Rakennetun ympäristön tiedekunta uudeksi EFL:n jäseneksi

Sofie Pelsmakers (vas.) pitää yhteistyötä EFL:n kanssa arvokkaana, ja kannustaakin Tampereen yliopiston jäseniä tutustumaan heitä kiinnostaviin EFL:n teemaryhmiin.

European Federation for Living (EFL) organisaatiossa on noin 70 jäsentä 14:sta Euroopan maasta. Viime vuoden lopussa Tampereen yliopiston Rakennetun ympäristön tiedekunta hyväksyttiin mukaan tähän kansainväliseen yhteisöön.

EFL on voittoa tavoittelematon eurooppalaiseen sosiaalisen asuntotuotannon verkosto, joka pyrkii edistämään edullista ja kestävää asumista Euroopassa. EFL on suuri toimija, joka tarjoaa erilaisia tapahtumia, koulutusta, tutkimusta ja projekteja. Verkostona se tarjoaa jäsenilleen luonnollisesti myös mahdollisuuden löytää yhteistyökumppaneita. Suomesta organisaatiossa on mukana sosiaalisen asumisen toimijoita kuten Asumisen rahoitus ja kehittämiskeskus ARA, Setlementtiasunnot Oy, Lahden vanhusten asuntosäätiö sr ja NAL Asunnot Oy.

Kohti kohtuuhintaista ja kestävää asumista

Kiitokset EFL:n verkostoon liittymisestä kuuluvat Tampereen yliopiston professori Sofie Pelsmakersille ja projektipäällikkö Jaana Vanhatalolle, jotka olivat edustamassa Tampereen yliopistoa EFL:n järjestämässä syyskonferenssissa Belfastissa viime marraskuussa. Pelsmakers on yksi ASUTUT-tutkimusryhmän vetäjistä ja toimii myös Kiinteistökehittämisen osaamiskeskuksen Tulevaisuuden senioriasuminen TULE -hankkeen asiantuntijaryhmässä. Vanhatalo puolestaan on TULE-hankkeen projektipäällikkö.

– On huomionarvoista, että EFL:n kaltainen organisaatio kokoaa yhteen eri sidosryhmiä vaalimaan kohtuuhintaista asumista ja keskustelemaan yhdessä kohtaamistaan haasteista ja siitä, kuinka edistää osallistavaa ja kohtuuhintaista elinympäristöä. Olemme iloisia, että meidät kutsuttiin jakamaan tutkimustamme erityisesti väestön ikääntymisen haasteista ja vaikutuksista asumisen suunnitteluun vuosittaisessa EFL-symposiumissa, kertoo Pelsmakers.

Pelsmakers ja Vanhatalo (kesk.) kuuntelemassa seminaarin esityksiä.

Kaksikko ansaitsi paljon kiitoksia ja kehuja Pelsmakersin erinomaisesta katsauksesta vihreään ja kestävään senioriasumiseen sekä heidän vetämästään työpajasta. Muita merkittäviä puheenvuoroja konferenssissa pidettiin muun muassa tekoälystä, energiaköyhyydestä ja urbaanista kehityksestä Belfastissa.

– Nykyiset senioriasumisen mallit ovat riittämättömiä, ja ylipäätään asumisen suunnittelu ja palvelut on muotoiltava uudelleen, jotta ihmiset viihtyvät kodeissaan koko elinkaarensa ajan. Odotamme innolla tiedon vaihtoa aiheen parissa olemalla aktiivisia Age-Friendly Living -työryhmän jäseniä, mikä yhdistää meidät eri alojen kollegoihin eri puolilla Eurooppaa, jatkaa Pelsmakers.

Yhteistyön iloja ja mahdollisuuksia

EFL-jäsenyyden pääantia on verkostoituminen eri sosiaalisen asumisen toimijoiden kanssa sekä erilaiset keskustelumahdollisuudet. EFL järjestää jäsenilleen säännöllisiä tapahtumia: kevät- ja syyskonferenssien lisäksi tarjolla on teemakohtaisia seminaareja, webinaareja ja keskustelutilaisuuksia sekä kasvokkain että verkossa. Tämän lisäksi EFL järjestää erilaisia kursseja, jotka ovat jäsenille maksuttomia tai he saavat kurssimaksuista alennusta.

Kiinnostavia aihepiirejä EFL:n toiminnasta löytyy esimerkiksi teemaryhmistä (Topic Groups), jotka toimivat keskustelufoorumeina sekä ovat myös samalla ideariihiä uusille projekteille. Vanhatalo haluaa tuoda esiin EFL:n uuden ikäystävälliseen elämiseen (Age-Friendly Living) keskittyvän teemaryhmän, jonka aktiivisia jäseniä Pelsmakers ja hän ovat. Muita teemaryhmiä ovat rahoitus, sosiaalisuus, digitalisaatio sekä rakentaminen.

Jos haluat liittyä alan toimijana tähän asumisen suunnittelun ja tarjonnan muutoksentekijöiden yhteisöön Euroopassa, katso ohjeet oheisesta linkistä: https://ef-l.eu/ Tämänhetkiset jäsenet löytyvät täältä: https://ef-l.eu/members/

Belfastin konferenssista voi lukea EFL:n sivuilta.

Ryhmäkuvasta Pelsmakers ja Vanhatalo löytyvät toiseksi viimeisen rivin keskeltä.

Uutinen löytyy myös Tampereen yliopiston sivuilta.

Lisätietoja:

Sofie Pelsmakers, filosofian tohtori