TAMKin pianonsoiton lehtori Heini Kärkkäinen korostaa hyvinvoinnin ja tietoisen harjoittelun merkitystä muusikon työssä

Pianolaboratorio tarjoaa edistyksellisen opetusympäristön.
Pianolaboratorio tarjoaa edistyksellisen opetusympäristön.

Heini Kärkkäinen on toiminut vuodesta 2010 lähtien TAMKissa pianonsoiton yliopettajana, vuodesta 2024 lähtien lehtorina. Hän konsertoi itse säännöllisesti sekä toimii myös perustamansa Tampere Chamber Music -kamarimusiikkifestivaalin taiteellisena johtajana.

Koen olevani onnellisessa asemassa, koska työnkuvani on niin monipuolinen. Kaikki osa-alueet täydentävät ja ruokkivat toisiaan, minkä uskon hyödyttävän myös oppilaitani TAMKissa, Heini kertoo.

Tampere Chamber Music tarjoaa huipputason konsertteja

Heini perusti Tampere Chamber Music -festivaalin vuonna 2017, koska halusi paitsi tuoda esille kamarimusiikkia, myös edistää muusikoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia.  Tapahtuman tarkoituksena on yhdistää musiikkia ja hyvinvointia, taidetta ja tiedettä. Heinillä on jo pitkään ollut kiinnostuksen kohteena muusikossa soittaessa tapahtuvat ilmiöt, vähän samaan tapaan kuin urheilijoilla, mutta ehkä vielä kompleksisemmin. Tätä ei vain ole juuri tutkittu. Kamarimusiikkifestivaalin yhteydessä muusikoilta tehdyt mittaukset voivat avata hyvinkin mielenkiintoisia näkymiä asiaan. Siksi mittauksia lähdettiin suunnittelemaan yhdessä Tampereen Yliopiston kanssa.

Heini hyödyntää festivaalin puitteissa saatuja tutkimustuloksia myös pedagogin työssään.

Opetustyöni oli yksi motiivi festivaalin perustamiselle. Muusikon ammatti on rankka, ja esiintymisjännitys on monen opiskelijankin ongelmana. Kun muusikko voi hyvin kokonaisvaltaisesti, hengitys ja liike ovat mukana soittotapahtumassa. Se taas on oleellinen asia ilmaisulle ja musiikille, joka värähtelee soittajan kautta kuulijalle. Kun harjoittelee substanssin ja kvaliteetin korkealle, voi sen jälkeen vain nauttia musiikin sisällä.

Festivaalin myötä Tampereelle on saatu huipputason konsertteja ja esiintyjiä. Heini uskoo tapahtuman innostavan opiskelijoita ja motivoivan heitä harjoittelussaan. Festivaalilla käsitellään myös ergonomiaa klinikkatyöskentelyn muodossa, nyt teemana on muun muassa sisältäpäin tulevan ilmaisun ja luonnollisen painovoiman yhteistyö.

Se on minulle tärkeä lähtökohta opetuksessani, sillä vivahteikkaan ja laajan sointimaailman saavuttaminen sekä legaton ja laulullisuuden löytäminen edellyttää luonnollisen painovoiman käyttöä.

Pianonsoitosta mitään ymmärtämättömälle painovoiman ja soittamisen yhteys ei heti avaudu, mutta Heinin selityksen jälkeen asia kuulostaa loogiselta.

Jotta voimme pianistina saavuttaa vapaasti värähtelevän ja kauniin soinnin, meillä tulee olla yksi tukipiste ja muun kehon tulee levätä tämän pisteen päällä. Muutoin soitosta tulee hyvin puristavaa, ja riskinä on myös erilaiset rasitusvammat. Piano on niin helposti lähtökohtaisesti lyömäsoitinmainen instrumentti. Olen aina kokenut olevani enemmän laulaja tai laulavan instrumentin soittaja, ja sitä haen myös pianonsoitolta. Toki piano on kuin orkesteri ja sieltä täytyy löytyä myös lyömäsoittimet, Heini selittää

Harjoitteluprosessi on opiskelijalle erittäin tärkeä. Kun keho opetetaan tekemään oikeat ergonomiset ratkaisut, niitä ei tarvitse miettiä enää esiintyessä. Tällöin keho hengittää musiikkia, jolloin soittaminen tuntuu ja myös kuulostaa hyvältä.

Yhteisöllisyys ja yhdessä soittaminen on opiskelijalle tärkeää

Festivaalilla on mukana myös tanssi. Urheilun ja musiikin perinteisen vastakkainasettelun sijaan Heiniä kiinnostaa näiden yhdistäminen, sillä liikunta vahvistaa oleellisesti muusikon hyvinvointia. Heini on työssään havainnut, kuinka opiskelijoiden jaksaminen ja keskittymiskyky on nykyään koetuksella. Osittain se johtuu edelleen koronasta ja yleisestä maailmantilanteesta. Mutta opiskelijoiden elämä on myös muuttunut kiireisemmäksi, koska teknologia ja erilaiset raportoinnit vievät aikaa.

Kun ympärillä olevat asiat ahdistavat, tarvitaan musiikkia, kulttuuria ja yhteisöllisyyttä entistä enemmän. Monelle musiikki on tapa purkaa huonoa oloa. Siksi on huolestuttavaa, että tässä maailmantilanteessa karsitaan nimenomana kulttuurista, vaikka se on ihmisen hyvinvoinnin elinehto, Heini painottaa.

Yhteisöllisyys ja yhdessä soittaminen on opiskelijan hyvinvoinnille ja kehittymiselle erittäin tärkeää. Siksi Heini on tyytyväinen, että TAMKissa on pyritty panostamaan kamarimusiikkiin.

TAMKista valmistuneet työllistyvät hienosti

Heini nostaa esille myös TAMKin pianolaboratorion, joka on ensimmäinen laatuaan ja tarjoaa upeat tilat, instrumentit sekä laitteet opetustyöhön. Monitorien avulla opiskelija voi itse tarkkailla soittamistaan, mikä auttaa ergonomiaan liittyvien asioiden havaitsemista.

Vaikka tämä on melko epävarma ala, niin ollut ilahduttavaa seurata, kuinka hienosti TAMKista valmistuneet ovat työllistyneet. Meillä on hyvä ja kannustava ilmapiiri, ja täällä tapahtuu paljon hienoja asioita. Kuten Tampere Chamber Music 20.–26. tammikuuta, toivottavasti opiskelijat löytävät tiensä sinne sankoin joukoin, Heini toteaa.


www.tamperechambermusic.com