Hybridiopetus asettaa tilalle ja teknologialle vaatimuksia, jotka voivat hieman vaihdella osallistujamäärän tai opetuksen sisällön mukaan. Hybridiopetuksessa teknologia toimii etä- ja lähiosallistujia yhdistävänä siltana, jonka tulisi mahdollistaa tasavertainen opetustilanne osallistumisen tavasta riippumatta. Tässä vinkissä tutustutaan paremmin hybridiopetuksen tekniseen toteutukseen.
Lähiopetustilan tekniset vaatimukset
- Tietokone
- Verkkoyhteys
- Näyttöpinta tai useampi, jolle voi heijastaa etäosallistujat, opetusmateriaalia tai yhteistyöskentelyalustan
- Webkamera lähiopetukseen osallistuvien videokuvan välittämiseksi
- Mikrofoni lähiopetukseen osallistuvien äänen välittämiseksi
- Kaiutin etäosallistujien äänentoistamiseksi
Huom! Yhdistetty kaiutinmikrofoni sopii hyvin hybridiopetukseen.
Tekniset vaatimukset lähiosallistujille
- Tietokone tarvittaessa, mikäli työskentelytavat, kuten yhteistyöskentelyalustalle osallistuminen tai esimerkiksi ryhmätyöskentely etäosallistujien kanssa, sen vaativat.
Tekniset vaatimukset etäosallistujille
- Tietokone
- Verkkoyhteys opetustilanteeseen osallistumiseen
- Kaiutin äänentoistoon
- Mikrofoni osallistujan äänen toistamiseksi
- Webkamera osallistujan kuvan välittämiseksi
Huom! Kaiutin, mikrofoni ja webkamera löytyvät yleensä kannettavasta tietokoneesta valmiiksi sisäänrakennettuina.
Tilaratkaisut
Hybridiopetuksen tilavaatimuksiin vaikuttaa opetuksen osallistujamäärä sekä opetuksen sisältö. Lähiopetustila valitaan sen koon sekä varustelun perusteella. Koko valitaan osallistujamäärän mukaan. Mikäli hybridiopetustilanteeseen on tarkoitus sisällyttää myös pari- tai ryhmätyöskentelyä, saattaa opetukseen tarvita rauhallisia lisätiloja, joissa ryhmät voivat työskennellä keskenään.
Tampereen korkeakouluyhteisön tilojen varustelusta tietoa sekä esimerkiksi ohjeet kevyiden hybridiopetuslaitteiden (web-kamera, kaiutinmikrofoni ja USB-hub) käyttöön löydät täältä. Hybridiopetus onnistuu myös vähemmän varustelluissa tiloissa lisälaitteiden avulla, mikäli käytettävissä ei ole valmiiksi varusteltua opetustilaa. Korkeakouluyhteisön jäsenillä on mahdollisuus lainata tarvittavia kevyitä hybridiopetuslaitteita korkeakoululta.
Vuorovaikutuksen tekninen suunnittelu
Hybridiopetuksessa vuorovaikutuksen tekniseen toteutukseen vaikuttaa opetuksen sisältö ja osallistujamäärä. Pienryhmäopetuksessa vuorovaikutuksen tavat voivat olla hyvin monipuolisia sekä joustavia, kun taas massakurssilla vuorovaikutus saattaa olla rajatumpaa ison osallistujamäärän vuoksi. Hybridiopetuksessa vuorovaikutuksen tavoista kannattaa ohjeistaa opiskelijoita etukäteen, jotta he tietävät, miten toimia opetustilanteessa ja miten esimerkiksi puheenvuoroa pyydetään.
Ääni ja kuva
Pienryhmäopetuksessa osallistujia voi pyytää pitämään kameran tai mikit auki. Tällöin pitää kuitenkin huomioida yleinen ohjeistus videokuvan käytöstä opetuksessa. Suurilla osallistujamäärillä tulee huomioida esimerkiksi yhteyksien riittävyys, jolloin etäosallistujien on hyvä pitää mikit ja kamerat kiinni muulloin, kuin mahdollisen oman puheenvuoron aikana. Kun osallistujia on paljon, hyvä puheenvuoron pyytämistapa voisi olla esimerkiksi videotapaamispalvelun viittaustoiminto.
Chat
Ääni- ja videoyhteyden lisäksi tärkeä vuorovaikutuskanava on Chat. Chat toiminto löytyy sekä Zoomista, että Teamsista automaattisesti. Chatin käyttöönkin on kuitenkin syytä ohjeistaa opiskelijoita. Mikä merkitys chatilla on opetustilanteessa, minkälaisia asioita siellä käsitellään ja miten hallinnoidaan? Chat voi olla taustakanava, jossa kommentoidaan kulloinkin käsiteltävää asiaa. Chat voi olla tällöin rinnakkainen viestintäkanava, jolloin ei ole tarkoitustaan nostaa siellä käsiteltyjä asioita erikseen esille. Tällainen kanava voi kuitenkin viedä huomion toisaalle tai keskustelun aiheesta sivuraiteille. Myös huomion jakaminen kahteen vuorovaikutuskanavaan on vaikeaa. Chat-keskustelu voi olla myös strukturoidumpaa, jolloin chat-keskustelun läpikäyntiin varataan aika tai chattia seuraava henkilö, joka nostaa asioita keskusteluun. On epämotivoivaa opiskelijoille, jos chatissa esitettyihin kysymyksiin ei saa vastausta.
Ryhmän aktivointi
Vuorovaikutus ei aina tarvitse olla puheenvuoro, vaan videotapaamispalvelut, kuten Zoom ja Teams, sisältää myös muita työkaluja osallistumiseen. Isojen osallistujamäärien kanssa erilaiset kyselyt, kuten Zoomista löytyvä Poll ja Teamsin Forms, mahdollistavat näkemysten esittämisen ilman erillistä puheenvuoroa. Nämä toimivat myös opetustilanteen tauottajina. Kyselyillä voi paitsi aktivoida ryhmää osallistumaan, myös saada tietoa opetustilanteen etenemisestä: Onko etenemistahti sopiva, onko käsiteltävät asiat ymmärretty, jne. Lisäksi ympäristöistä löytyy hymiöitä ja ikoneita, joilla voi tehdä nopeita kyselyitä tai vaikka äänestää asioista.
Pienryhmätyöskentely
Videotapaamispalvelut Zoom ja Teams sisältävät mahdollisuuden jakaa osallistujajoukko pienempiin ryhmiin (breakout rooms). Hybridiopetuksen kanssa lähitapaamisessa olevat opiskelijat voivat muodostaa omat ryhmänsä paikan päällä ja etäosallistujat jakautua pienempiin ryhmiin. Ryhmätyöskentelyn ohjauksessa ja tulosten läpikäymisessä on huolehdittava, että kaikki pienryhmät ovat tasa-arvoisia osallistumistavasta riippumatta.
Taulu- ja yhteistyöskentelyalustat
Hybridiopetuksessa taulutyöskentely on suotavaa toteuttaa sähköisellä alustalla, jotta opiskelijat pääsevät näkemään opetuksen ja osallistumaan opetukseen osallistumistavasta riippumatta. Taulutyöskentelyyn soveltuvia sovelluksia, joissa onnistuu myös yhteistyöskentely, on esimerkiksi, Microsoft Whiteboard, Zoom Whiteboard, Flinga, tai dokumenttisovellukset kuten Word, joissa yhteiskirjoittaminen on mahdollista. Yhteiskirjoittamisen ja -työskentelyn ympäristö voi siis olla mikä tahansa käytössä olevista ympäristöistä. Linkki työskentely-ympäristöön kannattaa jakaa etukäteen tai kokouksen chatissa. Videotapaamispalveluista löytyy myös valmiiksi yhteistyöskentelyalustoja. Teams-kokoukseen on mahdollista liittää valmiiksi M365:n Whiteboard-alusta ja Zoom-kokouksesta löytyy Whiteboard-työkalu. Pienryhmille voi myös perustaa omat taulunsa tai pyytää heitä itse valitsemaan, minne kirjaavat ja miten esittelevät ryhmän ajatukset. Kaikille yhteinen alusta, jota pienryhmät täydentävät työskentelynsä aikana tosin auttaa opettajaa havaitsemaan työskentelyn etenemisen tai toisaalta avun tarpeen.
Tallentaminen
Hybridiopetustilaisuuden voi tallentaa tallentamisen tukiessa opetuksen tavoitteita. Opetustilannetta tallentaessa tulee muistaa, että tallentamisesta ja tallennuksen jakotavasta on kerrottava osallistujille etukäteen. On myös pohdittava, mitä tallenteeseen otetaan mukaan ja olisiko keskusteluosuudet kannattavaa jättää tallenteelta pois, jotta osallistuminen olisi aktiivisempaa.
Mitä kannattaa huomioida?
- Opiskelijoita on hyvä tiedottaa etukäteen, millaisia laitevaatimuksia etä- ja lähiosallistumiselle on.
- Opiskelijoita on hyvä ohjeistaa esimerkiksi siitä, miten vuorovaikutusta toteutetaan ja miten siihen osallistutaan opetuksessa.
- Teknisiin ongelmiin voi varautua esimerkiksi jakamalla opetusmateriaalit etukäteen ja laatimalla ohjeita opiskelijoille yleisimpien teknisten ongelmien varalle.
Lue lisää:
Vinkki päivitetty 6/2024