Tuottajien toimintaedellytyksiä kehitetään TAMKin koordinoimalla Tuottajakeskus Living Lab -hankkeella

Tuottajakeskus Living Lab -hanke luo vuosien 2024–2026 aikana valtakunnallisen tuottajakeskusverkoston sekä sen toiminta- ja organisaatiomallin. Taustalla on vuodenvaihteessa päättynyt Tuottajapankki-hanke, jolla kehitettiin Pirkanmaan alueella tuottajien osaamista ja verkostoitumista sekä luotiin erilaisia toimintamalleja tuottajien toimintaedellytysten vahvistamiseksi. TAMK on koko hankkeen koordinaattori, ja Susanna Ihanus toimii hankkeessa projektipäällikkönä.

Tuottajapankin toimintamallit valtakunnalliseen levitykseen

Tuottajapankista saatiin hyviä tuloksia, ja nyt hyväksi todettuja toimintamalleja halutaan levittää kulttuurikentälle valtakunnallisesti. Hankkeelle haettiin Luovan ja kulttuurialan innovaatio-osaamisen ESR+ -teeman rahoitusta, ja se oli yksi harvoista hankkeista, joka sai rahoituksen ensimmäisellä kierroksella.

Miksi nämä hankkeet katsottiin tarpeelliseksi?

Taustalla on kokemukset tuottajana toimimisesta, varsinkin vapaalla kentällä. Erityisesti koronan jälkeen realisoitui karulla tavalla, millaiset toimintaedellytykset tuottajilla on. Työ on aikamoista silppua, aivan kuten taiteilijoillakin, ja rahoitus sekä työn jatkuvuus on epävarmaa. Vaikka tuottajat työskentelevät osana erilaisia työryhmiä ja produktioita, he tekevät töitään hyvin yksin. Tarve on ollut saada tuottajaverkostot näkyviin ja jaettua työn tekemisen problematiikkaa saman alan osaajien kanssa, kertoo Susanna.

Tuottajakeskus Living Lab -hankkeella pyritään tuottajaosaamisen kehittämiseen ja näkyväksi tekemiseen sekä verkostojen kehittämiseen. Isossa kuvassa tavoite on turvata valtakunnallisesti kulttuurin ja taiteen toimintaedellytykset. Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus mahdollistaa asukkailleen kulttuuri- ja taidepalvelut, mutta yleinen kulttuuripoliittinen ja rahoitustilanne on hyvin haastava.

Tuottajat ovat ammattiryhmä, jotka toimivat taustalla ja kulttuuriteosten kulisseissa. Haluamme tuoda näkyväksi, millaista ammattiosaamista on tarjolla ja miten sitä voitaisiin hyödyntää. On myös paljon niitä, jotka tekevät tuottajanomaisia tehtäviä ilman varsinaista alan koulutusta. Monet tulevat alalle mutkien kautta, esimerkiksi liiketalouden ja taiteen puolelta.

Pirkanmaalle tuottajien oma yhdistys

Hanke mahdollistaa kollegojen kohtaamiset, joissa keskustellaan työskentelytavoista sekä työllistymismahdollisuuksista. Tällainen dialogi on ollut hyvin tervetullutta ja toivottua tuottajakentällä.  Esimerkiksi Pirkanmaalla tuottajilla ei ole ollut omaa yhdistystä, mutta Tuottajapankin innoittamana viime vuonna perustettiin Pirkanmaan luovat tuottajat ry.

Hankkeen vahvana ytimenä on ollut valmentava mentorointiohjelma, jossa TAMKin Carolina Pajula on ollut valmentajana. Mentoroinnin puitteissa tapahtuva kollegiaalinen keskustelu tukee mm. urakehityksessä ja oman osaamisen tunnistamisessa. Hankkeen puitteissa järjestetään myös koulutuksia, verkostotilaisuuksia ja työnohjausta, mikä on koettu hyvin tärkeäksi varsinkin koronan jälkeisessä ajassa.

Myös muusikot tarvitsevat tuottajan taitoja

Susanna kertoo, että hanke on tuonut eri tavalla näkyväksi, millaisella positiolla tuottajan töitä tehdään. TAMK ja muut oppilaitokset saavat hankkeesta informaatiota siitä, miten koulutussisältöjä tulisi kehittää tulevaisuudessa.

Tuottajan rooli on nykypäivänä hyvin laaja ja eri tavalla asiantuntijatehtävä kuin ennen. Tietysti alueelliset erot ovat suuret, pääkaupunkiseudulla voi olla hyvinkin spesifejä toimenkuvia, mutta maakunnissa työllistyäkseen täytyy usein olla varsinainen moniosaaja. Täytyy hallita rahoitusta, henkilöstöjohtamista, taloushallintoa, markkinointia ja ymmärtää taiteen substanssista, Susanna luettelee.

Muusikotkin tekevät oman työnsä ohella tuotannollisia tehtäviä. Susanna painottaa, että vaikka hankkeen pääkohderyhmä on ammattimaisesti toimivissa tuottajissa, niin muutkin ovat koulutuksiin tervetulleita.

Koulutukset järjestetään hybridinä, joten niihin on helppo osallistua. Jos kokee, että tarvitsee tukea osaamiselleen, niin tervetuloa mukaan toimintaan!