Esitys yhdistää sotilasmusiikin ja musiikkiteatterin, videopelit ja antiikin ihmeet
Ruusa Hilakari, sotilasmusiikkialan intendentti, kertoo tuotannon saaneen alkunsa vuonna -21 silloisen intendentin Marjo Riihimäen sekä Puolustusvoimien ylikapellimestari ja musiikkieverstiluutnantti Pasi-Heikki Mikkolan ideasta. Pyrkimyksenä oli luoda täysin uudenlainen, kaikkia soittokuntia yhdistävä tapahtuma. Esityksellä halutaan tuoda ison yleisön tietouteen kuviomarssiperinnettä ja sotilasmusiikkia tavalla, joka kiinnostaa kaikkia katsojia ikään katsomatta. Lapsi- ja nuoriso-orkesterit ovat esityksessä isossa roolissa, lisäksi jokaisella esityspaikkakunnalla koululaisille tarjotaan ilmainen esitys.
- Lavalla nähdään puolustusvoimilta noin 300 henkeä, eli soittajia kaikista kuudesta soittokunnasta sekä lisäksi taitokivääriryhmä. Osassa esityksistä on mukana myös Rauman poikasoittokunta, osassa Kotkan ja Haminan nuoriso-orkesteri. Alkunumeroon on kutsuttu mukaan paikallisia lapsi- ja nuoriso-orkestereja, joten areenaksi tarvitaan jäähalli, jotta kaikki mahtuvat näyttämölle, kertoo Ruusa.
Esityksen tapahtumat kytkeytyvät videopelimaailmaan, jossa viisi päähenkilöinä toimivaa pelihahmoa lähtee selvittämään Zeuksen patsaan katoamista seikkaillen antiikin seitsemän ihmeen miljöössä. Näyttelijöiksi ja laulajiksi valittiin kahdeksan TAMKin musiikkiteatteriopiskelijaa, sillä Puolustusvoimien soittokunnilla on yhteistyötä TAMK Musiikin kanssa. Ruusa kertoo kisällihenkisen yhteistyökuvion palvelevan hyvin sekä soittokuntia että opiskelijoita.
Vaikka esityksen käsikirjoitus tapahtuu kaukaisessa historiassa, se on Ruusan mukaan todella kiinnostava ja hauska. Ehkä tällä hetkellä on hyväkin katsoa kauemmas taakse eikä jumiutua nykyhetken myllerryksiin. Näin isossa tuotannossa on melkoinen määrä liikkuvia osia, ja Ruusan vastuulle kuuluu monien käytännön ja hallinnollisten asioiden hoito. Siksi hän kertoo nauttineensa päästessään harjoituksissa todistamaan, miten kokonaisuus alkaa hahmottumaan. Upea sotilasmusiikki yhdistettynä nuorten opiskelijoiden esiintymisen riemuun on koskettanut Ruusaa jopa kyyneliin asti.
- Oli ihanaa olla paikalla, kun ohjaajat kävivät ensimmäistä kertaa läpi käsikirjoitusta TAMKin opiskelijoiden kanssa, he hyppäsivät mukaan niin täysillä. Itse tulen teatterimaailman ulkopuolelta, joten on ollut palkitsevaa päästä mukaan ihan erilaiseen maailmaan ja nähdä musiikkiteatteriopiskelijoiden työskentelyä, Ruusa hehkuttaa.
Musiikki on tärkeää sekä sodan että rauhan aikana, Ruusa huomauttaa. Esityksellä halutaan paitsi saada puolustusvoimille yhteiskunnallista näkyvyyttä, myös viestittää varusmiespalvelua ja sotilasmusiikkia koulutuspolkuna muusikoille sekä työllistäjänä yli päätään.
- Nähdessäni kuviomarssia ensimmäistä kertaa pidin sitä todella kiehtovana. Kun siihen yhdistää kiinnostavan tarinan, loistavan käsikirjoituksen ja upean musiikin sekä näyttelijät, saadaan uniikki kokonaisuus. Tässä ei ole lähdetty helpoimman kautta ja se kyllä näkyy lopputuloksessa.
Käsikirjoitus ja ohjaus ammattilaisten käsissä
Toinen esityksen ohjaajista, Samuel Harjanne, on valmistunut musiikkiteatteriohjaajaksi Englannista. Hän asuu Kööpenhaminassa ja sukkuloi tänä vuonna neljän maan välillä eri tuotantojen merkeissä. Suomessa hänen kädenjälkensä on näkynyt useissa musikaaleissa, mm. Kinky Boots, Pieni merenneito, Billy Elliot, Come From Away ja Anastasia.
- Puolustusvoimilta Marjo Riihimäki ja esityksen taiteellinen johtaja Pasi-Heikki Mikkola olivat minuun yhteydessä vuonna -21. He kysyivät lähtisinkö käsikirjoittamaan ja ohjaamaan areenoille esitystä, jossa yhdistyy sotilasmusiikki, kuviomarssi ja musiikkiteatteri. Ajatus kuulosti niin villiltä, että lupauduin ilman muuta mukaan, Samuel kertaa.
Käsikirjoittajina toimivat Samuelin lisäksi Jack Johansson sekä Petrus Kähkönen, ohjaamisesta vastaavat Samuel ja Petrus. Kyseessä on niin iso ja kunnianhimoinen projekti, että materiaalin käsikirjoittamiseen, säveltämiseen ja sanoittamiseen tarvitaan paljon aikaa. Esitys on puolustusvoimilta mittava taiteellinen satsaus, joka tavallaan rikkoo raameja ja tuo yhteen kaksi täysin erilaista taidemuotoa. Vastaavaa ei Samuelin tiedon mukaan ole nähty kansainvälisilläkään areenoilla. Samuelin yritys, HARJANNE COMPANY, on valjastettu esityksen taiteelliseen tuotanto- ja työryhmäsuunnitteluun.
- Onhan siinä haasteensa, kun kaksi täysin erilaista esiintyvän taiteen alaa törmää ensimmäistä kertaa toisiinsa. Liikkuvia osia on niin tuotannossa kuin näyttämöllä melkoinen määrä. Esiintymässä on reilu 300 marssijaa, päälle tulevat näyttelijät, muut esiintyjät, tekninen tuotanto, tuotannollinen ja taiteellinen henkilökunta eli organisoimista riittää, luettelee Samuel.
Samuel on tehnyt TAMKin opiskelijoiden kanssa yhteistyötä aiemminkin. Hän ohjasi vuonna 2017 Spring Awakening-esityksen valmistuville opiskelijoille, lisäksi TAMKin opiskelijoita on esiintynyt Samuelin tuotannoissa. Marssi seitsemään ihmeeseen -tuotantoon opiskelijat kävivät läpi hakuprosessin, ja Samuel oli mukana koe-esiintymisissä.
- Meillä oli jo ensimmäinen iso harjoitusperiodikin valittujen opiskelijoiden kesken, he ovat mukavia, reippaita nuoria, ja on aina ilo tutustua uusiin tekijöihin. TAMKilla on mielestäni hyvä meininki ja hyvää energiaa, se on juuri sitä mitä tällainen areenaspektaakkeli tarvitseekin, Samuel toteaa.
Näyttelijöinä toisen vuoden MUsTe-opiskelijat
TAMKin musiikkiteatterin toisen vuoden opiskelijat Viljami Rosvall ja Elizabeth Hiltunen valittiin esitykseen koe-esiintymisten perusteella. Musiikkiteatteriopintoihin kuuluu joka vuosi osallistuminen johonkin produktioon, viime syksynä Marssi seitsemään ihmeeseen oli yhtenä vaihtoehtona.
- Koe-esiintymiset olivat syyskuussa, niissä oli mukana ohjaajat Samuel ja Petrus. Esitimme heille kaksi vapaavalintaista laulua, ja sen lisäksi oli improvisaatio-osuus näyttelijäntyöstä. Noin viikon kuluessa tuli tieto valituista, Viljami ja Elizabeth kertovat.
Viljami näyttelee esityksessä ensemblessä ja tekee useampaa pientä roolia, lisäksi hän on varanäyttelijä yhdelle päähahmolle eli italialaiselle seikkailijalle ja kartantekijälle Pietro Vescontelle. Elizabeth on mukana ensemblessä ja toimii kuuluttajana. Syksystä oli pitkä odottelu maaliskuun ensimmäisiin harjoituksiin, joissa nähtiin, mistä todella oli kyse. Neljässä tehokkaassa työpäivässä käytiin kohtaukset läpi ohjaajien valvonnassa ja harjoiteltiin kulkureitit näyttämöllä marssimusiikin tahtiin.
Kuva: Viljami (etualla) kertoo, että harjoituksissa kohtaukset videoitiin, jotta näyttelijät voivat harjoitella osuuksiaan itsenäisesti niiden pohjalta. Taustalla myös ohjaajat Samuel ja Petrus.
Isot areenat vaativat isot liikkeet ja eleet
Soittokuntien marssijat muodostavat kuvioineen pelimaailman näyttelijöiden ympärille, ja kohtauksiin kuuluu paljon liikkumista ja peräti juoksemista lavalla marssijoiden lomassa. Elizabeth ja Viljami ovat harjoitelleet muiden TAMKilaisten kanssa kohtauksiaan harjoitusteatteri Duunarissa, joka on mittasuhteiltaan tietenkin paljon pienempi kuin jäähalliareenat. Joten kaikki liikkeet ja eleet täytyy tehdä todella isosti, että ne erottuvat lopullisessa esityksessä. Raumalla on kesäkuussa ensimmäinen harjoitus, jossa kaikki yksittäiset palaset yhdistetään kokonaisuudeksi, molemmat odottavat sitä innokkaana.
Elizabeth on tällä hetkellä mukana myös Seinäjoella esitettävässä Addams Familyssa. Hän on tyytyväinen päästessään koulun kautta tekemään jo nyt ammattiproduktioita ja kertoo, että TAMKin opiskelijat alkavat tulla näkyväksi joka puolella. Monissa päärooleissa nähdään jo täkäläisiä, ja koulusta tiedetään tulevan rautaisia ammattilaisia.
- Tämänkaltaisessa uraauurtavassa tuotannossa on upeaa olla mukana. Musiikki kuulostaa jo nyt nauhalta tosi mahtipontiselta ja isolta, voin vain kuvitella miten hienoa se on lopullisessa muodossaan areenalla, Elizabeth hehkuttaa.
Myös Viljami on innoissaan päästessään työskentelemään alan huippunimien, Petruksen ja Samuelin ohjauksessa. Opiskelijoita on kohdeltu ammattimaisesti ja tuotannossa on ollut tekemisen meininki. Viljami on päässyt työskentelemään Petruksen kanssa jo ensimmäisenä opiskeluvuotenaan Suomalaisen musiikkiteatterin klubi -konserttisarjassa. Opintojen lähestyessä puoliväliä hän kertoo saaneensa TAMK Musiikista sitä mitä halusikin ja kokee näyttelijä- ja laulutaitojensa kehittyneen huimasti.
- Elän nyt unelmaani, jota täältä Tampereelta lähdin hakemaankin, Viljami toteaa.
Marssi seitsemään ihmeeseen -kiertue
Ti 22.8.2023 klo 19.00 Kivikylän Areena, Rauma
To 24.8.2023 klo 19.00 Vaasan Sähkö Areena, Vaasa
Ma 28.8.2023 klo 19.00 Energia-areena, Oulu
Ke 30.8.2023 klo 19.00 Olvi Areena, Kuopio
Pe 1.9.2023 klo 19.00 Joensuu Areena, Joensuu
Ti 5.9.2023 klo 19.00 Ikioma Areena, Mikkeli
To 7.9.2023 klo 19.00 Helsingin jäähalli, Helsinki