Teolliseen liiketoimintaan lisää kestävyyttä digitalisaatiolla

Hymyilevä nainen tekniikan laboratoriossa.
Professori Minna Lanz Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnasta

Kestävän teollisen liiketoiminnan ekosysteemi -projekti, Sustainable Industry Ecosystem (SIE), edistää teollisen liiketoiminnan kestävyyttä, erityisesti digitalisaatiolla, kertoo Tampereen korkeakouluyhteisö.

Mukana olevat tutkimusorganisaatiot Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu, Vaasan yliopisto, Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto ja VTT tukevat suomalaisen teollisuuden käynnissä olevaa digitaalista murrosta taloudellisesti, ekologisesti ja sosiaalisesti kestävään teollisuuden suuntaan. Projektissa yhdistetään kiertotalouden ja robotiikan (Tampereen teollisuusteknologian (TAMK), energiantuotannon (Vaasan yliopisto), innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen (LUT) ja tekoälyn (VTT) tutkimuskärjet.

– SIE-hanke edistää kestävää teollista liiketoimintaa tuomalla uudella tavalla osaajat ja tiedot yhteen, kertoo hanketta johtava professori Minna Lanz.

– Hankkeessa hyödynnetään olemassa olevaa tietoa, osaamista ja tutkimustuloksia kaikkien osapuolien toimesta, ja muodostetaan tästä uusi verkosto vauhdittamaan moniteknistä kehittämistä, innovointia ja palveluntarjontaa teknologiateollisuudelle.

Projektissa luodaan palvelumalli, jossa olemassa olevat pilottilinjat, digitaaliset alustat, innovaatiokeskittymät ja asiantuntijaverkostot muodostavat kokonaisuuden, joka mahdollistaa elinkeinoelämää palvelevan poikkitieteellisen testauksen ja tutkimuksen.

– Toisin sanoen Tampereen yliopisto, TAMK, VTT, LUT ja Vaasan yliopisto tuovat mukanaan hankkeeseen omat pilottilinjansa ja testialueensa, jotka tarjoavat yrityksille ja kumppaneille mahdollisuuden koeponnistaa teknologioita, menetelmiä ja ratkaisuja ennen investointipäätöstä, Lanz kertoo.

Verkosto myös kehittää ja tarjoaa teemoihin liittyvää elinikäistä oppimista ja tukea osaamisen kehittämiseen teknologiateollisuudessa.

Projektin aikana tutkimusorganisaatioiden aiempaan tutkimukseen perustuvan ja uuden verkottumisen edesauttaman ekosysteemin koulutus- ja tutkimusmahdollisuudet tehdään näkyviksi suomalaiselle elinkeinoelämälle muun muassa seminaareja ja työpajoja hyödyntäen.

Hanke tekee yhteistyötä kansallisten toimijoiden, kuten ministeriöiden, rahoittajien, yritysten ja verkostojen kanssa sekä alueellisten toimijoiden kanssa, ja vastaa lisäksi muun muassa Porin ja Seinäjoen yliopistokeskusten alueellisiin tarpeisiin.

Lisäksi tehdään yhteistyötä useiden kansainvälisten verkostojen mm. alueellisen yhteistyöverkosto Vanguard Initiative:n, robotiikan euRobotics- ja BDVA-verkostojen sekä H2020 TRINITY, H2020 DIH2 ja H2020 AI REGIO EU -hankkeiden kanssa.

Lisätietoja SIE-projektista antavat Minna Lanzin lisäksi professorit Marko Seppänen ja Leena Aarikka-Stenroos Johtamisen ja talouden tiedekunnasta.

Alkuperäinen kuva ja artikkeli on julkaistu 8.12.2020 Tampereen korkeakouluyhteisön tuni.fi-verkkosivuilla. Lue artikkeli ”Tampereen yliopisto menestyi TKI-kumppanuusverkostojen rahoituksessa” kokonaisuudessaan verkkosivuilta.