Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.
Sisältö:
- Väitös: Jousea, J.: Blogit oppimisympäristönä : Tutkimus blogien piirteistä oppimisympäristönä sekä niiden merkityksestä pedagogisille käytänteille ja yliopisto-opiskelijan itsesäätelylle
- Väitös: Yang, D.: Engaging Secondary School Students in Science Learning through a Massive Open Online Course (MOOC)
- Julkaisu: Talman, K., Karihtala, T., Vierula, J., Borodavkin, M., Haavisto, E. (2021): Ammattikorkeakoulujen uuden digitaalisen valintakokeen kehittäminen – kehittämisvaiheen tulokset
- Julkaisu: Yliopistopedagogiikka 1/2021
- Tulevat tapahtumat ja webinaarit
- Digivisio-webinaareja
- Osuvat taidot -webinaarisarja
- eEemeli -webinaarisarja
- Korkeakoulujen IT-päivät, 16. – 17.11.2021, Turku
- ITK 2021 – Arkea ja unelmia, 1.-3.12.2021, Hämeenlinna
- OEB, 1.-3.12.2021, Berlin
- BettFest, 19.-21.1.2022, London
Väitös: Jousea, J.: Blogit oppimisympäristönä : Tutkimus blogien piirteistä oppimisympäristönä sekä niiden merkityksestä pedagogisille käytänteille ja yliopisto-opiskelijan itsesäätelylle
Väitöstutkimus selvitti blogien piirteitä oppimisympäristönä sekä niiden merkitystä pedagogisille käytänteille ja yliopisto-opiskelijan itsesäätelylle. Näitä oppimisprosessille keskeisiä tekijöitä tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijan ja opettajan näkökulmista.
Yhteenvetona väitöskirjan analyysien havainnoista voidaan esittää, että blogeista oppimisympäristönä muodostui merkittävää tukea oppimistavoitteiden saavuttamiselle. Niiden aikaansaama aktiivisuus vuorovaikutuksessa ja oppimistavoitteiden suuntainen yhteistoiminta tukivat oppimista. Blogien piirteet tukivat yhteisöllistä oppimista ja opiskelijalähtöisyyttä pedagogisissa käytänteissä. Tieteenalasta riippumatta blogit osoittautuivat opiskelijoiden kompetensseja kehittäväksi oppimisympäristöksi, jossa opiskelutavoitteiden niin ohjatessa oli mahdollista työskennellä avoimessa ja autenttisessa toimintaympäristössä.
Väitös: Yang, D.: Engaging Secondary School Students in Science Learning through a Massive Open Online Course (MOOC)
Väitöskirjassa tutkitaan toisen asteen opiskelijoiden tilannekohtaista sitoutumista (situational engagement) oppimiseen avoimella verkkokurssilla (Massive Open Online Course – MOOC) tukeutuen flow- teoriaan. Tämän väitöskirjan päätavoite on kuvata ja ymmärtää verkko-oppimisympäristöjen kontekstisidonnaisia ominaisuuksia, joilla on yhteys tilannekohtaiseen oppimiseen sitoutumiseen. Tässä tutkimuksessa tilannekohtainen oppimiseen sitoutuminen käsitteellistettiin tukeutumalla flow- teoriaa, jonka reunaehtoja ovat tilannekohtainen kiinnostus, oppijan taidot ja oppimiseen liittyvä haaste.
Julkaisu: Talman, K., Karihtala, T., Vierula, J., Borodavkin, M., Haavisto, E. (2021): Ammattikorkeakoulujen uuden digitaalisen valintakokeen kehittäminen – kehittämisvaiheen tulokset
Ammattikorkeakoulujen uuden digitaalisen valintakokeen (AMK-valintakoe) kehittämisvaihe toteutettiin vuosien 2018 ja 2019 aikana. Tässä raportissa kerrotaan kehittämisvaiheesta, jonka tuloksena ammattikorkeakoulujen käyttöön valmistui syksyn 2019 yhteishaussa käyttöön otettu uusi yhteinen digitaalinen AMK-valintakoe.
Julkaisu on tuotettu osana Metropolia Ammattikorkeakoulun koordinoimaa Ammattikorkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämishanketta.
Julkaisun luettavissa verkossa
Julkaisu: Yliopistopedagogiikka 1/2021
Yliopistopedagogiikka on monitieteinen, kaikkien yliopiston opettajien ja opetuksen kehittäjien lehti. Uusin lehti sisältää näkökulmia mm. opiskelijoiden hyvinvoinnin ja sitoutumisen tukemisesta etäopetuksessa sekä kymmenen ”kehittäminen ja kokeilut” -artikkelia.
Intohimona oppiminen -podcastissa puhutaan digioppimisesta kouluissa ja varhaiskasvatuksessa
Uusissa Intohimona oppiminen -podcast-jaksoissa keskustellaan viiden jakson verran digioppimisesta ja tutustutaan samalla opetuksen ja varhaiskasvatuksen käyttöön laadittuihin tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kuvauksiin.
Tulevat tapahtumat ja webinaarit
Digivisio-webinaareja
Digivisio on kaikkien Suomen korkeakoulujen yhteinen hanke, joka avaa oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön. Webinaarit esittelevät hankkeen etenemistä. Digivisio-webinaareja järjestetään tänä vuonna noin kerran kuukaudessa. Syksyn webinaarit:
• ti 12.10. kello 11.00-12.00
• to 18.11. kello 15.30-16.30
• ti 14.12. kello 11.00-12.00
Tarkemmat tiedot hankkeen sivuilta
Osuvat taidot -webinaarisarja
Osuvat taidot -hankkeessa kehitetään valtakunnallista osaamismerkkijärjestelmää työelämässä ja opiskeluissa tarvittaville digitaidoille. Webinaarisarjassa kuulet kehittämistyön kokemuksia ja tuloksia.
Lokakuun webinaari:
• 7.10. klo 14–15: Miten Osuvat taidot -osaamismerkistöä hallinnoidaan ja kehitetään? Miten organisaatio saa oikeudet myöntää merkkejä? Merja Sjöblom | TIEKE
Webinaarisarja on maksuton ja webinaarit tallennetaan. Tallenteet julkaistaan Osuvat taidot -Youtube-kanavalla.
Lue lisää
eEemeli -webinaarisarja
Parhaat suomalaiset digitaaliset oppimisratkaisut esittäytyvät eEemeli-webinaarisarjassa syksyllä 2021. eEemeli-webinaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.
• 13.10.2021 klo 15-16: Dustin – eEemeli-yhteistyökumppanin puheenvuoro, Crazy Town – Oppimisen ekosysteemi -sarjan voittaja 2021
• 3.11.2021 klo 15-16: 15.00: Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia – eEemeli-yhteistyökumppanin puheenvuoro, eEemeli 2022 -kilpailu
Korkeakoulujen IT-päivät, 16. – 17.11.2021, Turku
Korkeakoulujen IT-päivät kokoaa Suomen ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen IT-asiantuntijat, päättäjät ja yhteistyökumppanit yhteen. Ohjelma julkaistaan syyskuussa.
Sivut
Kasvatustieteen päivät 2021, 25.–26.11.2021, Etäkonferenssi
Kasvatustieteen päivien teema Oppiva ja hyvinvoiva yksilö ja yhteisö kutsuu pohtimaan oppimisen ja hyvinvoinnin kysymysten yhteen kietoutumisesta niin yksilöiden kuin yhteisöjenkin tasolla. Yhtenä teemaryhmänä on myös Digitaalinen teknologia ja media oppimisessa ja opetuksessa.
Sivut
ITK 2021 – Arkea ja unelmia, 1.-3.12.2021, Hämeenlinna
Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa järjestetään Hämeenlinnassa Aulangolla 1.-3.12.2021.
Sivut
OEB, 1.-3.12.2021, Berlin
OEB conference is the global, cross-sector conference on technology supported learning and training. The OEB Global Virtual Experience creates new ways to learn, be inspired, engage, share, collaborate, meet and network online.
Info
BettFest, 19.-21.1.2022, London
London is home to our flagship event which is truly international with visitors from more than 120 countries. Over three days thousands of visitors gather to meet with hundreds of EdTech providers, join CPD content sessions and network with their peers.
Info
Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön tietohallinnosta