FabLab apuna Nooran Fab Academyn opinnoissa

Valokuvassa koordinaatori Noora Nyberg.

Noora Nyberg on matematiikan, fysiikan ja kemian aineopettaja ja diplomi-insinööri, joka työskentelee Juniversity & FabLab tiimissä. Hän koordinoi ja kehittää Mobile Juniversityn toimintaa. Mobile Juniversity on liikkuva tiede- ja teknologiakasvatuksen sekä digitaalisen valmistuksen oppimisympäristö.

Fab Academy on maailmanlaajuiseen konseptiin perustuva eri digitaalisen valmistuksen tekniikoihin keskittyvä opintokokonaisuus

Fab Academyssa perehdytään joka viikko eri tekniikoihin ja valmistetaan jokin kappale kyseisellä tekniikalla. Lopputyönä on jokin projekti, jossa yhdistetään eri digitaalisen valmistuksen tekniikoita yhteen tuotteeseen.

Fab Academy on maksullinen koulutus, jonka voi suorittaa Suomessa joko Oulun yliopistossa tai Aalto-yliopistossa. Varsinaiset viikkotehtävät voi suorittaa missä tahansa FabLabissa, joka on osa kansainvälistä FabLab -verkostoa.

– Itse suoritin sen Oulun yliopistossa, mutta työskentelin pääsääntöisesti Tampereen yliopiston FabLabissa.  Oma loppuprojektini oli pöytälamppu, jonka varjostin on tehty laserleikkurilla aaltopahvista ja jalka 3D-tulostamalla puufilamentista. Lampussa on etäisyyssensori, jonka mittaaman datan perusteella lampun valon väri vaihtuu, kuvailee Noora.

Valokuva Nooran tekemästä lampusta.

Osana kokonaisuutta opiskelijat rakentavat itselleen oman nettisivun ja koostavat viikkotehtävistä portfolion kyseiselle sivulle. Nooran portfolio sekä erittäin laaja-alaiset kuvaukset FabAcademyn viikkotehtävistä löytyy englanninkielisiltä sivuilta.

– Fab Academyn oppien ansiosta ymmärrän syvällisemmin digitaalisen valmistuksen prosessit, mikä on ollut välttämätön edellytys nykyisen työtehtäväni kannalta, Noora pohtii.

Fab Academyyn ja sen suorittamiseen voi tutustua tarkemmin englanninkielisiltä sivuilta.

Yllätyksiä matkanvarrella?

– Koin monia yllätyksiä ja haasteita matkan varrella (koronan ollessa vain yksi näistä). Onneksi FabLab Tampereen henkilökunnan avustuksella sain kuitenkin kaikki viikkotehtävät suoritettua, muistelee Noora.

Innostuitko FabLabissä työskentelystä ja mitä seuraavaksi tekisit?

– Innostuin! Jonkin sisustuselementin toteuttaminen uuteen kotiin olisi haaveissa.

Mitä haluaisit kertoa heille, jotka vielä harkitsevat FabLabin hyödyntämistä?

– FabLab luo loistavat mahdollisuudet niin pienien kuin laajempienkin, omiin tarpeisiin vastaavien projektien toteuttamiseen. Kannattaa aloittaa jostakin helposta projektista, jonka avulla pääsee sisään digitaalisen valmistuksen maailmaan ja alkaa hahmottamaan sen tarjoamat mahdollisuudet. Tämän jälkeen oikeastaan vain taivas on rajana sille, mitä FabLabissa voi toteuttaa.

Teksti: Noora Nyberg
Kuva: Elina Soininen