Digiopetusuutisia 11/2022

Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.

Sisältö:

• Väitös: Hakanurmi, S.: Digital Stories as a Tool for Learning at Work
  • Esiselvitys: Koskela, J, & Mannila, L.: Verkko-opetuksen laatukriteerit
  • Esiselvitys: Tiedolla johtamisen selvitys
  • CSC: Kohti yhteisiä oppimisalustoja
  • Tunnetko jo Kopeyhteisön?
  • Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet
    • Digivisio: webinaareja ja studiot
    • Bett, 29-31.3.2023, London
    • ITK-konferenssi, 19-21.4.2023, Hämeenlinna
    • ITK-webinaaritallenteet

Väitös: Hakanurmi, S.: Digital Stories as a Tool for Learning at Work

Satu Hakanurmen väitöskirja ”Digital Storytelling as a Tool for Learning at Work” tarkastettiin Turun yliopistossa pe 11.11.2022. Artikkeliväitöskirja kertoo työelämässä oppimisesta, tarinankerronnan merkityksestä toimijuuden rakentamisessa ja digitaalisista tarinoista ilmaisun ja oppimisen foorumina.

Tarinoiden kertominen soveltuu hyvin työssä oppimisen menetelmäksi. Perinteisten tarinankerrontamuotojen rinnalle ovat nousseet uudet tarinoiden muodot kuten kuvia, videoita ja kerrontaa yhdistävät digitaaliset tarinat. Visuaaliset tarinat ilmaisevat asioita, joita on vaikea sanoittaa ja jotka jäisivät muutoin kertomatta. Tutkimuksen mukaan tarinoiden aiheiksi kelpaavat niin onnistumiset kuin epäonnistumiset. Erilaisista lähtökohdista kerrotut yksilöiden tarinat purkavat stereotypioita, lasikattoja ja auttavat näkemään työntekijät yksilöinä.

Lue väitöstiedote

Väitöskirja luettavissa verkossa

Esiselvitys: Koskela, J, & Mannila, L.: Verkko-opetuksen laatukriteerit

Yksi Digivisio 2030 –hankkeen tavoitteista on tukea opettajia digipedagogiikan kehityksessä ja muutoksessa kohti oppimisen tulevaisuutta.

Esiselvitystyössä Jaana Koskela Jyväskylän ammattikorkeakoulusta ja Linda Mannila Åbo Akademista kartoittivat ajankohtaista tutkimusta verkko-opetuksen laadusta ja sekä kansallisesti että kansainvälisesti käytettyjä verkko-opetuksen laatukriteereitä. Esiselvityksessä esitetään ehdotus kansallisen verkko-opetuksen laatukriteeristön rakentamiselle.

Lue aiheesta Digivision sivulta ja lataa esiselvitys

Esiselvitys: Tiedolla johtamisen selvitys

Digivisio 2030 –hankkeessa kehitettävät digitaaliset palvelut tulevat tuottamaan monipuolisesti dataa ja tietoa korkeakoulujen käyttöön. Korkeakoulujen valmiudet ja toisaalta myös toiveet palveluiden tuottaman datan hyödyntämistä kohtaan ovat vaihtelevia. Tiedolla johtamisen esiselvityksessä on selvitetty korkeakoulujen nykyisiä datan hyödyntämisen menetelmiä, tiedolla johtamiseen liittyviä odotuksia sekä tarpeita tiedolla johtamisen kehittämiseen. Selvitys rajattiin koskemaan Digivisiossa kehitettävän jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen tuottamaa tietoa oppimisesta ja opiskelusta.

Lue aiheesta Digivision sivulta ja lataa selvitys

CSC: Kohti yhteisiä oppimisalustoja

Opetusteknologiapalveluiden kehityspäällikkö Topi Litmanen kertoo CSC:n, tieteen tietotekniikan keskuksen, sivuilla julkaistussa jutussa oppimisympäristöjen kehittämisestä ja käynnissä olevasta yhteispohjoismaisesta oppimisalustakilpailutuksesta.

Lue artikkeli CSC:n sivuilta

Tunnetko jo Kopeyhteisön?

Kopeyhteisö on KouKe-verkoston ja Kokko-hankkeen sivusto.

KouKe-verkosto on korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien verkosto. Verkoston tavoitteena on jakaa tutkimustietoa, käytäntöjä ja kokemuksia korkeakoulupedagogiikasta. Verkosto koordinoi valtakunnallisia vuosittain järjestettäviä Korkeakoulupedagogiikan päiviä (entiset Pedaforum-päivät). Lisäksi tavoitteena on vaikuttaa valtakunnallisesti korkeakoulupedagogiikan kehittämiseen ja asemaan. ​

Kokko on KouKe-verkoston hanke. Kokko-hanke on yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien osaamisen kehittämishanke vuosille 2021-23. Kaikki korkeakoulupedagogiikan kouluttajat ja kehittäjät ovat tervetulleita mukaan hankkeen tapahtumiin ja toimintaan.

Verkosto ja hanke järjestävät korkeakoulupedagogiikkaan liittyviä tapahtumia ja toimintaa. Lisätietoa hankkeesta ja verkostoon liittymisestä sekä tapahtumista löydät Kopeyhteisön sivuilta.

Tulevat tapahtumat, webinaarit ja tallenteet

*Digivisio: webinaareja, studiot

Digivisio on kaikkien Suomen korkeakoulujen yhteinen hanke, joka avaa oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön. Webinaarit esittelevät hankkeen etenemistä. Digivisio-webinaareja järjestetään noin kerran kuukaudessa. Seuraavat webinaarit:

• Digivisio webinar in English 14.12.2022
  • Demo-webinaari 21.12.2022

Digipedagogiikan studiot on tarkoitettu kaikille kiinnostuneille ja erityisesti korkeakoulujen opettajille sekä pedagogiselle ja tekniselle tukihenkilöstölle. Seuraava studio:

• 12. Mikro-oppimisen arviointi

Tarkemmat tiedot tapahtumista Digivisio-hankkeen sivuilta

Bett, 29-31.3.2023, London

Bett is back at ExCeL London for three days of inspiring content, networking and product discovery from our solution providers. The biggest Education Technology exhibition in the world, brings together Educators from across the entire education landscape and +600 innovative EdTech and resource solution providers.

Read more: https://uk.bettshow.com/

ITK-konferenssi, 19-21.4.2023, Hämeenlinna

Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa järjestetään Hämeenlinnassa Aulangolla 19.-21.4.2023 teemalla Oppimisen huikea ihanuus.

Sivut: https://itk-konferenssi.fi/

ITK-webinaaritallenteet

Syksyn ITK2023-webinaareissa tutustuttiin mm. yhteisopettajuuteen, hybridiopetukseen sekä metaversen mahdollisuuksiin.

Katso tallenteet: https://itk-konferenssi.fi/webinaarit/webinaaritallenteet