Webinaari: TOSI-tilat ja tulevaisuuden oppimisympäristöt, 6.5. kello 13-14

Pandemian myötä kampukset hiljenivät, mutta nyt opiskelijat ja työntekijät palailevat tiloihin.

TOSI-tilat-tutkimishankkeen tavoitteena on kehittää tulevaisuuden oppimis-, tutkimus- ja työympäristöjen tilakonsepteja pandemian jälkeiseen aikaan siten, että ne ovat monistettavissa myös muille yliopistokampuksille.

Koronapandemia muutti pysyvällä tavalla tutkimuksen ja opetuksen arkea yliopistoilla. Pandemien väistyessä väki on jälleen palaamassa kampuksille, mutta etätyö ja -opiskelu ovat tulleet jäädäkseen. Tämän muutokset vaikutuksia selvittämään on nyt käynnistynyt Tampereen yliopiston TOSI-tilat-hanke yhteistyössä Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n kanssa.

Hanke toteutetaan case-tutkimuksena Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekunnassa. Hanke hyödyntää myös muilta yliopistoilta kerättyä tutkimusaineistoa. Tavoitteena on kehittää uusia tilakonsepteja, joiden avulla parannetaan tilojen soveltuvuutta uusin käyttötarkoituksiin ja samalla vähentää käytettävissä olevia tiloja. Tulevaisuudessa korostuvat muun muassa hybridiopetukseen soveltuvat ratkaisut.

TOSI-tilat järjestetää myös muille tiedekunnilla ja yliopistoille avoimia työpajoja, joissa käsitellään tutkimus- ja opetusympäristöjen muutostarpeita ja kehittämismahdollisuuksia.

Hankkeen tulokset valmistuvat kuluvan vuoden syksyllä. Tutkimusryhmä järjestää ensimmäisen webinaarin 6. toukokuuta kello 13-14. Voit ilmoittautua tämän linkin kautta.

Tutkimus- ja opetustilojen kansainväliset trendit: perjantaina 6.5. klo 13-14

13.00 TOSI-tilat hankkeesta tukea yliopiston tilakehitykseen, Jenni Poutanen, yliopisto-opettaja, rakennetun ympäristön tiedekunta
13.05 Tutkimus- ja opetustilojen kansainväliset  trendit – mitä voimme oppia niistä? Jukka Puhto, tutkijatohtori, kiinteistökehittäminen
13.40 Keskustelu
13.55 TOSI-tilat hankkeen jatkoaskelia, Jenni Poutanen, yliopisto-opettaja, arkkitehtuuri
14.00 Tilaisuuden päätös

Listätietoja:

Yliopisto-opettaja Jenni Poutanen
jenni.poutanen@tuni.fi

Tutkijatohtori Jukka Puhto
jukka.puhto@tuni.fi

TOSI-tilat-hankkeen tavoitteena on tarkastella tulevaisuuden oppimis- ja työympäristöjen toiminnan tarpeita sekä kehittää niihin liittyviä tilakonsepteja. Tutkimuksen tuloksena syntyy selvitys pandemian pysyvistä vaikutuksista tilojen käyttöön Tampereen yliopistossa sekä laajempi katsaus globaalissa kontekstissa yliopisto-opetuksen tulevaisuuteen. Hankkeessa ovat mukana Suomen Yliopistokiinteistöt oy, Tampereen yliopiston kampuskehitys ja Rakennetun ympäristön tiedekunta. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää ratkaisuja, jotka olisivat hyödynnettävissä laajemmin eri yliopistokampuksilla.