Tampereen yliopisto käynnistää vuodenvaihteessa teollisen puurakentamisen tutkijakoulun

Imatralla sijaitseva Mansikkalan puukoulu on Suomen suurin puusta valmistettu koulurakennus. Kuva: Markku Karjalainen

Puurakentamiselle on valtavat kansainväliset markkinat, mutta Suomessa kaivataan lisää osaajia ja tutkimustietoa. Teollisen puurakentamisen tutkijakoulu on Suomen suurin puurakentamiseen keskittyvä tutkimus- ja koulutuskokonaisuus, joka paikkaa tätä puutetta yhteistyössä alan yritysten kanssa.

Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekunta käynnistää tammikuussa 2021 teollisen puurakentamisen tutkijakoulun. Tutkijakoulussa tehdään väitöstutkimusta sekä muita opinnäytetöitä, joiden aiheet kattavat teollisen puurakentamisen suunnittelusta aina (uusio)käyttöön asti.

Tutkijakoulun vastuullisena johtajana toimii professori Sami Pajunen yhdessä associate professor Markku Karjalaisen kanssa.

– Tutkijakoulu päätettiin perustaa, koska puurakentamisen alalla on kova tarve tutkitulle tiedolle sekä asiantuntijoille. Suomessa tehdään kyllä puurakentamiseen liittyvää tutkimusta, mutta se on hieman hajallaan ja johtaa pilottimaisiin hankkeisiin eikä kokonaisuuden systemaattiseen kehittämiseen. Tutkijakoulu on tehokas alusta, jonka avulla voimme kohdistaa usean tutkijan työpanoksen palvelemaan samaa tarkoitusta eli teollisen puurakentamisen kokonaisvaltaista kehitystä, Pajunen sanoo.

Tutkijakoulua johtaa professori Sami Pajunen.

Tutkijakoulun yhteistyöverkosto ulottuu koko Suomeen

Toiminta alkaa vuodenvaihteessa neljän tohtoriopiskelijan ja kahden diplomityöntekijän palkkaamisella. Tutkijakoulun tuottama tieto on vapaasti koko suomalaisen rakennusalan käytössä.

– Tutkijakoulun budjetilla teetetään opinnäytetöitä myös yhteistyöverkostomme muissa oppilaitoksissa. Näin tehdyn työn vaikuttavuus saadaan monistettua ja levitettyä muuallekin kuin Pirkanmaalle, Pajunen kertoo.

Yhteistyöverkostoon kuuluu useita rakennusalan oppilaitoksia ympäri Suomea. Tutkijakoulun vuosibudjetti tulee olemaan noin puoli miljoonaa euroa.

– Alkuvaiheessa tutkijakoulu tarvitsee tukirahoitusta, ja olemme parhaillaan viimeistelemässä loppujakin rahoitusneuvotteluja. Jatkossa tutkimusrahoitus tulee kattamaan valtaosan toiminnan kuluista, Pajunen sanoo.

Tutkijakoulun tavoitteena on olla pitkäkestoinen projekti, vähintään kahdeksan vuotta.

Rahoitusta on nyt kerätty 3-4 vuodelle.

– Tutkijakoulun tavoite on ensin vakiinnuttaa asemansa Suomen johtavana puurakentamisen tutkijakouluna ja osaamiskeskittymänä ja sen jälkeen laajentaa toimintaansa kansainvälisesti, Pajunen toteaa.

Tutkijakoulu tuo rakennetun ympäristön tiedekunnassa tapahtuvan tutkimustoiminnan saman katon alle. Puukerrostalojen liiketaloudellisia mahdollisuuksia tutkiva Pukki-hanke on yksi esimerkki käynnissä olevista tutkimushankkeista.

Toimintaan haetaan mukaan kehitystyöstä kiinnostuneita yrityksiä

Tutkijakoulun toiminnassa on jo iso joukko eturivin suomalaisia yrityksiä: rakennesuunnittelutoimistoja, puutuoteteollisuuden yrityksiä, rakennusliikkeitä ja rakennuttajia. Lisäksi Puutuoteteollisuus ry on mukana hankkeessa viestinnän ja koordinoinnin saralla.

– Ohjausryhmässä on tilaa kaikille, joiden tahtotila on kehittää koko alaa. Tutkimusteemoista ja toiminnasta neuvotellaan ohjausryhmän kanssa ja niissä otetaan huomioon koko teollisen puurakentamisen prosessi: suunnittelu, tuotteet, rakentaminen sekä käyttö ja elinkaari. Tiedekuntamme tutkimus on aina ollut vahvasti käytännönläheistä, ja tutkijakoulu jatkaa tätä perinnettä, Pajunen toteaa.

Hae väitöskirjatutkijaksi täältä.

Puurakentamisesta ja osaamisen kehittämisestä kiinnostunut yritys, ota yhteyttä!

Lisätietoja:

professori Sami Pajunen