Muusikon tutkinto-ohjelma (Esittävä ja luova säveltaide)

TAMK Musiikissa opiskelet huippuopettajien ohjauksessa oman instrumenttisi ammattilaisosaajaksi ja monipuoliseksi muusikoksi. Esittävän ja luovan säveltaiteen suuntautumisessa voit valita seuraavista painotuksista:
• soittaminen tai laulaminen
• kuoronjohto
• orkesterinjohto
• säveltäminen

Mitä muusikon opinnot sisältävät?

Opinnot tarjoavat monipuolista ja korkeatasoista osaamista soittamiseen, laulamiseen, säveltämiseen, kuoronjohtoon, orkesterinjohtoon (puhallinorkesteri, sinfoniaorkesteri, teatterikapellimestari), musiikin teoriaan ja musiikin historiaan. Orkesterisoitto ja kamarimusiikki, lied ja kuoroakatemia sekä erilaiset produktiot ovat opinnoissa tärkeässä asemassa. Opintojen pääpaino on klassisessa musiikissa monipuolisia muusikon taitoja unohtamatta.

Meillä pääset tekemään tuotantoja mm. orkesterimusiikin, kuorolaulun ja oopperan maailmassa. Pääset myös verkostoitumaan oman alasi työkentälle esimerkiksi Orkesteriakatemian ja Kuoroakatemian sekä alueen musiikkioppilaitosten kanssa.

Voit myös täydentää osaamistasi muilla musiikillisilla opinnoilla ja oman kiinnostuksesi mukaan valinnaisilla ammattiopinnoilla. TAMKin laajat kansainväliset verkostot tarjoavat hyvät mahdollisuudet opiskelijavaihtoon. Voit hyödyntää myös Tampereen korkeakouluyhteisön muita tarjolla olevia kursseja ja muokata näin tutkintoasi

Mihin ammatteihin muusikot sijoittuvat?

Muusikkona pystyt toimimaan ja työllistämään itseäsi monipuolisissa muusikon, kuoron- tai orkesterinjohtajan ja säveltäjän tehtävissä, taiteilijayrittäjänä tai muissa musiikkialan asiantuntijatehtävissä. Opiskelijalle TAMKin vahvuuksia ovat erinomainen opettajakunta, laajat harjoitteluverkostot ja työelämäyhteydet sekä musiikin opiskelijoiden vireä yhteisö osana Tampereen vetovoimaista opiskelijakaupunkia.

Lue lisää koulutuksesta.

Hae koulutukseen: opintopolku.fi