Liike osana opetusta

Opiskelijat venyttelemässä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksen (2024) mukaan korkeakouluopiskelijat istuvat arjessaan keskimäärin yli 10 tuntia päivässä, mikä on merkittävästi enemmän kuin terveyden kannalta on suositeltavaa. Pitkäkestoinen paikallaanolo heikentää vireystilaa ja keskittymiskykyä. Se altistaa myös kehon jumeille ja monille sairauksille.

Opiskelun aikainen liike ei ole vain fyysisen hyvinvoinnin kannalta tärkeää, vaan se vaikuttaa suoraan myös oppimiseen. Jo pienikin liike, kuten seisomaan nouseminen tai lyhyt kävely, lisää aivojen hapensaantia ja aktivoi hermoston toimintaa. Tämä parantaa tarkkaavaisuutta, muistia ja tiedonkäsittelyä, mikä näkyy parempina oppimistuloksina. Liike voi myös auttaa opiskelijoita säätelemään vireystilaansa: rauhoittumaan ylivireyden hetkellä tai aktivoitumaan alivireyden aikana. (Haapala, 2022.)

Liikkeen integroiminen opetukseen tukee opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Se voi lisätä vuorovaikutusta, yhteisöllisyyttä ja luovuutta ja samalla tehdä oppimistilanteista mielekkäämpiä ja osallistavampia. Opettajilla ja muulla henkilöstöllä on tärkeä rooli istumisen ja paikallaanolon tauottamisessa. Liike ei ole opetuksen häiriötekijä, vaan oppimisen mahdollistaja. Kun opiskelijoilla on lupa liikkua, he oppivat ja voivat paremmin. 

Tampereen korkeakouluyhteisö on mukana Liikkuva opiskelu -ohjelmassa. Käynnissä on myös hanke ”Liikkumiseen kannustava toimintakulttuuri Tampereen korkeakouluyhteisöön ja Seinäjoen yliopistokeskukseen”, johon on saatu kehittämisavustusta opetus- ja kulttuuriministeriön Suomi liikkeelle -ohjelmasta. Hankkeen tavoitteena on juurruttaa aktiivista toimintakulttuuria yhteisöjen opiskelu- ja opetusarkeen ja kehittää opiskeluympäristöä liikkeeseen kannustavaksi.

Vinkkejä liikkeen lisäämiseksi opetustilanteisiin

Anna lupa ja kannusta liikkumiseen

Helpoin tapa lisätä liikettä opetustilanteisiin on antaa opiskelijoille lupa liikkua. Täydessä auditoriossa ylös nouseminen ja liikuskelu ei tunnu luontevalta, jos opettaja ei ole siihen erikseen antanut lupaa. Paras tapa onkin nostattaa kaikki opiskelijat ylös 30 minuutin välein ja antaa lupa liikuskella hetken ajan. Tämän jälkeen voidaan palata opetuksen pariin virkeämpänä. 

Luvan liikkumiseen voi antaa myös esimerkiksi:  

  • sanallisesti ennen opetustilanteen alkua, esim. “Tällä luennolla saa liikuskella tarvittaessa” 
  • kirjoittamalla diaesityksen alatunnisteeseen näkyville, esim. “Tätä luentoa voi kuunnella myös seisten” 
  • lisäämällä taukotarroja sopivin väliajoin diaesitykseen.  

Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu: Taukotarrat diaesityksiin   

Aktiivinen ja hyvinvoiva korkeakoulu: Hyvinvointikortit 

Liikkuva opiskelu: Taukoliikuntakortit

Sovi tauoista

Opettaja voi sopia opiskelijoiden kanssa taukojen paikat lähi- ja etäopetuksessa (esim. 30 min välein), jolloin kaikki nousevat hetkeksi ylös ja liikehtivät paikallaan tai osallistuvat yhdessä lyhyeen taukojumppavideoon. Opiskelijoita voi myös pyytää itse keksimään mieluisia jumppaliikkeitä.

Hyödynnä toiminnallisia menetelmiä

Toiminnallisten menetelmien yhteyteen on mahdollista helposti lisätä aktiivista liikuskelua, jolloin myös opiskeluvireys paranee itsestään. Erilaiset tehtävätyypit tuovat vaihtelua, aktivoivat opiskelutilanteita ja samalla yhteisöllisyys vahvistuu.

Liikettä lisääviä tapoja ovat mm.

  • Porinakävelyt
  • Keskustelujen purut seisten
  • Tehtävät rastipisteissä
  • Näyttelykävelyt ja oppimiskahvilat
  • Draamamenetelmät
  • Janatyöskentelyt
  • Fyysiset äänestykset
  • Etäopetuksen seuraaminen kävellen
  • Kuvana, videona tai muuna tuotoksena palautettavat tehtävät
  • Opetus ja ohjaus kävellen ulkona tai sisätiloissa
  • Suunnistus esimerkiksi ActionTrack-sovelluksella

Liikkuva opiskelu: Ideapankki – Toiminnallinen oppiminen

Liikkuva opiskelu: Toiminnallinen oppiminen -julisteet

Opiskelijoiden liikuntaliitto: 90 minuuttia nuokkumista vai oppimista?

UKK-instituutti, Smart Moves –hanke: Toiminnalliset opetusmenetelmät

UKK-instituutti, Smart Moves -hanke: ActionTrack-suunnistus

Tampereen korkeakouluyhteisön Liikkuva opiskelu -hanke: TAMKin opettajien vinkit liikkeen lisäämisestä opetuksessa (video, n. 11 min)

Tampereen yliopiston Kielikeskuksen vinkkipankki: Liikettä viestintä- ja kieliopetukseen. Vinkit on suunnattu kielten opetukseen, mutta niitä voi soveltaa myös muuhun opetukseen.

Säätele vireystilaa

Oppimiseen ja opintojen sujumiseen vaikuttavat monet keskenään dynaamisessa vuorovaikutuksessa olevat tekijät, joista koettu vireystila on yksi. Opiskelijalla voi olla ylivire, alivire tai optimaalinen vire. Opiskelijoita voidaan ohjata tunnistamaan oman kehonsa viestejä ja tarpeita liikkumiselle. Opiskelijat voivat arvioida vireystilaansa ja valita tilanteensa mukaan joko aktivoivan tai rauhoittavan harjoituksen.