Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta on monialainen biolääketieteen tekniikan, bioteknologian, lääketieteen ja terveysteknologian tutkimuksen ja opetuksen korkeatasoinen yksikkö. Teemme kansainvälisesti merkittävää perus- ja soveltavaa tutkimusta.

Vuonna 2022 saavutettiin tiedekunnan toiminnassa virstanpylväs, kun juhlimme 50. toimintavuottamme. Tiedekunta toteutti juhlavuoden kunniaksi muun muassa useassa mediassa striimatun Studia Generalia -luentosarjan. Lisäksi julkaistiin tiedekunnan lähivuosikymmeniä käsittelevä historiateos. Näiden tärkeiden vuosien aikana rakennettiin tiedekunnasta nykyinen bioteknologiaa, tekniikkaa ja lääketiedettä yhdistävä monitieteinen kokonaisuus.

Tiedekunnan toiminnassa saavutettiin virstanpylväs, kun juhlimme 50. toimintavuottamme.

Vuonna 2022 tiedekunnan toiminta palasi takaisin kampuksille pandemian jälkeen. Toimenpide- ja kädentaidot ovat olennaisia laboratorioissa ja kliinisessä opetuksessa. Tiedekunnassa opiskellaan paljon pienryhmissä laadukkaiden oppimistulosten takaamiseksi.

Ennätysmäärä lisensiaatti-, erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkäritutkintoja

Tiedekunnan kaikki tutkinto-ohjelmat pysyivät suosittuina hakukohteina. Vuonna 2022 tiedekunnasta valmistui 133 lääketieteen lisensiaattia, mikä on tiedekunnan ennätys. Taustalla ovat vuodesta 2017 alkaen kasvaneet sisäänottomäärät. Tiedekunnan bioteknologian ja biolääketieteen tekniikan tutkinto-ohjelmasta valmistui 16 maisteria ja 16 diplomi-insinööriä. Tiedekunnan ammatillisessa erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutuksessa opiskelee noin 1 500 opiskelijaa. Myös heitä valmistui vuonna 2022 ennätysmäärä: 167 erikoislääkäriä ja 6 erikoishammaslääkäriä. Tohtoreita valmistui 51.

Tiedekunnan kaikki tutkinto-ohjelmat pysyivät suosittuina hakukohteina.

Laboratoriotoiminnot siirtyivät vuoden alussa erillisestä Laboratoriopalvelut-organisaatiosta tiedekuntaan. Vuoden aikana myös kliininen rokotetutkimus siirtyi uuteen Rokotetutkimuskeskus Finvac Oy:hyn. Muutos näkyi tiedekunnan taloudessa pudotuksena ulkoisen yritysrahoituksen vähennyttyä huomattavasti.

Aktiivista julkaisutoimintaa ja yhteiskunnallista näkyvyyttä

Tiedekunnan tutkimus on järjestäytynyt kuuteen tutkimuskeskukseen, joista viimeisimpänä VACCIM aloitti toimintansa vuonna 2022. Tutkimusvuoden päätapahtuma MET Research Day kokosi jälleen satoja tutkijoita, yrityksiä, kansainvälisiä kutsupuhujia ja kumppaneita Kaupin kampukselle kahden päivän ajaksi. Tiedekunta oli yksi aktiivisimmista tieteellisistä julkaisijoista Tampereen yliopistossa (1 204 julkaisua). Tiedekunnan Open Access -julkaisujen osuus kasvoi liki 87 %:iin. Yhteiskunnallinen näkyvyys oli korkeaa: tiedekunnan toimijat ja tutkimus esiintyivät tiheästi mediassa, lisäksi laadimme lausuntoja, noin 15 kappaletta, ja tuimme ministeriöiden työryhmien ja eduskunnan valiokuntien toimintaa.

Tiedekunta oli yksi aktiivisimmista tieteellisistä julkaisijoista Tampereen yliopistossa. Open Access -julkaisujen osuus kasvoi liki 87 %:iin.

Henkilöstöä koulutettiin esimiesosaamisessa ja viestintätaidoissa. Pandemia-ajan jälkeen katseet suuntautuvat seuraaviin 50 menestyksen vuoteen: kollegoiden ja ryhmien kohtaaminen, aktiivinen laboratoriotoiminta sekä läheinen yhteistyö hyvinvointialueen ja muiden kumppaneiden kanssa ovat tiedekunnan menestykselle edelleen elintärkeitä.

Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan dekaani Seppo Parkkila katsoo kameraa kohti hymyillen.

Seppo Parkkila
dekaani

Tutustu tiedekuntaan verkkosivuillamme.
Tiedekuntien tilastot (pdf).

Nostoja vuodelta 2022

Yksilölliseen syövän hoitoon uusia keinoja nykyteknologialla.
Suomessa alkaa ainutlaatuinen sepelvaltimotautiin, diabetekseen ja rasvamaksaan keskittyvä lääkekehityshanke.
Professori Dario Greco koe-eläinten suojelun EU-asiantuntijakomiteaan.
Professori Mika Rämet sai Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden palkinnon.
Pehmeä lasku vastaanoton pitämiseen.
Älykkäät pehmorobotit tarttuvat esineisiin paineilman avulla.
Tutkijat selvittivät silmänpohjan solujen viestintää uudella tarkkuudella.
Kaikki MET:n uutiset.