Musiikkipedagogiopiskelija Krista Schröter: hienointa on nähdä oppimisen ja laulamisen ilo

Vantaalta kotoisin oleva Krista Schröterillä on menossa toinen vuosi TAMKin musiikkipedagogiopintoja, instrumenttinaan hänellä on klassinen laulu. Kuinka Tampere valikoitui hänen opiskelukaupungikseen?

”Lukion viimeisellä minulle tuli tunne, että haluan vaihtaa maisemaa. Muutamat ystäväni opiskelevat Tampereella, ja olin kuullut heiltä hyvää kaupungista. Käydessäni ystäviäni moikkaamassa totesin asian itsekin. Meillä on sukua Valkeakoskella ja mökki Pälkäneen suunnalla, siksikin Tampere tuntui kotoisalta paikalta. Ja täältä on helppo matkustaa pääkaupunkiseudulle ja muuallekin treeneihin ja keikoille.”

Keikkaa riittää

Keikkaa ja musiikkia Kristan arkeen tuntuukin mahtuvan mukavasti. Kevyen musiikin puolella hän keikkailee Minä ja Hän -duossa, tanssiorkesteri Kuunsilta taas esittää perinteisempää tanssimusiikkia. Tuorein kokoonpano Kristalle on heavy-yhtye Memoira, joka julkaisee nyt 23. helmikuuta uuden singlen Cryonic Heart.

Keikkaa on riittänyt ja hyvä niin, koska niillähän muusikko itsensä elättää. Klassisesta laulusta saa hyvän pohjan esittää erityylistä musiikkia. Olen halunnut pitää kiinni monipuolisuudesta, ja ihanaa että TAMKilla on saanut tehdä niin.

Krista sai opiskelupaikan jo vuonna -21, mutta hän suoritti välissä varusmiespalvelun Parolassa Puolustusvoimien Varusmiessoittokunnassa. Showbändin solistina hän sai kiertää ympäri Suomea ja pyörähti Ranskassa asti, joten kilometrejä ja keikkakokemusta kertyi varusmiesaikana runsaasti. TAMK Musiikissa parilla muullakin opiskelijalla on vastaava tausta, joten opinahjo on Parolassa hyvin edustettuna, Krista naurahtaa. Moni musiikkipedagogiopiskelija myös työllistyy valmistumisen jälkeen soittokuntiin.

Opintojen sisältöön Krista on ollut tyytyväinen, niissä on sopivassa suhteessa laulamista ja pedagogiikkaa, jotka molemmat kiinnostavat Kristaa. Laulutaitojaan voi kehittää myös TAMK Musiikin kuorotoiminnassa, kuoronjohtokurssien Krista kehuu antavan syvemmän ymmärryksen musiikkiin. Instrumenttiopintojen ohella on omaan instrumenttiin liittyvää pedagogiikkaa ja musiikkipedagogiikkaa, lisäksi on kursseja varhaiskasvatuksesta sekä myöhäisiän musiikkikasvatusta.

Ensimmäinen oma harjoitusoppilas saadaan jo ensimmäisen vuoden keväällä, mikä on Kristan mielestä hyvä. Vaikka opetustunnit alussa jännittivät, niin opettamiseen harjaantuu vain sitä tekemällä.

Palkitsevinta on nähdä oppimisen ilo

Kristalla itsellään oli koronavuonna etäpääsykokeet, mutta mitä vinkkejä hän antaisi pääsykokeisiin tuleville? Ja kenelle hän suosittelisi musiikkipedagogiikkaa?

”Opettamisessa täytyy uskaltaa haastaa itseään, koska jokaisen oppilaan kohdalla tulee löytää oikea tapa opettaa. Siinä samallahan kehittää itseäänkin. Tietenkin täytyy myös nauttia erilaisten ihmisten kohtaamisesta.”

Pääsykokeisiin tulevia Krista rohkaisee vain luottavan itseensä, sillä vastassa on mukavia ihmisiä. Tilanne on tietenkin jännittävä, mutta Krista koki raadin olevan rento ja kannustava.

Kysyttäessä, mitkä ovat olleet hienoimpia kokemuksia TAMKilla, Krista mainitsee Kaikkien aikojen joulukonsertin, jossa hän sai kunnian laulaa duetto-osuudessa täydelle yleisölle. Lisäksi Krista hehkuttaa löytäneensä Lied-parin, Iida Kariston. Iidasta on tullut Kristan hyvä ystävä, jonka kanssa on mahtavaa yhteismusioida.

Krista mieleen on jäänyt myös hetki, jolloin hän sai ensimmäisen oman lauluoppilaan ja jännityksestä huolimatta selvisi siitä.

Oikeastaan kaikki ne tilanteet, joissa on pystynyt auttamaan toista laulutaidon kehittämisessä ja saanut nähdä oppimisen ilon, ovat olleet hienoja. Sellaiset kokemukset tuovat varmuutta, että tämä on minun juttuni. Mitä enemmän käyn tätä koulua, sitä enemmän vahvistuu tunne, että olen oikealla alalla.