Teemme johtamisen ja talouden tiedekunnassa korkeatasoista, monitieteistä ja kansainvälistä tutkimusta sekä annamme opetusta hallintotieteiden, kauppatieteiden, politiikan tutkimuksen, tietojohtamisen ja tuotantotalouden tutkimusaloilla. Tiedekunnan laaja-alaiseen tiedeyhteisöön kuuluu noin 3 500 opiskelijaa ja yli 300 henkilökunnan edustajaa.

Johtamisen ja talouden tiedekunnan yhteiskunnallinen rooli tulevien johtajien ja asiantuntijoiden kouluttajana on yhä tärkeämpi. Tutkinto-ohjelmamme edustavat vuodesta toiseen hakupainealoja, ja opiskelijamme valmistuvat ja työllistyvät kansallisesti arvioiden hyvin. Vuoden 2022 erityispiirteenä oli pandemian jälkeinen palaaminen kampuksille.

Tasokasta monitieteistä tutkimusta

Tutkimusstrategiamme mukaisesti olemme onnistuneet nostamaan tieteellisen toimintamme tasoa. Tästä esimerkkinä ovat positiivisen trendin jatkuminen julkaisufoorumin korkeimman luokituksen eli JUFO 3 -tason julkaisujen määrässä sekä vuonna 2022 käynnistynyt Suomen Akatemian rahoittama Verotutkimuksen huippuyksikkö. Olemme onnistuneet nostamaan myös avoimesti saatavilla olevien tieteellisten julkaisujen osuuden korkeaksi. Tätä kirjoittaessa voi tieteellisen tason nostosta mainita myös vuoden 2023 tammikuussa yliopistotutkija Mikko Jorosen saama tiedekuntamme historian ensimmäinen Euroopan Unionin ERC Consolidator Grant, jonka rahoituksen turvin tutkitaan asumista kriisialueilla kroonistuneen väkivallan keskellä.

Tutkimuksemme monitieteisyydestä kertoo vahva osallistumisemme ja koordinaatiovastuu yliopiston molemmissa tutkimusalustoissa: Kohti vaikuttavia ja oikeudenmukaisia hyvinvointipalveluja TRANSFORM ja Ilmastoneutraalit energiajärjestelmät ja yhteiskunta CNESS. Tieteenaloja yhdistävät uudet professuurit korostavat rooliamme Suomen Akatemian rahoittamissa Tampereen yliopiston profilointialueissa Sustainable Transformation of Urban Environments STUE ja Games as Platforms.

Yhteiskunnallista vuorovaikutusta alueellisesti ja valtakunnallisesti

Tiedekunta on käynnistänyt kolme tutkimuskeskusta: ManCE (kiertotalouden johtaminen), TASERR (turvallisuus) ja TAUGO (hallinto ja arviointi). Olemme aloittaneet myös ensimmäisen postdoc-tutkijoille suunnatun mentorointiohjelman. Yksiköiden tutkimuksen kehitystyössä hyödynnämme keväällä toteutettua tutkimuksen kansainvälistä arviointia, jossa yhteiskunnallinen vaikuttavuus arvioitiin tiedekuntamme osalta erittäin hyväksi.

Yhteiskunnallinen vuorovaikutus on sisäänrakennettu tiedekunnan toimintaan. Iso osa tutkimuksesta tehdään yhteistyössä yritysten, julkisen sektorin organisaatioiden ja muiden sidosryhmien kanssa.

Lisäksi henkilöstömme edustajia osallistuu erilaisten työryhmien, selvitysten ja arviointien kautta sekä lainsäädäntötyöhön että hallinnon kehittämiseen valtakunnallisella ja aluetasolla. Henkilöstömme toimii myös merkittävissä tiedekunnan toimintaa tukevissa luottamustehtävissä julkisella ja kolmannella sektorilla sekä yrityksissä. Vuorovaikutus sidosryhmien kanssa lisääntyi, kun yhteiskunta avautui pandemian hiipumisen myötä.

Kansainvälisen politiikan asiantuntijat kysyttyjä

Geopolitiikka, Euroopan turvallisuus sekä energian rooli siinä ovat kansainvälisen politiikan tutkimuksemme keskeisiä teemoja. Venäjän hyökättyä Ukrainaan helmikuussa 2022 asiantuntijamme ovat olleet säännöllisesti antamassa medialle lausuntoja tai osallistumissa aiheeseen liittyvään yhteiskunnalliseen keskusteluun. Sama ilmiö on ollut nähtävissä demokratiakehitykseen liittyvissä kysymyksissä. Turvallisuus oli teemana tiedekuntamme syyskuussa järjestämässä johtajuussymposiumissa, johon viisi tieteenalayksikköämme toivat omat tutkimukseen pohjautuvat näkökulmansa. Tilaisuus järjestettiin jo 11:nnen kerran ja se toteutettiin kahden etävuoden jälkeen hybridinä.

Saimme vuoden aikana lähes valmiiksi monivuotisen työn henkilöstörakenteemme vakiinnuttamiseksi. Osa siitä on ollut tulevaisuutta vahvistavaa sukupolvenvaihdosta. Tämä ilmenee siinä, että tiedekunnassa on tällä hetkellä 14 professorien tenure-järjestelmän eri vaiheissa olevaa henkilöä.

Johtamisen ja talouden tiedekunnan dekaani Matti Sommarberg katsoo hymyillen kameraa kohti.

Matti Sommarberg
dekaani

Tutustu tiedekuntaan verkkosivuillamme.
Tiedekuntien tilastot (pdf).

Nostoja vuodelta 2022

Tiedekuntamme Vaikuttaja-blogissa henkilöstö ja opiskelijat kirjoittavat ajankohtaisista johtamiseen, talouteen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen liittyvistä aiheista. Lue blogiamme.
MAB vahvistaa tutkimuksen kansainvälisyyttä kiertotalouden, turvallisuuden ja julkisen hallinnon aloilla.
Verotutkimuksen huippuyksikössä tutkitaan julkisen talouden vuotokohtia.
Johtajuussymposium pureutuu tänä vuonna turvallisuuden teemaan.
Kaikki MAB:n uutiset.