Digiopetusuutisia 2/2022

Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.

Sisältö:

• Osaamismerkistön hallintamalli
  • Julkaisu: Päivi Timonen & Gyan Dookie (toim.) Kurkistuksia verkko-opetuksen ja -opetusteknologian mahdollisuuksiin
  • Tallenteita:
    • Webinaaritallenne: Jatkuvan oppimisen digitaalinen palvelukokonaisuus -sidosryhmätilaisuus
    • Webinaaritallenne: Ohjaako data ohjausta? Analytiikka (etä)ohjauksessa -seminaarin satoa
    • Webinaaritallenne: Tammikuun Keep on track -webinaari
  • Tulevat tapahtumat ja webinaarit
    • Webinaari: Osaamismerkit verkostoyliopisto FiTechissä, 9.3.2022
    • Digivisio-webinaareja
    • BettFest, 23-25.3.2022, London
    • Pedaforum 2022 – korkeakoulupedagogiikan päivät, 24.- 25.8.2022, Helsinki

Osaamismerkistön hallintamalli

Osuvat taidot -digitaitomerkistön toteuttamisen yhteydessä tuotettiin hallintamalli, joka opastaa osaamismerkkien maailmaan. Digitaitojen osaamismerkistön hallintamallissa avataan yleisesti osaamismerkkien käyttöä, hyötyä sekä osaamismerkistön kehittämisprosessia. Malli sisältää myös osaamismerkkeihin liittyvän sanaston.

Myöhemmin keväällä julkaistaan myös Osuvat taidot -käsikirja ”Opas kansallisen osaamismerkkijärjestelmän kehittämiseen”. Tulevassa käsikirjassa käydään läpi mm. valtakunnallisen osaamismerkistön kehittämisen vaiheita, osaamismerkistön erilaisia pilotteja ja niiden kokemuksia, datan ja sen analysoinnin hyödyntämistä osana osaamismerkkityötä sekä merkistön jatkokehitykseen liittyviä ajatuksia.

Osaamismerkistön hallintamalli

Julkaisu tuo näkyväksi Humakin henkilöstön verkko-opettamiseen ja -opetus-teknologiaan liittyvää hiljaista tietoa sekä verkostoyhteistyötä, josta esimerkkinä on Sosiaalipedagogiikan päivien toteuttaminen verkkokonferenssina. Verkko-opettamisen käytänteiden lisäksi verkko-opetusteknologia on läsnä julkaisussa hyvin monipuolisesti

Kurkistuksia verkko-opetuksen ja -opetusteknologian mahdollisuuksiin -julkaisu jakaantuu kolmeen yleisempään teemaan. Ensimmäisen teeman artikkelien yleisenä tunnelmana ovat 2020-luvun virtaukset ja verkko-opetuksen raamit. Toisen teeman artikkeleissa sisältönä on verkko-opettamisen toteuttamisen tapoja, joissa verkko-opetusteknologia on jollakin tavoin mukana. Viimeisessä teemassa artikkelien sisältönä ovat verkko-opetusteknologia ja -välineet.

Kurkistuksia verkko-opetuksen ja -opetusteknologian mahdollisuuksiin

Tallenteita:

*Webinaaritallenne: Jatkuvan oppimisen digitaalinen palvelukokonaisuus -sidosryhmätilaisuus

21.1.2022 pidetyn Jatkuvan oppimisen digitaalinen palvelukokonaisuus -sidosryhmätilaisuuden tallenne on julkaistu. Tilaisuuden tavoitteena oli jakaa ajankohtaista tietoa jatkuvan oppimisen digitaalisen palvelukokonaisuuden valmistelusta.

Tilaisuuden järjestivät opetus- ja kulttuuriministeriö ja työ- ja elinkeinoministeriö. Jatkuvan oppimisen digitaalinen palvelukokonaisuus on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa.

Tallenne katsottavissa YouTube-palvelussa

Ohjelma ja muut materiaalit

*Webinaaritallenne: Ohjaako data ohjausta? Analytiikka (etä)ohjauksessa -seminaarin satoa

AnalytiikkaÄly-Etäohjaus -hanke järjesti 16.12.2021 seminaarin, jossa tavoitteena oli tuoda yhteen ajankohtaista käytännön ja tutkimuksen tietoa analytiikasta sekä osaamista ja kokemusta ohjauksesta. Hankkeessa kehitetään tukimallia, joka hyödyntää analytiikkatietoa ja -välineitä etä- ja hybridiohjaukseen sekä vuorovaikutuksen tukemiseen etäohjauksessa.

Katso tallenne

Lue myös hankkeen tuloksista

*Webinaaritallenne: Keep on track -webinaarisarja

Keep on Track -webinaarisarjassa esitellään Microsoft 365:n uusia ominaisuuksia. Tammikuun webinaarin tallenteessa aiheina olivat SharePoint, Planner, Microsoft Teams ja uusi Microsoft Viva.

Täysin maksuttomat webinaarit ovat avoimia kaikille kiinnostuneille. Seuraava Keep on Track -webinaari järjestetään keväällä, toukokuun alussa. Webinaarisarjaa järjestää Valtti.

Tallenteet ja tulevat webinaarit

Tulevat tapahtumat ja webinaarit

*Webinaari: Osaamismerkit verkostoyliopisto FiTechissä, 9.3.2022

9.3.2022 klo 10-10.45 pidettävässä Badge Finland -verkoston maksuttomassa webinaarissa Monica Sandberg ja Katri Ventus kertovat osaamismerkkien käytöstä FiTech verkostoyliopiston verkkokursseilla. Badge Finland on Open Badge -toimijoiden yhteinen verkosto, jonka tavoitteena on levittää Open Badges -konseptiin liittyvää tietoa ja edistää organisaatioiden välistä yhteistyötä.

Ilmoittaudu mukaan

*Digivisio-webinaareja

Digivisio on kaikkien Suomen korkeakoulujen yhteinen hanke, joka avaa oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön. Webinaarit esittelevät hankkeen etenemistä. Digivisio-webinaareja järjestetään tänä vuonna noin kerran kuukaudessa. Vuoden 2022 webinaarien aikataulut:

•     ti 29.3. klo 12.00-13.00
  •     ti 26.4. klo 12.00-13.00
  •     ti 31.5. klo 14.00-15.00
  •     ti 21.6. klo 14.00-15.00

Tarkemmat tiedot hankkeen sivuilta: https://digivisio2030.fi/

*BettFest, 23-25.3.2022, London

London is s postponed to 23-25 March. Thousands of visitors gather to meet with hundreds of EdTech providers, join CPD content sessions and network with their peers.

Info: https://www.bettshow.com/

*Pedaforum 2022 – korkeakoulupedagogiikan päivät, 24.- 25.8.2022, Helsinki

Pedaforum 2022 kokoaa monipuolisesti opetuksen, ohjauksen, opintohallinnon asiantuntijoita ja muita korkeakouluopetuksesta ja -tutkimuksesta kiinnostuneita osallistujia.

Päivien teema on korkeakoulupedagogiikka 2030-luvulla.

Sivut: https://www.pedaforum.fi/

Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön tietohallinnosta