Viestinnälliset verkkopalvelut esillä digimentoriverkoston huhtikuun tapaamisessa

Huhtikuun digimentoritapaaminen pidettiin TAMKin OpenLabissa, jossa Erkki Kiviniemi esitteli tiloja ja toimintaa. OpenLab tarjoaa yrityksille ja yhteisöille erilaisia tuotekehitys- ja innovaatiopalveluita. Yritysten käytettävissä ovat laboratorioiden monipuolinen konekanta, ammattitaitoinen henkilökunta sekä laajat opiskelijaresurssit. Projektityöskentelystä yritys saa käyttöönsä motivoituneen opiskelijaryhmän työpanoksen, projektivalmentajan TAMKista ja projektin tuotoksen. Opiskelijaryhmä taas itselleen työelämätaitoja ja projektinhallinnan osaamista.

OpenLab-kierroksen jälkeen digimentoriverkoston tapaamisessa pohdittiin keinoja, joilla oppia uutta digiasioista, edistää yhteistyötä ja hyvien käytäntöjen jakamista yhteisöissä sekä keinoja, joilla innostaa ja motivoida väkeä oman osaamisensa ja työnsä kehittämiseen. Flinga-taululle kerättiin kokemuksia aiemmasta onnistuneesta toiminnasta ja ideoita tulevaan. Yhteisesti todettiin, että monimuotoisuus on paras tapa tukea henkilökuntaa. Toisille lyhyiden video-ohjeiden tai tallenteiden katselu silloin, kun on hetki aikaa, sopii yleisiä koulutuksia paremmin. Toiset taas osallistuvat mieluummin juuri omalle oppiaineelle räätälöityihin työpajoihin tai kehittämisryhmiin, joissa on tukea saatavilla asiantuntijoilta ja kollegoilta. Osa taas kysyy mieluiten kaverilta, ja toivottavasti yhteisön digimentorilta.

Monimuotoisuuden pyrimme muistamaan myös opetuksen uusien työkalujen ja oppimisympäristöjen käyttöönoton tukemisessa.  Yleisten infotilaisuuksien (13.-14.5.) lisäksi tarjolla on webinaareja, tiedekunta- ja yksikkökohtaisia tilaisuuksia ja monenlaista materiaalia. Yhtenä uutena työkaluna esitellään myös Zoom-videotapaamispalvelua, jota esiteltiin tapaamisessa mentoreille. Uusi Zoom-videotapaamispalvelu on jo koko korkeakouluyhteisön vapaassa pilottikäytössä, mutta laajempaan käyttöön siirrytään syksyllä. Zoom löytyy osoitteesta http://tuni.fi/zoom ja palveluun kirjaudutaan omalla TUNI-tunnuksella. Zoom on tarkoitettu ensisijaisesti opetus- ja webinaarikäyttöön ja se korvaa Adobe Connectin seuraavan vuoden aikana. Verkkokokouksissa ja -palavereissa  Zoom täydentää nykyisiä Skypeä ja Teamsiä, joita suositellaan edelleen erityisesti korkeakouluyhteisön sisäisiin verkkotapaamisiin. Poikkea infotilaisuuksiin kuulemaan zoomista ja muista opetuksen digitaalisista palveluista!

Huhtikuun tapaamisen varsinainen teema oli Viestinnälliset verkkopalvelut, joista digimentoreille saapuivat kertomaan Riikka Venetjoki ja Mika Puonti Viestintä, brändi ja markkinointi –yksiköstä. Verkkopalveluiden lisäksi he vastasivat digimentoreiden ennakolta keräämiin kysymyksiin. Tärkeää on tietää, mitä vaihtoehtoja on tarjolla tiedottamiseen ja viestintään, sekä erottaa minkälainen sisältö näihin eri ympäristöihin kuuluu. Esillä oli myös hengästyttävä lista tulevista toiminnoista ja ominaisuuksista, joita voimme palveluihin odottaa tulevina vuosina.

Muutama kaikkia koskeva vinkki jäi mieleen:

• Intra: Kukin käyttäjä voi tarkastella omia tietojaan intran käyttöliittymän kautta. Profiilitietoihisi pääset klikkaamalla omaa nimeäsi oikeassa yläreunassa. Tärkeää on käydä antamassa lupa omien tietojen näkyvyyteen julkisen verkkosivuston henkilöhaussa. Ilman valintaa julkisten tuni.fi-sivujen henkilöhaku ei löydä sinua.
  • Intra: Monet käyttivät aiempia introja oikopolkuna sähköisiin palveluihin. Linkit sähköisiin palveluihin ovat edelleen käytössäsi ja ne löydät oikean yläkulman valikosta.
  • Mediapankki: Korkeakouluyhteisön henkilöstön käytössä on Mediapankki, joka sisältää kuvia esitteisiin, kalvoesityksiin ja verkkosivuille. Kirjautumisen jälkeen sinulla on käytössäsi laaja valikoima erilaisia kuvia.

Samoin, kuin monet muutkin palvelumme, myös viestinnän palvelut ovat vielä työn alla jakehittyvät koko ajan. Digimentoriverkostona lupasimme  olla apuna, kun kaivataan yhteisöjen näkemyksiä kehittämisen tueksi. Palaute ja kehittämisideat käyttäjiltä ovat tärkeitä ja ohjaavat kehitystyötä eteenpäin.