Vierailulla virtuaalimaailmassa

Erikoisen ja varmasti ikimuistoisen vuoden viimeinen digimentoritapaaminen pidettiin pikkujoulutunnelmissa totutusta poikkeavassa ympäristössä. Kerran kuussa pidettävät verkostotapaamiset olemme tänä vuonna tammi- ja helmikuun tapaamisia lukuun ottamatta pitäneet Zoomissa. Koska aiheenamme oli tällä kertaa digitalisaatio ja tulevaisuuden ympäristöt, suuntasimme itsekin yhteen sellaiseen.

Lyhenteet VR, AR, XR, MR vilisevät virtuaaliympäristöjen yhteydessä. Yksinkertaistaen on kyse seuraavista:

  • VR: Virtuaalitodellisuus (virtual reality) on tietokoneella luotu täysin kuvitteellinen tai todellista ympäristöä simuloiva ympäristö, jossa käyttäjä liikkuu avatar-hahmona joko virtuaalilasien tai tietokoneen näytön kautta.
  • AR: Lisätty todellisuus (augmented reality) on näkymä, jossa todelliseen ympäristöön on lisätty tietokonegrafiikalla tuotettuja elementtejä ja tietoa (esim. ääni, sijainti, kuva, video). Näitä käyttäjä katselee läpikatseltavien näyttöjen kautta.

Lisäksi käsitteinä eteen voi tulla MR eli yhdistetty/tehostettu todellisuus (mixed reality) ja XR eli laajennettu todellisuus (extended reality),  jotka molemmat yhdistävät reaalimaailman ja virtuaalitodellisuuden objekteja. Kaikille näille käsitteille on yhteistä immersio, jolla tarkoitetaan uppoutumista toiseen todellisuuteen tai ympäristöön niin, että käyttäjä voi tuntea olevansa osa tuota ympäristöä ja toimia siinä, ei vain katsella sitä.

Digitalisaatio-hankkeen Silja Penttinen oli vieraanamme ja rakensi meille tapaamispaikan AltspaceVR-ympäristöön. AltspaceVr on Microsoftin tarjoama maksuton virtuaaliympäristö, jota on korona-aikana käytetty usean verkkoseminaarin ja -tapahtuman paikkana. Ympäristöön voi liittyä mukaan VR-laseilla tai pc-tietokoneella, ja osallistuminen edellyttää AltspaceVR-ohjelmiston lataamista omalle koneelle ja tunnuksen luomista palveluun. (Huomioi palvelun käyttöehdot ja tietosuoja ennen käyttöä). Meille juuri tämän kyseisen ympäristön käyttäminen ei ollut olennaista, vaan ylipäänsä kokemuksen saaminen yhdestä virtuaaliympäristöstä.

Suurin osa mentoreista pääsi ympäristöön ongelmitta, mutta Mac-käyttäjiä AltspaceVR ei toistaiseksi kunnolla palvele (pilottikäytössä). Muutamalla myös ohjelman asennus tuotti ongelmia ja raportoitiinpa myös pahoinvoinnin kokemuksesta ympäristössä. Näiden vuoksi päädyin jakamaan ruutuani myös Zoomiin. Näin zoomin ruudunjakoa katsovat mentorit pääsivät virtuaalimaailmaan näkymäni kautta.

Mikään kovin uusi keksintö ei tällainen ympäristö ole, ja muistelimmekin lähes 20 vuoden takaisia kokemuksia vastaavasta Second life -ympäristöstä. Myös AltsapaceVR:ssä liikuimme avatar-hahmoina. Pystyimme liikkumaan tilassa, keskustelemaan ja myös tarttumaan objekteihin, mikä teki koripallojen ja lumipallojen heittelystä mukavan taukojumpan. Kokoonnuimme ison esiintymislavan ääreen kuulemaan Digitalisaatio-hankkeen kuulumisia ja keskustelu toimii kuten lähitilanteessakin: kuulet lähellä olevien ihmisten puheet ja varsinkin, jos katsot heihin päin. Megafoni päällä voit puhua kaikille. Tämän myötä jakautuminen pienryhmäkeskusteluihin oli mahdollista yksinkertaisesti vain siirtymällä tilan eri puolille ja eri huoneisiin.

Kokemuksena tapaaminen virtuaalimaailmassa oli hauska, onnistunut ja tervetullutta vaihtelua normaaliin etäkokoustamiseen. Pohdimme kuitenkin, että missä tilanteessa valitsisit mieluummin avattaren katsomisen kuin oikean ihmisen videolla. Varsinainen lisäarvo tälläisissa ympäristöissä tuleekin juuri virtuaalilasien käytöstä, jolloin kokemus on niin paljon immersiivisempi kuin ruudulta. Olet osa ympäristöä ja kohtaat toiset käyttäjät kuin reaalimaailman tilassakin. Käyttö edellyttää myös teknisen toteutuksen varmuutta, sillä esim. opetuksessa ei voi ottaa sitä riskiä, että osa porukasta jää ulkopuolelle. Opiskelijoilden konekannassa ja ohjelmistoissa on valtavasti vaihtelua. Isoissa tapahtumissa näkymää onkin usein varmuuden vuoksi streemattu katseltavaksi, mutta tuolloin kyllä valitsisin katsottavaksi oikean ihmisen animaatiohahmon sijaan.

Kuitenkin mahdollisuudet ovat huimat ja kehitystä kannattaa seurata aktiivisesti. Kuulimme mentoreilta myös kokemuksia hyvistä opetuskäytön tilanteista, joissa jotain asiaa oli havainnollistettu virtuaalimaailmassa tavalla, mikä ei tavallisessa elämässä olisi mitenkään mahdollista. Samoin kuin kaikissa verkkoympäristöissä, reaalimaailman kopioiminen vrtuaalimaailmaan sellaisenaan tuskin antaa parhaan mahdollisen hyödyn irti. Tavallista kokoustilaa tai auditoriota ei ehkä kannata ympäristöön toisintaa, vaan lupaus onkin jostain paljon mielikuvituksellisemmasta. Tulee miettiä, että mitä sellaisia mahdollisuuksia meille avautuu virtuaalimaailmassa, mitä emme reaalimaailman rajoituksista johtuen muuten saavuttaisi :Pystyn tarkastelemaan ja liikkumaan vielä suunnitteluvaiheessa olevassa rakennuksessa, tutkimaan ihmisen anatomiaa ja mallintamaan koneiden toimintaa tai harjoittelemaan tilanteita, joiden toistaminen reaalimaailmassa olisi liian vaarallista tai ennakkoon mahdotonta.

Kuulimme tapaamisessa Digitalisaatio-hankkeen mielenkiintoisesta työstä. Digitalisaatio-kehittämishanke on yksi neljästä Tampereen korkeakouluyhteisön strategisista kehittämishankkeista vuosille 2019–2023. Kehittämishankkeen tehtävänä on edistää toiminnallaan yhteistä digitalisaation linjaa koko Tampereen korkeakouluyhteisössä. Hankkeesta ja sen painopisteistä voit lukea intrasta tai julkisilta sivuilta. Voit myös osallistua ti 8.12. klo 9-11 pidettävään Digin viemää -webinaariin, jossa muun muassa kuulemme millaisia suuntaviivoja ja ilmiötä digikehityksessa pohditaan oppimisympäristöjen ja kampusten digitalisaation suhteen.

Viimeisen tapaamisen myötä iso kiitos mahtavalle digimentoriverkostollemme. Olette osaltanne tukeneet yhteisömme korona-aikana, ja apuanne on todella tarvittu tänä vuonna digiasioiden noustessa yhtäkkiä keskeiseksi puheenaiheeksi. Työtä jatkamme taas ensi vuonna mentoreiden omissa yhteisössä tehtävän työn lisäksi näissä kaikille korkeakouluyhteisön jäsenille avoimissa kanavissa:

  • Vinkkipankki: Tällä hetkellä yli 140 vinkkiä jaettuna
  • Digital toolkit: Englanninkielinen vinkkipankki
  • Digiopetusuutisia: kerran kuussa sivuilla ja sähköpostitilaajille ilmestyvä uutiskirje kokoaa yhteen alan tapahtumat ja uutiset
  • Digimentorit-sivusto:  Mentoreiden yhteystiedot, bloggaus verkoston tapaamisista ja linkit materiaaleihin.
  • MoodleOpet-alue: Moodlen työkalut esiteltyinä ja linkit ohjeisiin
  • Digin viemää -tapahtuma: kaksi kertaa vuodessa järjestettävä tapahtuma ajankohtaisista digiaiheista

Vuoden lähestyessä loppuaan kiitos kuuluu myös kaikille korkeakouluyhteisön jäsenille ihan uskomattomasta ponnistuksesta oman työn, opiskelun, opetuksen ja tutkimuksen siirtämisestä digiympäristöihin. Digimentoriverkoston puolesta toivotan kaikille hyvin ansaittua joululomaa ja rauhallista joulunaikaa!

 

Suvi Junes

Kirjoittaja toimii yhtenä Tampereen korkeakouluyhteisön Digimentoriverkoston koordinaattorina.