Uusi projektipäällikkö haluaa luoda CoreLabista KIRA-alan johtavan kehittämisalustan

Jaakko Kinnunen esittelee Kampusareenan tiloja, joissa CoreLab järjestää suurimman osan tilaisuuksistaan.

CoreLabin uusi projektipäällikkö on Jaakko Kinnunen. Hän siirtyi uuteen rooliinsa yliopiston viestintätehtävistä, joiden parissa Kinnunen ehti työskennellä reilun kahden vuoden ajan.

CoreLabin viestinnällinen osaaminen sai vahvistuksia, kun uudeksi projektipäälliköksi nimettiin Jaakko Kinnunen. Työuransa Kinnunen on tehnyt toimittajana ja muissa viestinnällisissä tehtävissä.

Siirtyminen CoreLabin riveihin oli Kinnusen mukaan helppo päätös.

– Kuulin tutkijaystäväni kautta, että CoreLabissa on aukeamassa mielenkiintoinen pesti. Istuttiin sitten tutkijatohtori Jukka Puhdon kanssa alas Kampusareenalla keskustelemaan CoreLabin nykytilasta ja suunnitelmista, ja olin viiden minuutin jälkeen täysin vakuuttunut. Näin CoreLabissa paljon potentiaalia. Koen, että oma osaamiseni sopii hyvin CoreLabin kokonaiskuvaan, Kinnunen sanoo.

Projektipäällikkönä Kinnunen vastaa CoreLabin toiminnan kehittämisestä. Työtehtäviin kuuluvat muun muassa tapahtumajärjestelyt, viestintä sekä suhdetoiminta yritysten, tutkijoiden ja median kanssa.

– Omat vahvuuteni ovat viestinnällisessä osaamisessa. Haluan kehittää CoreLabin toimintaa entistä näkyvämmäksi, jotta saamme tuotua uusimman tutkimustiedon ja yhteistyömahdollisuudet tehokkaasti KIRA-alan toimijoiden käyttöön, Kinnunen toteaa.

CoreLabin tavoitteena on kasvaa jokaisella osa-alueella

Tutkimustiedon esiintuominen on Kinnusen mukaan jatkuva haaste.

– Tiedän kokemuksesta, että yliopistolla tuotettu tutkimustieto ei aina pääsee riittävän hyvin esille. Tässä kohtaa yliopistolla on peiliin katsomisen paikka. Esimerkiksi meillä Tampereen yliopistolla tehdään todellista huippututkimusta monella alalla. Tälle tiedolle on olemassa sekä maallikko- että ammattilaisyleisö, mutta aina tuota tietoa ei osata tuoda esiin tehokkaasti. Omalta osaltani varmistan, että CoreLabin kautta tämä tutkimustieto leviää mahdollisimman laajalle yleisölle, Kinnunen sanoo.

CoreLab palvelee koko rakennetun ympäristön tiedekuntaa viestinnällisissä ja tapahtumiin liittyvissä asioissa.

Parhaillaan CoreLabin väki suunnittelee kovaa vauhtia kevään seminaareja ja työpajoja. Tapahtumista tiedotetaan uutiskirjeen ja CoreLabin nettisivujen lisäksi myös sosiaalisen median kautta.

– Tänä vuonna CoreLab aikoo ottaa useamman ison askeleen eteenpäin. Toimintaan on saatu mukaan paljon hyviä yhteistyökumppaneita ja ammattilaisia, joiden kautta tutkimus- ja kehitysyhteistyöhön on avautunut paljon uusia mahdollisuuksia. Verkostosta luodaan tänä vuonna kiinteämpi kokonaisuus. Tämän vuoden aikana haluamme saada käyntiin useita yhteistyöprojekteja yritysten kanssa, parantaa CoreLabin näkyvyyttä ja ennen kaikkea tehdä huippuluokan tutkimusta, Kinnunen toteaa.

Tilaisuudet ovat kaikille avoimia

Paras tapa päästä mukaan CoreLabin toiminaan on Kinnusen mukaan tilata uutiskirje ja osallistua seminaareihin ja työpajoihin.

– CoreLabin tilaisuuksiin ovat tervetulleita kaikki KIRA-alalla työskentelevät tai alan kuulumisista kiinnostuneet. Yrityksille tarjoamme mahdollisuuden osallistua yhteiskehittämisprojekteihin, joiden kautta syntyy uutta osaamista ja liiketoimintamahdollisuuksia. Meihin voi myös ottaa suoraan yhteyttä ja ehdottaa vaikkapa seminaarin aihetta tai projektia, Kinnunen toteaa.

Jaakko Kinnunen

• Koulutus: Yhteiskuntatieteiden maisteri kahteen otteeseen.
  • Työhistoria: Tampereen yliopiston tiedetoimittaja, Jyväskylän Ylioppilaslehden päätoimittaja, Keskisuomalaisen urheilu- ja ulkomaantoimittaja.
  • Harrastukset: Urheilumies pienestä pitäen. Futsalissa muutamat SM-mitalit ja yksi Pohjoismaiden mestaruus. Koripallossa kokoaan isompi pelaaja, joka osuu ajoittain myös kolmosen viivan takaa.