Uusia tuulia ja käytännön kehittämistyötä

Maaliskuun Digimentoritapaaminen aloitettiin tutustumalla Tampereen yliopiston keskustakampuksen OASIS –tilaan yliopisto-opettaja Kati Alhan opastuksella. Oasis on kaikille avoin yhteisöllinen tila, joka tarjoaa mahdollisuuden kohtaamisille sekä spontaanille tiedonvaihdolle. Tilassa voi mm. pelata pelejä, osallistua tilaisuuksiin, opiskella ja luoda yhdessä uusia ideoita. Oasis taipuu tarpeen mukaan myös tutkimuskohteeksi. Kattoon asennettujen kameroiden avulla voidaan seurata ihmisten liikettä tilassa ja tilan eri osien käyttöä ja kehittää tilaa käyttäjien mieltymysten mukaan.

Samanlaisen esimerkin tilan käytön seuraamisesta ja kehittämisestä esittivät Mikko Horila ja Tuomo Tammi Tampereen yliopiston normaalikoulusta 21.-22.3. Hämeelinnassa pidetyssä Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa (ITK) -konferenssissa. He esittelivät Future Classroom Lab – hanketta, jossa luodaan Suomeen jo olemassa oleviin koulurakennuksiin uusinta pedagogiikkaa, uusia oppimisympäristöjä ja opetuksen digitalisaatiota kehittävä ja tutkiva yritysten ja tutkimuslaitosten LivingLab -verkosto. Jo ennen hanketta Tampereen yliopiston normaalikoululla on toteutettu oppimisympäristö- ja pariopettajuusmalli, jossa KAKS10 56 –niminen tila on varustettu hyvällä TVT – ja AV-tekniikalla ja tarkoitukseen sopivilla erilaisilla muuntuvilla kalusteilla. Tila on jaoteltu vyöhykkeisiin, joista kukin vyöhyke on optimoitu yksittäisen tulevaisuuden taidon harjoitteluun monipuolisin menetelmin.  Opiskelijoiden liikkumista ja paikkojen valintaa tilassa seurataan, jotta tilaa voidaan kehittää tukemaan paremmin oppimista ja opiskelua tukevaksi.

Molemmat esimerkit tiloista ovat varmasti muuttaneet myös niissä toimivien yhteisöjen toimintakulttuuria. ITK-konferenssin avausesityksessä Pasi Silander, (ICT-hankepäällikkö, Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala) nosti esille oppimianalytiikan ja tekoälyn hyödyt koulutuksen ja opetuksen digitalisaatiossa.  Niiden avulla voidaan tukea ja ohjata menetelmällisesti oppijan oppimisprosessia ja parhaimmillaan se johtaa toimintakulttuurin muutokseen koko koulutusorganisaatioissa. Opetuksen digitalisaatio vaatii teknologiaosaamisen ohella osaamista siitä, miten oppiminen tapahtuu ja miten yksilö oppii.  Silanderin mukaan opetuksen ja koulutuksen digitalisaatio on muutosprosessi, jossa teknologiaa käytetään mahdollistamaan uusia pedagogisia prosesseja ja menetelmiä. Toimintakulttuurin muutos ja uudenlaisen toiminnan kehittäminen ovat olennaisia asioita, sillä digitalisaatio ei ole vain tekniikkaa, digitaalisia ympäristöjä tai tilojen varustamista laitteilla, ilman toiminnan pohtimista niissä.

Oppimisanalytiikan hyödyntäminen oli muutenkin esillä vahvasti ITK-konferenssissa, joka on suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma. Robottien ja tekoälyn hyödyntäminen, VR (Virtual Reality) ja AR (Augmented Reality) sekä hologrammiteknologian hyödyntäminen opetuskäytössä edustivat tulevaisuuden kiinnostavia mahdollisuuksia, mutta mukana oli myös monta konkreettista esimerkkiä ja käytännön kuvausta, jossa esiteltiin digivisioiden jalkauttamista ja käytännön toteutusta eri organisaatioissa.  Tämä työ on käynnissä myös Tampereen korkeakouluyhteisössä.

Korkeakouluyhteisön digimentoriverkoston toisessa tapaamisessa vierailleet digitalisaatiojohtaja Juha Eskelinen ja tietohallintojohtaja Jussi Kivinen kertoivat Digivisiotyöstä, jossa on hahmoteltu digitalisaation tavoitteita ja suuntaviivoja vuodelle 2023. Digimentoritoiminta on mukana visiossa, jossa painotetaan muun muassa pitkäjänteistä ja osallistavaa kehittämistyötä, aktiivista viestintää sekä digitalisoinnin tuomien hyötyjen konkretisointia. Näihin tavoitteisiin nivoutuvaa toimintaa tiedekunnissa ja koulutusyksiköissä lähdemme toteuttamaan 29 digimentorin voimin. Vaikka tekemistä on paljon uusien työkalujen ja työskentely-ympäristöjen käyttöönotossa ja niihin perehtymisessä, on samaan aikaan käynnissä yhteisen toimintakulttuurin luominen. Arjen työn ja käytännön tehtävien keskellä on välillä hyvä katsella myös isompaa kuvaa ja tulevaisuutta. Digivision tavoitteiden mukaan myös silloin valmennamme ja kannustamme toisiamme uuden ajan työskentelyyn ja opiskeluun.

Lisää tietoa OASIS-tilasta: https://oasis.uta.fi/

Lue lisää Tampereen normaalikoulun KAKS10 56 –tilasta: https://norssi.uta.fi/kaksio56/

ITK-webinaarien tallenteet katsottavissa osoitteessa: https://itk-konferenssi.fi/webinaarit/webinaaritallenteet

Suvi Junes