Digiopetusuutisia 2/2020

Digiopetusuutisia -ajankohtaistiedote kokoaa yhteen opetusteknologiaan ja digiopetukseen liittyviä uutisia, tapahtumia, julkaisuja ja tutkimustietoa. Jos haluat uutiskirjeestä herätteen sähköpostiisi, käy antamassa sähköpostiosoitteesi lomakkeella.

 

Sisältö:

  • Avointen oppimateriaalien kirjasto julkaistaan maaliskuussa
  • Julkaisu: Larjovuori, R., Ligthart, R., Heikkilä-Tammi, K., Keränen, K., Bordi, L., Laakkonen, T., Mäkiniemi, J-P. (2020): Digimuutos tehdään yhdessä
  • Artikkeli: Eskola-Salin, N., Lehtonen, P., Sintonen, S: Osaamismerkit – kirsikkana kakun päällä vai todistuksen korvaajana opettajan osaamisen osoittamisessa
  • Kaikki suomalaiset korkeakoulut vahvasti mukana digivision toteuttamisessa
  • Kevään webinaareja ja tallenteita
  • Tulevia tapahtumia:
    • Digibuusteri, 18.3.2020 Kokkola
    • ITK 2020, 1.-3.4.2020, Hämeenlinna
    • Mobiilikesäkoulu, 4.-5.6.2020, Hauho
    • EdMedia + Innovate learning, 1.-5.6.2020, Amsterdam
    • EUNIS 2020, 10.-12.6.2020, Helsinki
    • Learning Futures │Futures of Learning, 10-12.6.2020, Helsinki

 

 

Avointen oppimateriaalien kirjasto julkaistaan maaliskuussa

OKM:n ja OPH:n yhteispalveluna toimiva Avointen oppimateriaalien kirjasto julkaistaan maaliskuussa. Tervetuloa julkaisuwebinaariin 9.3. klo 12-14.

Kaikkien koulutusasteiden yhteinen avointen oppimateriaalien jakamiseen ja löytämiseen kehitettävä avointen oppimateriaalien palvelu (aoe.fi) on nimetty Avointen oppimateriaalien kirjastoksi. Julkaisuwebinaarissa 9.3. klo 12-14 julkaistaan Avointen oppimateriaalien kirjaston haku, jonka lisäksi Avointen oppimateriaalien edistäminen -työryhmän jäsenet kertovat mitä on odotettavissa tulevaisuudessa Avointen oppimateriaalien kirjaston ja avointen oppimateriaalien edistämisen saralla.

Lisätietoa ja ilmoittautuminen wikissä

 

Julkaisu: Larjovuori, R., Ligthart, R., Heikkilä-Tammi, K., Keränen, K., Bordi, L., Laakkonen, T., Mäkiniemi, J-P. (2020): Digimuutos tehdään yhdessä

Julkaisu on tarkoitettu kaikille, joita kiinnostaa toiminnan kehittäminen digitalisoituvassa ympäristössä. Julkaisusta on apua erityisesti erilaisten rajapintojen kohtauttamisesta kiinnostuneita kehittäjiä, jotka toimivat esimerkiksi liiketoiminnan, digitalisaation, tutkimuksen tai henkilöstöjohtamisen parissa.

Julkaisun tulokulma digitalisaatiomuutokseen liittyy ihmisten toimintaan – ja erityisesti yhteistoimintaan. Julkaisussa on ideoita ja esimerkkejä siihen, miten rakentaa työpaikoille avointa, kestävää muutosta tukevaa toimintakulttuuria, miten ottaa kaikki mukaan kehittämiseen ja miten huomioida ja tukea ihmisten hyvinvointia toiminnan muuttuessa.

USCO-projektin aikana yhteiskehitettiin käytännön innovaatioprosessin rakentamista tukeva BOOST+INNO -peli, joka auttaa organisaatioita ymmärtämään, mistä on kyse, kun innovatiivisia ideoita lähdetään kehittämään ja kaupallistamaan. Uskomme BOOST+INNO -peli ja julkaisun täydentävät toisiaan ja toimivat joko yhdessä tai erikseen tutkimustulosten hyödyntämisen välineinä käytännön työelämässä.

Julkaisu luettavissa verkossa

 

Artikkeli: Eskola-Salin, N., Lehtonen, P., Sintonen, S: Osaamismerkit – kirsikkana kakun päällä vai todistuksen korvaajana opettajan osaamisen osoittamisessa

Open merkit -hankkeen tavoitteena on ammatillisen opettajuuden muutoksen tukeminen ja siihen liittyvä kehittäminen erityisesti osaamismerkin avulla. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa hanketta toteutetaan seitsemässä ammattikorkeakoulussa vuosina 2018-2020. Tampereen ammattikorkeakoulun ammatillinen opettajakorkeakoulu (TAOK) on ollut aktiivisesti mukana osaamismerkkikriteerien laatimisessa ja kansallisen osaamismerkistön rakentamisessa. Hankkeessa luodaan valtakunnallinen ammatillisen opettajan digitaalinen osaamismerkkijärjestelmä, jolla tunnistetaan ja tunnustetaan ammatillisten opettajien osaamista. Osaamismerkistö on luotu erityisesti uudistuneen toisen asteen ammatillisen koulutuksen tueksi.

Lue artikkeli TAMK Journalista

 

Kaikki suomalaiset korkeakoulut vahvasti mukana digivision toteuttamisessa

Korkeakoulujen oppimisen digitaaliset ympäristöt 2030 -digivision toteuttamisessa on jälleen otettu askel eteenpäin: kaikki suomalaiset yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen ja sitoutuneet vision toteuttamiseen.

Yhteisenä tavoitteena on avata oppimisen kansalliset tietovarannot yksilön ja yhteiskunnan käyttöön ja nostaa siten Suomi joustavan oppimisen mallimaaksi. Visio tukee myös Suomen kilpailukykyä sekä vahvistaa tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan edellytyksiä. Vision konkreettisena päämääränä on, että oppija saa käyttöönsä oppimistaan koskevan datan, joka jää hänen haltuunsa myös korkeakoulututkinnon suorittamisen jälkeen. Näin se palvelee jatkuvaa oppimista työuran aikana. Lisäksi tavoitteena on, että tietoa pystytään hyödyntämään nykyistä paremmin korkeakoulujen ja koulutuspolitiikan johtamisessa.

Matka kohti yhteistä kansallista visiota jatkuu vuoden 2020 kuluessa konkreettisin askelin. Digivision vastuukorkeakouluiksi on valittu Aalto-yliopisto ja Metropolia ammattikorkeakoulu. Hankesopimuksen ja rahoituksen valmistelu tapahtuu kevään 2020 aikana. Korkeakoulut ovat suunnitelleet digivisiota yhteisin voimin ja opetus- ja kulttuuriministeriön hyvällä tuella.

Vuodelle 2020 suunniteltuihin tehtäviin kuuluvat muun muassa oppijan käyttäjämatkan hahmottelu, uudenlaisen digiarkkitehtuurin periaatteiden linjaukset, identiteetinhallinnan suunnittelu ja lainsäädännön muutostarpeiden analysointi. Kaiken kaikkiaan edessä on kymmenen vuoden projekti, jonka kokonaiskustannukset nousevat kymmeniin miljooniin euroihin.

Digivision toteuttaminen ei ainoastaan tuota suuria hyötyjä korkeakouluille, vaan nyt tehtävät ratkaisut palvelevat myös koko suomalaista koulutusjärjestelmää.

Lue lisää

 

Kevään webinaareja ja tallenteita

Akvaariorakkautta? EXAM-webinaarit

Kansallisen Exam-kosortion webinaarit sähköisestä tenttimisestä järjestetään osoitteessa: connect.funet.fi/akvaariorakkautta

Webinaareihin ei tarvitse erikseen ilmoittautua ja puheenvuorot ovat katsottavissa myös tallenteelta myöhemmin.

Seuraava EXAM webinaari:

Webinaari 3: 20.3.2020 klo 13.15–14.30:  EXAMin kertomaa – analyysista apua opettajalle

Webinaarit ja tallenteet

 

ITK-webinaarit

ITK-konferenssi järjestetään Hämeenlinnassa Aulangolla 30-vuotisjuhlien merkeissä 1.-3.4.2020.  Konferenssin teemana on Arkea ja unelmia. Lista ennen konferenssiä pidettävistä webinaareista löytyy täältä: https://itk-konferenssi.fi/fi/webinaarit

Webinaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia eivätkä edellytä ennakkoilmoittautumista.

Seuraavan webinaarin puheenvuorot:

25.2.2020 klo 14.00:

  • Robopakohuone kouluun
  • Tietokoneajan pedagogiikan jäljillä: Clayton Christensen
  • YHES -Yhdessä kohti esteettömämpää vuorovaikutusta

 

Sininen meteoriitti: Office 365 Keep on Track -webinaarit

Keep on Track -webinaareissa kuulet uusimmat uutiset Office 365 -maailmasta. Webinaarissa käydään läpi merkittävimmät tapahtumat Office 365 -rintamalla sekä roadmapilta. Lisäksi tarkempaan esittelyyn pääsee pari uutta ominaisuutta. Ilmaiset webinaarit järjestetään kahden kuukauden välein, ja ne ovat avoimia kaikille kiinnostuneille.

Helmikuun tallenne

Seuraava webinaari pidetään 22.4.2020 klo 09-10. Ilmoittaudu

 

Tulevat tapahtumat

Digibuusteri, 18.3.2020 Kokkola

Seminaaripäivän teemoja ovat tekoäly, robotiikka ja virtuaalitodellisuus.

Sivut

 

ITK 2020, 1.-3.4.2020, Hämeenlinna

Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa järjestetään Hämeenlinnassa Aulangolla 30-vuotisjuhlien merkeissä 1.–3.4.2020.

Sivut

 

Mobiilikesäkoulu, 4.-5.6.2020, Hauho

Mobiilikesäkoulu on yhteisöllinen mobiilioppimisen tapahtuma, joka kokoaa vuosittain yhteen mobiilioppimisesta kiinnostuneita tahoja eri puolilta Suomea.

Sivut

 

EdMedia + Innovate learning, 1.-5.6.2020, Amsterdam

Annual world Conference on Educational Media & Technology offers a forum for the discussion and exchange of research, development, and applications on all topics related to Innovation and Education.

Website

 

EUNIS 2020, 10.-12.6.2020, Helsinki

EUNIS 2020 is a one of a kind platform that will bring together leaders, IT professionals and scientists responsible for the management, development and policies of IT for higher education across Europe. Through the main theme of “Opening Education for the Future”, EUNIS 2020 will encompass the topics of Artificial Intelligence and Machine Learning, Open Science and Open Data as well as Future Vision for higher education and research.

Website

 

Learning Futures │Futures of Learning, 10-12.6.2020, Helsinki

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen järjestyksessään 21. tulevaisuuskonferenssi järjestetään 10.–12.6. Helsingissä teemalla ’Learning Futures – Futures of Learning’. Toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi mukaan keskustelemaan oppimisen tulevaisuudesta.

Lue lisää teemoista, puhujista ja tutustu alustavaan konferenssiohjelmaan verkkosivuilla

 

Digiopetusuutiset-tiedotetta toimittaa Suvi Junes, suvi.junes(at)tuni.fi, Tampereen korkeakouluyhteisön digimentoritoiminnan koordinaattori