Hankimme Tampereen yliopiston normaalikoulun lukion henkilökunnan, opettajien ja opiskelijoiden käyttöön kuusi kappaletta Gymba-aktiivisuuslautoja, joita testasimme lukion tiloissa aiemmin talven aikana. Hankintapäätös perustui opiskelijoiden, opetusharjoittelijoiden ja henkilöstön positiiviseen palautteeseen lautojen käytöstä työn sekä opiskelun vireystilan ylläpitämiseksi.
Hankittuja Gymba-aktiivisuuslautoja oli testattu kolmessa opetustilassa, joissa oli laudankäyttöön sopivat seisomapöydät. Eri opiskelijaryhmät sekä opetusharjoittelijat pystyivät käyttämään seisomatyöpisteitä ja aktivointilautoja oppituntien aikana oman keskittymisensä edistämiseksi. Heiltä saatu palaute lautojen käytöstä oli positiivista. Lautojen käyttö edisti heidän vireystilaansa oppitunneilla. Gymba-aktiivisuuslautoja oli myös henkilöstön tiloissa, ja henkilöstö pystyi käyttämään niitä päätetyöskentelynsä lomassa seisomatyöpisteillään.

Koimme, että Gymba-aktiivisuuslautojen käytön jatkaminen toimi saumattomasti ja positiiviset kokemukset käytöstä jatkuivat. Erityisiä hyötyjä tuntui olevan niille, jotka ottivat laudat aktiiviseen käyttöön oman opiskeluasennon tukemiseksi. Opiskelijoiden ja opetusharjoittelijoiden kokemukset käytöstä olivat pääosin positiivisia, mutta haasteena oli aktivoida heitä, jotka eivät jo valmiiksi olleet kiinnostuneita lautojen käytöstä. Mielestämme he juuri saattaisivat olla kohderyhmää, joka erityisesti hyötyisi vastaavasta aktivoinnista opiskelupäivän aikana. Kysymykseksi jääkin, miten jatkossa saisimme lautoja jalkautettua laajemmalle.
Asemoinnin huomasimme vaikuttavan paljon siihen, miten aktiivisesti lautoja käytettiin. Helppo saatavuus oli tässäkin keskiössä ja esimerkiksi valmiiksi seisomapisteen viereen asemoidut laudat houkuttelevat helpommin niiden käyttöön, kuin tilanne, jossa laudat ovat esimerkiksi pinottuna toiselle puolelle luokkaa. Kaiken kaikkiaan kokemuksemme rahankäytöstä oli positiivisia ja koemme, että sillä pystyimme edesauttamaan henkilöstömme ja opiskelijoidemme (lukiolaisten sekä opetusharjoittelijoiden) hyvinvointia.

Henkilöstön osalta järjestimme henkilöstökokouksessa tiedotuksen ja tutustutimme henkilöstöä lautojen käyttöön, mutta opetusharjoittelijoiden tavoittamiseksi oli käytettävä sähköisiä viestintäkanavia, mitkä eivät persoonattomuutensa vuoksi aina aikaansaa toimintaa vastaanottajassa. Ensi lukuvuonna meillä on mahdollisuus tutustuttaa opetusharjoittelijoita enemmän lautojen käyttöön.
Ilona Halttunen, päätoiminen tuntiopettaja, Kasvatusteiteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto
Juha Järvinen, lehtori, Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta, Tampereen yliopisto