TAMK Catering Studio digitalisoi toimintaansa verkkokaupan avulla

Verkkokaupan etusivu

Verkkokauppojen kysyntä on kasvanut voimakkaasti viime vuosikymmeninä, ja se on muuttanut merkittävästi tapaa, jolla kuluttajat tekevät ostoksia. Verkkokauppa tarjoaa asiakkaille mukavuutta ja helppoutta, kun he voivat tehdä ostoksia milloin tahansa ja mistä tahansa. TAMK Catering Studio halusi olla mukana tässä muutoksessa, ja ajatus omasta verkkokaupasta lähti liikkeelle vuonna 2020.

TAMK Catering Studio digitalisoi toimintaansa verkkokaupan avulla

Tampereen korkeakouluyhteisön pilotoima TUNI-tasoinen verkkokauppa-alusta on ollut keskeinen osa TAMK Catering Studion verkkokaupan perustamista. Alusta suunniteltiin monistettavaksi sähköisen myynnin palveluksi, jonka kautta korkeakouluyhteisön jäsenet saavat ketterästi perustettua verkkokaupan toiminnalleen.

– Verkkokauppa-alustalla haettiin ratkaisua suuren organisaation sähköisen myynnin kysyntään. Tarkoituksena oli luoda alusta, jonka kautta kyetään ketterästi tarjoamaan verkkokauppamallia käytettäväksi tätä tarvitseville korkeakouluyhteisössämme, toteaa verkkokauppa-alustan projektipäällikkönä toiminut Matias Nevaranta Tietohallinnosta.

Lopulta keväällä 2023 tarjoutui mahdollisuus lähteä kehittämään TAMK Catering Studiolle omaa verkkokauppaa yhteistyössä korkeakouluyhteisön Tietohallinnon kanssa. Projektiin osallistui myös restonomiopiskelijoita, jotka tarjosivat sitoutunutta apua ja lisäkäsiä projektin ajan ja sen loppuun saattamisessa.

– Tavoitteenamme oli parantaa ja helpottaa asiakkaan ostoprosessia sekä antaa opiskelijoille mahdollisuus harjoitella ja oppia verkkokauppayrittäjyyttä, kertoo Catering Studion johtaja Pilvi Torvinen.

– Projekti lähti liikkeelle hyvällä suunnitelmalla ja loistavalla tiimillä. Saimme selkeät ohjeet, mitä Catering Studion osalta piti missäkin projektin vaiheessa tehdä. Verkkokaupan työstäminen oli aikaa vievää ja pitkäjänteistä työtä, joka eteni määrätietoisesti eteenpäin. Verkkokaupan toimittaja ja verkkokauppa-alustan projektipäällikkö kuuntelivat toiveitamme ja saivat loistavasti kiinni ajatuksistamme ja toiveistamme. Työskentely sujui koko projektin ajan joustavasti ja mutkattomasti. Oli turvallista keskittyä omaan tekemiseen, kun tiesi saavansa aina tarvittaessa apua ja ohjausta. Aikataulu venyi muutamalla kuukaudella, mutta liiketoimintamme kannalta viivästyksellä ei ollut merkitystä. Kauppa avautui käyttöömme tammikuussa 2024.

Verkkokauppaprojektin onnistumisen kannalta oli tärkeää selvittää tarpeet verkkokaupalle, asiakkaiden tarpeet ja sitouttaa tiimi mukaan projektiin. Monialainen tiimi oli avainasemassa verkkokaupan työstämisessä, projekti tarvitsi sitoutuneen, innostuneen ja ennakkoluulottoman tiimin. Valmis verkkokauppa tarvitsee myös pitkäjänteistä ja aktiivista markkinointia useilla eri kanavilla, jotta sille saadaan näkyvyyttä.

– Verkkokaupan on tarkoitus olla ns. kivijalka Catering Studion liiketoiminnalle. Tahtotilamme on, että opiskelijat pyörittäisivät verkkokauppaa ja kehittäisivät sitä eteenpäin. Verkkokauppa on oivallinen nykyaikainen oppimisympäristö. Verkkokauppa-alustan myötä verkkokauppaprojektissa tehtyä verkkokauppaa on helppoa monistaa verkkokauppaa etsiville, tuleville korkeakouluyhteisön verkkokaupoille, toteaa Torvinen.

TAMK Catering Studion verkkokauppa löytyy osoitteesta https://cateringstudio.tuni.fi/.

TUNI verkkokauppa-alusta on toteutettu suomalaisella MyCashflow-valmisverkkokaupparatkaisulla. Jos olet kiinnostunut sähköisen myynnin lisäämisestä osaksi toimintaasi, TUNI verkkokauppa-alusta mahdollistaa ketterän aloituksen. Lisätietoja saa IT Helpdeskin kautta (it-helpdesk@tuni.fi).

Uutinen on kirjoitettu yhdessä TAMK Catering Studion ja Digitoimiston kanssa, ja on osa Digitoimiston viestintäsarjaa Tietohallinnon digitalisaation palveluista.