Teoriaa ja käytäntöä tehtaalta

Opettaja opastaa valo-ohjauslaitteen käytössä

Taotao-koulutus sisältää koulutusta monista eri tapahtuma-alan osa-alueista. On mahdollista, että joku opiskelija suorittaa kaikki kurssit, mutta se ei ole kovin todennäköistä. Osa kurssisisällöistä on suunnattu enemmän ”tuottajille” ja osa ”teknisille tuottajille”. Tuotantoprosessien osien johtaminen ja toteutus -kurssilla oli molempien ihmislajien edustajia, mutta kurssilla jakauduttiin kahteen ryhmään, joten sopu säilyi hyvinkin: ”tuottajaryhmä” ja ”tekniikkaryhmä”.

Molemmille mainituille ryhmille oli tarjolla koulutusta tiimijohtamisen periaatteista. Akun tehtaalla järjestettiin koulutusta, joka oli tarkoitettu tekniikkaryhmälle. Opetusaiheet jakautuivat tehtaalla karkeasti ottaen kahteen osa-alueeseen: 1. valo sekä 2. ääni.

Koulutus alkoi teoriaosuuksilla teknisen tapahtumatuotannon eri osa-alueista. Koska oletuksena oli, että opiskelijat ovat joko ääni- tai valotekniikkaan perehtyneitä, tavoite oli ensin luoda vankka yleiskuva koko teknisestä tuotantoprosessista ”teoriaopintojen” kautta. Näiden luentojen aiheita olivat mm.

  • Millaisia ovat festivaalitiimien roolit
  • Äänituotannon osa-alueet
  • Melumallintaminen käytännössä
  • RF–koordinointi
  • Valosuunnittelu ja muu ennakkotyö
  • Valotuotannon osa-alueet festivaali- ja areenatuotannoissa
  • Valoryhmän eri roolit ja teknikoiden työtehtävät

Lisäksi käsiteltiin stagemanagerointia ja mitä sillä eri yhteyksissä tarkoitetaan.

Näiden ”teoriaosuuksien” jälkeen koulutussisällöissä siirryttiin yksityiskohtaisempaan käytännön opiskeluun. Se tapahtui valoaiheen osalta kaksipäiväisenä Chamsys -valopöytäkoulutuksena (kuva) ja ääniaiheen osalta myös kaksipäiväisenä miksaustyöpajana, jossa perehdyttiin miksaamisen estetiikkaan, miksereiden signaaliprosessoinnin ketjuihin ja erilaisiin vastuualueisiin sekä miksaamiseen livetallenteissa. Jälkimmäisenä päivänä lähdettiin Yo-talolle, jossa opiskelijat pääsivät oikean areenaproduktion treenien kasaukseen mukaan. Tällöin pystyttiin käytännön tasolla perehtymään areenakokoluokan keikan monitorimaailman kasaukseen ja laitteistoon, ison komppibändin ja orkesterin mikitykseen sekä signaaliteiden kulkuun.

RF-koordinointiin perehdyttiin myös syvällisemmin ja käytännönläheisemmin kahtena eri opetuspäivänä. Haasteena kaikessa oppimisessa on, että miten uuden tiedon saa siirrettyä käytännön osaamiseksi ja miten työnkulkuihin syntyy rutiini. Mutta ei siinä auta muu kuin uskoa siihen, että harjoitus tekee metsurin …

 

Teksti ja kuva: Antti Haapio