukset ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyö. TAMK. Saatavilla 11.9.2025: Aikuisopiskelijoiden yhteenkuuluvuuden tunne ja yksinäisyyden kokemukset ammattikorkeakoulussa : yli 30-vuotiaiden ammattikorkeakoulututkinto-opiskelijoiden tilanteen tarkastelu TAMKissa – Theseus