Lyömäsoittaja Teo de la Cruz tähtää orkesteriin ja opetustyöhön

Lyömäsoitinopiskelija Teo de la Cruz

Musikaalisen perheen pojasta tulee muusikko. Tarina kuulostaa ennalta arvattavalta, mutta Teo de la Cruz vakuuttaa alkaneensa pohtia musiikkia ammattinaan vasta lukion viimeisenä vuonna.

– Olin vahva matemaattisissa aineissa, joten kyllä minusta olisi voinut tulla myös diplomi-insinööri. Koodaaminen ja tietotekniikka kiinnostavat kovasti. Tässä piilee myös pieni ristiriita: matematiikassa on totuus, musiikissa kaikki on sallittua, hän hymähtää.

Musiikki on ollut läsnä Teon elämässä niin kauan kuin hän muistaa. Hänen isänsä on viulisti ja kapellimestari, joten Teo tutustui klassiseen musiikkiin jo hyvin pienenä. Ensin hän soitti viulua, sitten pianoa, mutta löysi lopullisesti oman instrumenttini vasta kuudennen luokan musiikintunnilla päästessään kokeilemaan rumpusettia.

– Hain Palmgren-konservatorioon ja kun rasti meni hakuvaiheessa väärään kohtaan, minusta tuli lyömäsoittaja. Orkesterimusisointi on tuntunut omalta jutulta, hän kuvailee.

Koulutusvaihtoehtoja muusikolle

Kun Teo oivalsi haluavansa muusikoksi, koulutusvaihtoehtojen selvittäminen ei ollut aivan yksinkertaista. Onneksi opinto-ohjaaja tuki valintaa. Hyviä vinkkejä hakukohteista tuli instrumenttiopettajalta ja Teo päätyi Tampereelle – ensin konservatorioon ja sitten TAMK Musiikkiin. TAMKissa hän aloitti musiikkipedagogin opinnot syksyllä 2021.

– Haluan orkesterimuusikoksi, mutta teen mielelläni siinä rinnalla myös opetustyötä, hän suunnittelee.

Teo tietää TAMK Musiikista valmistuneiden lyömäsoittajien työllistyneen hyvin. Osa on opetustyössä konservatorioissa tai musiikkiopistoissa ja osa päätynyt orkesterimuusikoiksi, muutamat ovat jatkaneet myös maisteriopintoihin.

– Puhuttaessa muusikon ammatista täytyy aina muistaa, että musiikkia ei tehdä rahan takia, vaan rakkaudesta musiikkiin ja sen tekemiseen. Täytyy olla valtava intohimo ja palo, että jaksaa panostaa ja uskoa tekemiseensä jokaikinen päivä. Ammattiylpeyttä on puolestaan se, että osaa hinnoitella työnsä oikein, Teo kiteyttää.

Orkesteriakatemia on mahtava mahdollisuus

Teo pääsi tutustumaan Orkesteriakatemian toimintaan jo konservatorion aikana. Ehdottomasti hän suosittelee akatemiaa muillekin.

– Kyllähän orkesteriakatemia on opintojen parasta antia. Meidän opettajiamme tulee Tampere Filharmoniasta, joten opimme ihan konkreettisesti paljon orkesterielämästä sekä osaamisvaatimuksista. Muilta orkesterimuusikoilta oppii paljon käytännön asioista. Tämä on kurkkaus orkesterityöntekijän arkeen ja vahva katsaus muusikkouteen, hän kuvailee.

Orkesteriakatemian soittajana näkee hyvin konkreettisesti sen, mitä kaikkea orkesterimuusikkona toimiminen vaatii, pääsee katsomaan kenraaliharjoituksia ja esityksiä – ja joskus jopa osallistumaankin niihin. Akatemialaisille järjestetään myös paljon kiinnostavia luentoja, viimeksi muun muassa kehonhuollosta.

Keväisin järjestettävissä koesoitoissa parhaille muusikoille aukeaa mahdollisuus päästä soittamaan filharmonian kanssa.

Korona on hieman sotkenut esiintymismahdollisuuksia, mutta oman lyömäsoitinluokan kanssa Teo on päässyt soittamaan pari matineakonserttia. Orkesteriakatemian kautta konsertteja on järjestetty muun muassa Tampere-talon Aulaklubissa.

Mitä Tampere tarjoaa musiikin opiskelijalle?

Teo nostaa esille myös Tampereen muut mahdollisuudet. Koulun ulkopuoliseenkin musiikkielämään on helppo päästä mukaan. Hän on soittanut muun muassa Tampereen akateemisen sinfoniaorkesteri, TASOn kanssa, toiminut Pirkanmaan musiikkiopistossa koutsina ja soitonohjaajana sekä soittanut Oulun sinfoniaorkesterin kanssa.

Teo pääsi mukaan myös Laivaston viikolle, joka on osa Puolustusvoimien kanssa tehtävää Orkesteriakatemia-yhteistyötä. Käytännössä esityksen nuotteihin pääsi tutustumaan muutamaa viikkoa aiemmin. Itse työskentelyviikko sisälsi harjoittelua Laivaston orkesterissa ja viikon huipennuksena keikan Helsingissä.

– Oli mahtavaa päästä kokemaan koko produktion kaari. Päivät koostuivat yhteisestä harjoittelusta orkesterin kanssa sekä itsenäisestä harjoittelusta. Toki täytyy olla itsekin aktiivinen päästäkseen mukaan, mutta aktiivisuushan on välttämätöntä muusikolle – muuten ei työelämässä pärjää, hän painottaa.

Lyömäsoittajapiiri Suomessa on kuitenkin suhteellisen pieni ja yhtenäinen, joten työtilaisuuksista kuulee usein vaikkapa yhteisen WhatsApp-ryhmän kautta.

Teksti: Heli Antila

Kuva: Teo De la Cruzin arkisto.