Hallintamalleja, TAMK

Tällä sivulla esitellään Tampereen ammattikorkeakoulun hankkeissa tuotettujen osaamismerkistöjen hallintamalleja.

EduSTA – Academy for Sustainable Future Educators (1.6.2022–31.7.2025)

EduSTA-hankkeessa (Erasmus+ Teacher Academies) suunniteltiin ja pilotoitiin opettajien kestävyysosaamisen osaamismerkistö viiden eurooppalaisen opettajakorkeakoulun yhteistyönä. Hankkeen tuotos on ensimmäinen opettajien kestävyysosaamisen kuvaus, joka sisältää konkreettisesti opettajan työhön kytkeytyvät arviointikriteerit. Merkistö kytkeytyy tiiviisti myös eurooppalaiseen kestävyysosasaamisen GreenComp –viitekehykseen.

Suomeksi merkistö kulkee nimellä Kestävän tulevaisuuden osaamisen rakentaja. Metamerkki koostuu neljästä osaamisalueesta: kestävyyslukutaito, kestävyysosaamista vahvistava pedagogiikka, toiminnan mahdollistaminen ja refleksiivinen työote. Jokainen osaamisalue sisältää yhdestä kolmeen mikromerkkiä. Kaikki osaamismerkit on kuvattu tarkemmin EduSTA-hankkeen sivulla Finnish pilots – Suomen pilotit.

Lue lisää

EduSTA. (2025). Hallintamalli. (PFD-tiedosto).

Mieli hyvin duunissa - Nuorten mielenterveyden tuki työelämässä ja työelämään siirryttäessä -hanke (1.9.2023–31.3.2025)

Mielihyvin duunissa -hankkeessa kehitettiin työpaikkojen ja oppilaitosten toimintamalleja, jotta nuoret jaksaisivat paremmin oppilaitoksissa ja työpaikoilla. Hankkeen lähtökohtana oli se, että nuoret olivat itse aktiivisia toimijoita ja mukana kehittämistyössä. Hankkeessa kehitettiin ja testattiin sekä työpaikoille että oppilaitoksille erilaisia ohjauksen ja tuen malleja ja vahvistettiin ammattilaisten osaamista mielenhyvinvointiteemoissa. Hankkeessa tuotettiin erilaisia webinaareja, koulutuksia, valmennuksia, suosituksia ja osaamismerkkejä sekä koottiin kehitetyt asiat yhteiseen menetelmäpankkiin. Hanke toteutettiin isona verkostohankkeena, jota Silta-Valmennusyhdistys ry hallinoi. Hankkeesta voi lukea lisätietoa hankkeen verkkosivuilta.

Mielihyvin duunissa hankkeessa kehitetty Mielen hyvinvoinnin pedagogisen osaajan osaamismerkki tarjoaa jäsennyksen siihen, miten mielen hyvinvoinnin vahvistaminen liittyy opettajan jokapäiväiseen työhön. Merkistön tavoitteena on auttaa opettajaa tunnistamaan oma merkittävä roolinsa opiskelijoiden mielen hyvinvoinnin vahvistamisessa osana moniammatillista verkostoa. Mielenhyvinvoinnin pedagogisen osaajan osaamismerkistössä opettajalle on tunnistettu kuusi roolia.

Opettaja toimii:

  • mielen hyvinvoinnin tunnistajana
  • mielen hyvinvointia vahvistavana opettajana
  • mielen hyvinvointia tukevana yksilöohjaajana
  • hyvällä mielellä työelämään saattajana
  • hyvänmielen työelämävalmentajana
  • oman mielen hyvinvoinnin vahvistajana.

Mielen hyvinvoinnin pedagogisen osaajamerkin saavuttaa suorittamalla neljä edellä mainittua mikromerkkiä.

Lue lisää