Tiedekunta yhdistää vankan matemaattis-luonnontieteellisen osaamisen keskeisten tekniikan alojen osaamiseen. Työ on korkealla kansainvälisellä tasolla ja hyödyntää merkittäviä tutkimusinfrastruktuureja. Tiedekunta on tunnettu vahvasta luonnontieteellisestä perustutkimuksesta sekä tekniikan alojen soveltavasta tutkimuksesta, joka luo mittavaa lisäarvoa tiedekunnan sidosryhmille. Tiedekunta koostuu kolmesta yksiköstä: automaatio- ja konetekniikka, fysiikka sekä materiaalitiede ja ympäristötekniikka.

Tutkimuksen näkökulmasta vuoden suurin ponnistus oli yliopiston kansainvälinen tutkimuksen arviointi TAU RAE (Tampere University, Research Assessment Exercise). Tiedekuntamme menestyi tässä erinomaisesti. Kiitos kuuluu yksiköille, jotka suhtautuivat asiaan vakavasti, ja koko henkilöstölle, jonka työ sai näin ansaittua tunnustusta.

TAU RAE -arvioinnin pohjalta tiedekunta teki suunnitelman vielä korkeamman tutkimuksen tason tavoittelemiseksi. Suunnitelman toimenpiteistä kerättiin palautetta henkilöstöltä. Tärkeimmäksi asiaksi nousi tarve vapauttaa aikaa tutkimukselle. Monet toimenpiteet sisältyvät luontaisesti tiedekunnan vuosisuunnitelmaan, mutta pohdimme vielä vaikuttavimpia toimenpiteitä ajan vapauttamiseksi.

TAU RAE -arvioinnin pohjalta tiedekunta teki suunnitelman korkeamman tutkimuksen tason tavoittelemiseksi.

Kokeellisen tutkimuksen ResearchHubin suunnittelu eteni

Toinen tärkeä kehittämishanke oli kokeellisen tutkimuksen ResearchHub-keskittymä. Vuosi käytettiin hankesuunnitteluun, jossa tutkimuksen tarpeet kartoitettiin mahdollisimman tarkasti. Vuoden lopussa alkoi rakennussuunnittelu, ja nimitimme koordinaattorin takaamaan tiedonkulun tiedekunnan ja suunnittelijoiden välillä.

Rahoitus hyvällä tasolla, tulos positiivinen

Tiedekunnan ulkoinen rahoitus on ollut erinomaisella tasolla. Vuoden 2020 koronakuopan jälkeen ulkoinen rahoitus on kasvanut 10−15 % vuodessa, ja kasvu jatkuu edelleen. Tästä kiitos kuuluu tutkimusryhmille, jotka rahoitusta aktiivisesti hakevat. Tiedekunnan taloudellinen tulos vuodelta 2022 pysyi positiivisena. Vakaa talous johtuu myös siitä, että rekrytoinnit on tehty budjetin sallimissa rajoissa.

Vuoden 2020 jälkeen ulkoinen rahoitus on kasvanut 10−15 % vuodessa, ja kasvu jatkuu edelleen.

Kansainvälistä kiinnostusta ja kansallista yhteistyötä

Tiedekunnan suomenkielisten kandidaattiohjelmien hakijamäärät pysyivät suunnilleen ennallaan, mutta kansainvälisten maisteriohjelmien hakijamäärät nousivat merkittävästi. Uutena valintaväylänä aloitettiin tekniikan kansainväliset polkuopinnot Aalto-yliopiston kanssa. Ensimmäisestä hausta valittujen 16 opiskelijan opinnot ovat edenneet erinomaisesti.

Kansainvälisten maisteriohjelmien hakijamäärät nousivat merkittävästi.

Keväällä 2022 konsistori hyväksyi uudet robotiikan ja energiamurroksen ohjelmat, jotka toteutetaan yhdessä informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan kanssa. Ohjelmat vahvistavat yliopistomme tekniikan koulutusprofiilia ja toteutetaan tehokkaasti hyödyntäen pääosin nykyisiä sisältöjä.

Tekniikan verkostoyliopisto FITech vahvisti alan kansallista yhteistyötä. Sen puitteissa osallistuimme vetykoulutuksen ja digitalisaatiohankkeen suunnitteluun. FITech-Turku-hanke päättyi. Hankkeen aikana, vuosina 2017–2022, yliopistomme osallistui peräti 32 opintojakson toteutukseen.

Vuoden aikana palattiin pääsääntöiseen lähiopetukseen, millä oli positiivinen vaikutus sekä opiskelijoiden että henkilökunnan hyvinvointiin. Tiedekunta jatkoi tuen välittämistä opiskelijoille sekä säännöllisiä kiltatapaamisia. Syksyllä tehtiin tutkinto-ohjelmien itsearviointi, jolla tunnistettiin kehitystarpeita kauden 2024–2027 opetussuunnitelmatyötä varten.

Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnan dekaani Martti Kauranen katsoo kameraa kohti.

Martti Kauranen
dekaani

Tutustu tiedekuntaan verkkosivuillamme.
Tiedekuntien tilastot (pdf).

Nostoja vuodelta 2022

Ensimmäisiä robotiikan diplomi-insinöörejä aletaan kouluttaa Tampereella.
Ilma, jota hengitämme, vilisee haitallisia pienhiukkasia – päästöt pilaavat koko ilmakehää.
Fysiikan tutkijat johtivat uuden teorian kiteiselle aineelle ja molekyyleille.
Arri Priimägi tutkii ERC-apurahan avulla biologisten sensomotoristen vuorovaikutusten inspiroimia toiminnallisia materiaaleja.
Hao Zeng tutkii ERC-apurahan avulla elollisen kaltaisia materiaaleja, jotka kommunikoivat keskenään.
Kaikki ENS:n uutiset.