Mitä tapahtuu ennen kuin viulu vingahtaa?

harppu

Saisko jonkun soittajan ensi viikkoon? Ihan vain pari kappaletta. Kun ei oo varaa maksaa ammattilaisille…

Edellisen kaltaisten kysymysten voisi kuvitella olevan huonoa huumoria, mutta vastaavantyyppiset tiedustelut ovat arkipäivää TAMK Musiikille. Pitkälti freelancer-vetoisen musiikkialan lainalaisuuksia ei välttämättä tunneta ja joillekin voi olla vaikeaa ymmärtää, että oma harrastus on toisen leipätyö. Muusikkokin on ammattilainen ja TAMK Musiikin opiskelija vieläpä lähes valmis korkeakoulutettu muusikko.

 

Takana tuntien harjoittelua

Paljon on pitänyt tapahtua, ennen kuin muusikko on valmis esiintymään. Takana on tuntien harjoittelua ja hankittua ammattitaitoa on myös pidettävä yllä jatkuvasti. Myös esiintymiskokemusta on pitänyt hankkia monenlaisista tilanteista. Vaikka artisti opiskelisikin päivisin musiikkia korkeakoulussa, tekee hän siitä huolimatta iltaisin soitto-/lauluharjoituksia. Jokaiseen pieneenkin esiintymiseen vaaditaan edelleen tuntien harjoittelu, tapahtui esiintyminen sitten yksin tai ryhmässä. Musiikin ammattiopiskelija harjoittelee päätyökseen.

Lehtori Mirja Kopra on jo vuosia haastatellut TAMK Musiikin musiikkipedagogiopiskelijoita heidän opintopoluistaan. Alalle hakeudutaan monenlaisien reittien kautta. Aika monella opiskelijalla matka musiikin maailmaan aukeaa jo vauvamuskarin tai musiikkileikkikoulun kautta.

Musiikkiharrastus aloitetaan ensin yhdessä tutun aikuisen kanssa ja myöhemmin musiikkileikkikouluryhmissä käydään yksin. Suzuki-pedagogiikan myötä ensimmäiset aloittavat soittotuntinsa jo noin kolmevuotiaina. Varsin tavallista on hakeutua musiikkiopistoon eskari- tai alakouluiässä.

Taiteen perusopetuksen musiikin laaja oppimäärä koostuu 1300 tunnista. Usein sen saavuttamiseen menee noin kymmenen vuotta. Varsinaisten instrumenttiopintojen lisäksi siihen kuuluu musiikin hahmotusaineita ja yhteismusisointia orkestereissa, bändeissä tai kuoro- ja kamarimusiikin parissa.

Mikäli pääaineena on klassinen laulu, tällöin ura yleensä käynnistyy vasta äänenmurroksen jälkeen. Monessa musiikkiopistossa laulutunnit voi kuitenkin jo aloittaa nuorempana, jolloin ohjelmisto koostuu esimerkiksi lastenlauluista, kansansävelmistä ja elokuvamusiikista. Myös ideat sävellyksiin kypsyvät yleensä vasta myöhemmin kokemusten kautta. Nykyään kyllä säveltäminen ja improvisaatio ovat osana opintoja jo alusta lähtien.

Osa musiikin korkeakouluopiskelijoista tulee toisen asteen musiikkiopintojen kautta. Konservatorio-opinnot kestävät noin kolme vuotta. Korkeakoulutasolla Suomessa voi opiskella musiikkia kahdeksassaammattikorkeakoulussa tai kolmessayliopistossa.

 

Esitysten valmistelu kestää pitkään

Tapahtumissa musiikki on usein merkittävässä roolissa tunnelman herättäjänä. Mirja Kopra arvioi, että yhä useammin huomioidaan se, kuinka paljon musiikin osuus todella vaikuttaa tilaisuuksiin ja niiden tunnelmaan. Esiintymispyynnöt ovat lisääntyneet selvästi korkeakouluyhteisön sisällä viime vuosina. TAMK Musiikin näkyvyys on samalla kasvanut hienosti korkeakoulun sisällä.

Mirja Kopra näkee hyvänä sen, että tilaisuuksiin halutaan musiikkia. Esiintyjien näkökulmasta olisi toivottavaa, että pyynnöt tulisivat jo tuotantojen alkuvaiheessa. Opinnoissa edetään lukuvuosisuunnitelmien pohjalta, joten tieto seuraavan lukuvuoden esiintymistilaisuuksista pitäisi saada ajoissa isompien tilaisuuksien osalta. Tottakai tulee nopeita pyyntöjä ja niihin pyrimme vastaamaan mahdollisuuksien mukaan. Laaja ja pitkälle ulottuva suunnittelu voisi tuoda paljon mielenkiintoisia yhteisprojekteja.

– Kymmenen minuutin esitystä on voitu harjoitella vuosi. Yksikään muusikko ei mene kylmiltään yleisön eteen nuottien kanssa, vaan taustalta löytyy aina pitkällinen harjoitteluprosessi. Ohjelmistoharjoittelun lisäksi hyvä esimerkki on vaikkapa harpun tai pianon siirto esiintymispaikkaan. Jo pelkästään se saattaa olla hyvin työläs ja aikaa vievä prosessi, joka on mietittävä suhteessa muihin tapahtumiin hyvissä ajoin etukäteen. Lisäksi liikutellaan hyvin kalliita instrumentteja, siirrot tulee toteuttaa Piirroskuva harpusta ja autosta ammattilaisten avulla ja siitä tulee kuluja, Kopra korostaa.

TAMK Musiikin sivuille on kehitteillä esiintyjäpankki. Mirja Kopra visioikin, että opiskelijat voisivat siellä kertoa osaamisistaan ja keikkatilaukset tehtäisiin verkkokaupan tapaan. Näin sopimukset ja aikataulutukset ohjautuisivat tehtäväksi hyvissä ajoin ennen tapahtumaa. Muusikkojen liiton liksalistan pohjalta voi tehdä ennakkoarvion elävän musiikin hinnoittelusta. Tällainen toiminta sopii erittäin hyvin oppilaitoksen ulkopuolelle tehtäviin keikkoihin.

Musiikki läpäisee myös aivojen syvimmät kerrokset. Tästä syystä dementikotkin usein tunnistavat nuoruutensa musiikin. Tällä hetkellä TAMK Musiikissa iloitaan siitä, että saksofonin, pasuunan, harmonikan, kitaran ja lyömäsoitinten opiskelijayhtye on saanut rahoituksen palvelutalon kahvikonserttikiertueeseen.

– Myös TAMK Musiikin opiskelijat esiintyvät tulevana lukuvuonna tamperelaisissa palvelutaloissa luokkakonsertein. On tärkeää viedä musiikkia eri paikkoihin kuulijoiden luo ja tuottaa hyvinvointia ihmisille. Kaikilla ei ole mahdollisuus päästä konserttisaleihin. Silti ei voida aina olettaa, että muusikolle riittää korvaukseksi hyvä mieli. Esiintyminen on kuitenkin aina esiintyjälleen työtä, johon valmistautumiseen kuluu aina paljon aikaa. Kyse ei pelkästään yhden kappaleen viulun vingahduksesta, kuvailee TAMK Musiikin tuottaja Maria Piirainen.

Lue lisää musiikin koulutuksesta tienä ammattiin TAMK Musiikin sivuilta täältä.

Teksti: Heli Antila
Kuvitus: Anna Häyrynen