Vahva pedagoginen osaaminen on turvallinen kivijalka työelämässä

Mari Leppävuori

Mitä on musiikkipedagogiikka? Mihin sitä tarvitaan? Miten TAMKissa kehitetään opiskelijoiden valmiuksia astua työelämään, joka on muuttunut ja muuttuu vauhdilla? Muun muassa näitä moniulotteisia kysymyksiä pohtii TAMKin musiikkipedagogiikan lehtori Mari Leppävuori, joka on ollut talossa puolitoista vuotta.

”Minusta on tärkeää nostaa näkyville niitä musiikin oppimisen tasoja, jotka jäävät helpommin piiloon. Esillä on yleensä musiikillinen sisältö ja substanssi, niin kuin toisaalta kuuluukin olla. Mutta unohtaa ei saa sitä taustalla olevaa voimaa ja prosesseja, jotka mahdollistavat oppimista ja osaamista. Se on ihan oma osaamisen alue, se miten ymmärrämme ja ajattelemme, minkälaisia taitoja meillä on ja mitä taitoja me haluamme kehittää”, pohjustaa Mari.

Jokaisella on oma tapansa olla opettaja

Mari näkee pedagogiikan perimmäisenä kysymyksenä sen, miten me tietoisesti valitsemme olla tässä maailmassa itsemme ja muiden ihmisten kanssa. Kyse on siten paljon laajemmasta kysymyksestä kuin pelkästä opettamistoiminnasta luokkatilassa. Pedagoginen osaaminen ohjaa mitä valintoja teemme, miten toimimme ja minkälaisia ratkaisuja löydämme oppimiseen. Se on läpileikkaava, jatkuvasti vaikuttava voima, joka herkästi jää sanoittamatta.

Tärkeää on, että jokainen saa löytää itse oman tapansa olla opettaja ja oppija. Kyse on opittavissa olevista taidoista ja tietoisista ratkaisuista. Pedagogiikkaan sisältyy myös välittäminen ja empatia, kuuntelemisen taito, oman itsen ja oman työn johtamisen taito sekä etiikkaan ja arvoihin liittyvät kysymykset. Ymmärrys siitä, miten minä opin tai opetan, miten minä valitsen ja haluan toimia, ja miksi, jatkaa Mari.

Pedagogiikka on ihmisen ja oppimisen ymmärtämistä

Pedagogisten taitojen ymmärtäminen ja arvostaminen on Marin mukaan edelleen paikoitellen rajoittunutta. Eikö se riitä, että hallitsee hyvin substanssin ja itse musiikin, eikö silloin voi opettaa sitä muillekin?

”Nykyään puhutaan paljon oppimisen sekä opiskelun taidoista, ja ne eivät tule välttämättä esiin pelkän substanssin opettelussa. Ne ovat taitoja, jotka kehystävät kaikkea ja jotka täytyy käsitellä irrallisina osaamisina. Musiikkipedagogiikka sisältää musiikillisen ajattelun lisäksi omilla jaloillaan seisovan pedagogisen ajattelun ja ymmärtämisen”, selittää Mari.

Hän jatkaa, että opettamisessa on lopulta kyse siitä, kuinka osaa hyödyntää oppijan ajattelua ja osallistaa hänet luomaan ja ohjaamaan oppimista itsekin. Mari muistuttaa, että musiikkialalla ollaan koko ajan tekemisissä muiden kanssa, bändit, kuorot, orkesterit ovat kaikki sosiaalisia kasvamisen ja kehittymisen ympäristöjä ja samalla siis myös pedagogisia ympäristöjä.

Koen, että 60 opintopisteen pedagogiset opinnot tukevat paitsi opettajaksi myös ammattilaiseksi ja muusikoksi kasvamista, kehittävät kriittistä ajattelua sekä oman näkemyksen muodostamista. Ne luovat sellaisen metataitojen pohjan, joka auttaa ymmärtämään itseään ja muita, ja helpottaa tekemään omia henkilökohtaisia valintoja, vaikkei opettajaksi ryhtyisikään.

Mari sanoo ymmärtävänsä hyvin, että pedagogiset opinnot saattavat tuntua opiskelijoista joskus irralliselta kokonaisuudelta suhteessa musiikin tekemiseen. Ja näin sen oikeastaan kuuluukin olla. Pedagogiikka keskittyy tarkastelemaan ihmistä, oppimista ja ympäristöjämme. On tärkeää antaa jokaiselle omaa tilaa ja vastuuta musiikin ja pedagogiikan välisten yhteyksien oivaltamiselle, erilaisten ratkaisujen löytämiselle sekä ammatillisen identiteetin rakentamiselle.

Opiskelijat mukana kehitystyössä

Toisen ihmisen opettaminen on Marin mukaan parhaita tapoja oppia itse. Kun Mari opiskeli Tanskassa, eräs opintojen osa-alue oli hänelle hankala. Hän kyllä kuuli ja ymmärsi asian, mutta ei osannut itse tuottaa sitä. Marin opettajat rekisteröivät tämän ja laittoivat hänet opettamaan asiaa toiselle. Kun Mari keskittyi auttamaan toista taidon oppimisessa, hän huomasi yht’äkkiä osaavansa taidon itsekin. Se havahdutti hänet ymmärtämään, että toisen opettamisessa on todella jotain vipuvoimaa, joka heijastuu omaan itseenkin.

Mari pyrkii toimenkuvassaan varmistamaan, että TAMKin musiikkipedagogiikan kokonaisuus olisi tasapainoinen ja tarkoituksenmukainen kaikille. Hän haluaa osallistaa opiskelijat opetuksen kehittämiseen pyytämällä palautetta opetuksesta sekä tehtävistä. Pallo on Marin mukaan myös opiskelijoilla, heillä on vapaus sekä vastuu osallistua pedagogisen osaamisen kehittämiseen yhdessä. Tällä hetkellä on myös kehitteillä uusia työelämäyhteyteen vahvasti kytkeytyviä toiminnan muotoja, joiden yhtenä keskeisenä tavoitteena on tukea opiskelijan ammatillista profiloitumista sekä yhteyttä monimuotoiseen ja jatkuvasti muuttuvaan kenttäämme.

Kun tietää, millaisella kivijalalla seisoo, tunnistaa omat valintansa ja tuntee työelämää, se on iso voimavara, ja tuo työhön ja opiskeluun rauhaa.