Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan kasvatustieteiden yksikkö on kasvatuksen ja yhteiskunnan tilaa ja muutosta tutkiva ja sivistysperustaa uudistava tutkimus- ja oppimisyhteisö, joka kouluttaa yhteiskunnallisesti ja kulttuurisesti tietoisia sekä analyyttisesti ja laaja-alaisesti ajattelevia kasvatus- ja koulutusalan asiantuntijoita ja vaikuttajia. Tiedekuntaan kuuluu yliopistollisena harjoittelukouluna toimiva Tampereen yliopiston normaalikoulu sekä Tampereen yliopiston kielikeskus, joka tarjoaa yliopiston kaikille opiskelijoille tutkintoihin sisältyvät viestinnän ja kielten opinnot.

Siirryimme tiedekunnassa vuoden 2022 aikana koronapandemian jälkeiseen lähi- ja etätyöskentelyä yhdistävään toimintamuotoon. Kauan kaivatut kohtaamiset ja antoisat keskustelut kollegoiden kesken kampuksilla lisääntyivät. Toteutimme yhteisöllisenä prosessina tiedekunnan strategisen kehittämishankkeen, kasvatustieteellisen alan tulevaisuustyöprojektin, jossa hahmotettiin alan yhteistä toivottua tulevaisuutta vuoteen 2040 ja askeleita sitä kohti. Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen kanssa yhteistyönä toteutetun projektin raportti valmistuu kevään 2023 aikana.

Strategista kehittämistä ja yhteistyöhankkeita

Keväällä kasvatustieteiden yksikössä tehtävä tutkimus arvioitiin osana yliopiston tutkimuksen kansainvälistä arviointia. Saimme arvioinnista suuntaviivoja tutkimuspotentiaalimme kehittämiseen. Arvioinnissa näkyi ulkoisen tutkimusrahoituksemme viime vuosien kasvu. Tiedekunnassa aloitti kaksi uutta Suomen Akatemian rahoittamaa hanketta sekä Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittama konsortiohanke SCHOOLWELL, Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin koulu, jossa olemme mukana partnerina. Aktiivisen MSCA Postdoctoral Fellow -haun tuloksena tiedekuntaan saatiin ansioitunut kansainvälinen tutkijatohtori. Julkaisutoimintamme on määrältään ja laadultaan nousujohteista.

Tiedekunta sai yliopistolta strategisen kehittämisrahoituksen kansainvälistymisen edistämiseen. Rahoituksen avulla toteutettiin ulospäin suuntautuva liikkuvuusohjelma sekä tiedekuntaan suuntautuva kokeneen tutkijan vierailuohjelman pilotti. Kansainvälistymistä tuki myös tiedekunnan tutkijoiden aktiivinen osallistuminen Globaalipilottien GINTL-ohjelmaan.

Julkaisutoimintamme on määrältään ja laadultaan nousujohteista.

Koulutuksessa aktiivista yhteistyötä kansallisesti ja kansainvälisesti

Eurooppalaisten yliopistojen ja sirkuskoulujen Erasmus + -konsortion Youth and Social Circus Arts – an innovative and inclusive education for Europe -hankkeessa tiedekunta laati yhdessä partnereiden kanssa ensimmäisen Euroopan tasoisen sirkusopettajankoulutuksen opetussuunnitelman. Osallistuimme aktiivisesti ECIU-yliopiston (The European Consortium of Innovative Universities) Teacher Education Working Groupin toimintaan. Yhteistyömme Tampereen kaupungin lukioiden kanssa jatkui ja kasvoi teemalla Kurkistuksia korkeakouluopiskeluun. Opetussuunnitelmatyötä vuosille 2024–2027 pohjustettiin Kestävä kehitys opetussuunnitelmassa -pilotissa, jossa mallinnettiin YK:n kestävän kehityksen tavoitteet osaksi opetussuunnitelmatyötä.

Tutkintotavoitteet saavutettu

Tavoiteajassa tutkinnon suorittaneiden kasvatustieteiden opiskelijoiden määrä on kasvanut vuosittain. Myös opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa sovitut kasvatusalan tutkintotavoitteet täyttyivät kaikilla koulutusasteilla. Olemme aktiivinen jatkuvan oppimisen toimija. Vuoden aikana toteutettiin useita kotimaisia ja kansainvälisiä täydennyskoulutushankkeita kasvatusalan ammattilaisille.

Tampereen yliopisto haki syksyllä kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnalle erityispedagogiikan ja erityisopettajakoulutuksen koulutusvastuuta opetus- ja kulttuuriministeriöltä. Koulutusvastuu myönnettiin alkuvuodesta 2023. Koulutus alkaa syksyllä 2024.

Kestävä kehitys tärkeässä roolissa

Tampereen yliopiston normaalikoululla vuosi 2022 oli 60. toimintavuosi. Normaalikoulu aloitti Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen OKKA-säätiön alaisen kestävän kehityksen laatusertifikaatin hakuun liittyvän valmisteluprosessin. Tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminnassa painottui kestävän kehityksen lisäksi oppimisen tuen vahvistaminen, digitalisaatio sekä opiskeluympäristöjen kehittäminen. Kansainvälinen toiminta oppilas- ja opettajaliikkuvuuksineen pääsi jatkumaan useassa hankkeessa. Myös tutkimusyhteistyötä esimerkiksi pelillisyyden ja immersiivisyyden osalta vahvistettiin, samoin työelämäyhteistyötä sidosryhmien kanssa.

Tampereen yliopiston kielikeskukselle vuosi oli ensimmäinen kokonainen kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan osana. Organisaatiomuutos on sujunut hyvin. Kevät oli kielikeskuksessa edellisvuonna uudistetun opetussuunnitelman sisäänajokautta, ja pedagoginen kehittäminen keskittyi uusien opintojaksojen toteutukseen niin tiimi- kuin opettajatasolla.

Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan dekaani Päivi Pahta katsoo hymyillen kameraa kohti.

Päivi Pahta
dekaani

Tutustu tiedekuntaan verkkosivuillamme.
Tiedekuntien tilastot (pdf).

Nostoja vuodelta 2022

Suomalaisen Tiedeakatemian humanistipalkinto 2022 akatemiatutkija Carita Kiilille.
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta toivotti uudet professorinsa tervetulleiksi juhlaluentotilaisuudessa.
Sirkus saapuu yliopistoon: Circus++-hankkeessa luotiin opetussuunnitelma nuoriso- ja sosiaalisen sirkuksen opettajankoulutukselle.
Tampereen yliopistosta kahdeksan osahanketta uusiin STN-ohjelmiin.
Kaikki EDU:n uutiset.